Iemesls sākt biznesu
«Pateikt, ka konkurentu vispār nav, būtu stulbākais, ko varētu izdarīt, – Latvijā ir daudz šaļļu un gultasveļas ražotāju, un mēs visi atrodamies vienā tirgū,» stāsta uzņēmuma Ambline pārstāvis Edgars Dzalbe.
Viņš gan atzīst, ka audumus ar iestrādātu dzintara pavedienu netirgo neviens: «Esmu dzirdējis, ka Ķīnā ražo audumus, pie kuru virsmas dzintars tiek pielīmēts, tomēr šeit neko tādu neesmu redzējis – ja arī ir, tad varbūt kāds pasūtījis pa tiešo. Problēma ir tā, ka no šādi apstrādāta auduma dzintars ātri nomazgājas nost.»
Uzņēmējs stāsta, ka koncentrējas uz ekskluzīvās produkcijas tirgu: «Latvijā ir daudz mājas tekstila ražotāju, un te konkurence spēcīga. Ir gan lieli uzņēmumi, gan arī vesels pulks individuālo komersantu. Tomēr dzintara pavediena nav nevienam, un, ja veikalā pircējs tur rokās mūsu šalli un konkurenta izstrādājumu, uzzinot, ka mums ir dzintara pavediens, konkurenta ražojumu noliek malā. Mans uzdevums ir ziņu par dzintara pavedienu nogādāt līdz klienta smadzenēm pēc iespējas ātrāk un precīzāk.»
Edgars atzīst, ka viņa mamma Inita Dzalbe, kas ir uzņēmuma īpašniece, esot ilgi domājusi, kā lai pārsteidz klientu. «Tad nāca dzintara pavediens – tas ir viens no galvenajiem iemesliem, kādēļ tika nolemts sākt šo biznesu,» teic Edgars Dzalbe.
Pieprasījums lielāks
«Esmu apzinājusi privātās pirmsskolas izglītības iestādes Teikā un tās tuvumā, bet pārsvarā par konkurentiem uzskatu tikai pašvaldības bērnudārzus. Šie bērnudārzi ir pilni jebkurā gadījumā, pastāv rindu sistēma. Savukārt privātos bērnudārzus vecāki parasti meklē tuvāk mājām vai darbvietai. Rindas ir arī privātajos bērnudārzos, līdz ar to konkurence arī šai gadījumā ir stipri ierobežota,» stāsta Elīna Pļaveniece, bērnudārza Dūdiņdārzs dibinātāja.
«Nesaku, ka konkurences nav, bet vienkārši jāveido sadarbība ar vecākiem, lai izprastu, ko viņi vēlas un ko varam piedāvāt viņu bērniem,» skaidro uzņēmēja un atzīst, ka galvenais ir tas, kā bērns jūtas jaunajā vidē. «Protams, es esmu jauna uzņēmēja, arī uzņēmums ir jauns un reālās darbības pieredzes nav. Līdz ar to viss atkarīgs no personāla, no tā, kādu personālu būšu izvēlējusies sākuma periodā, kad būs iepazīšanās nedēļa. Tajā vecāki varēs iepazīties ar vidi, dienas gaitu, mācību metodēm. To visu vēlāk kopā ar vecākiem izvērtēsim un apsvērsim plusus un mīnusus.»
Idejas un vīzijas spēks
Indulis Uškāns teic, ka viņa galdniecībai «konkurence maza, šī niša ir jauna un iespēju te ir daudz».
Savukārt bērnu apģērbu izstrādājas Zanes Ruģēnas-Bojāres uzņēmuma Linden&Oak konkurenti ir arī lielie, starptautiska mēroga ražotāji, kas piedāvā bērnu apģērbu par samērā zemu cenu. «Šīs firmas piedāvā arī apģērbu, kas ražots no organiskās kokvilnas,» stāsta uzņēmēja. «Savukārt no vietējiem ražotājiem par konkurentiem uzskatāmi tādi zīmoli, kuru piedāvājumā ir ērts, no kokvilnas ražots apģērbs ar mākslinieciska stila dizainu. Taču neviens no šiem ražotājiem nepiedāvā apģērbu ar spēles elementu, kā mūsu krāsojamās drēbes. Netiek arī ražoti bērnu apģērbi, kuru dizainā tiktu izmantoti elementi no bērnu grāmatām. Tādēļ uzskatām, ka mūsu produktam tiešu konkurentu nav, jo tiek aizņemta neesoša niša.»
Viņa atklāj, ka ikvienas biznesa idejas pamatā ir vīzija un ideja: «Mūsu doma tomēr ir padarīt pasauli mazliet labāku, tā – arī ražotājam. Tādēļ smejamies, ka pēc būtības katrs organiskās kokvilnas apģērbu ražotājs nav konkurents, bet draugs, jo tiek veicināta videi un cilvēkam draudzīga ražošana. Nekad neatsakām, ja kāds vaicā, kur un par kādām cenām iegādājāmies organisko kokvilnu, ar prieku reklamējam citus ražotājus, par kuriem zinām.»
Uz ielas vairs nesveicina
Rīgas DJ skolas līdzīpašniece Kristiāna Kalniņa paspējusi izbaudīt īstu konkurences cīniņu jau pirmajās dīdžeju skolas pastāvēšanas dienās. «Mūsu vistiešākie konkurenti ir Ritma institūts, viņi šajā jomā darbojas jau 10 gadu. Viņi gan iet vairāk uz privātās mūzikas skolas līmeni – tur ir vokāla klases un līdzīgas nodarbības –, savukārt mēs vairāk specializējamies tieši dīdžeju mācībās,» stāsta Kristiāna.
Pirmais cīniņš noticis internetā: «Kad palaidām Google atslēgvārdu kampaņu, viņi savā mājaslapas kodā nomainīja nosaukumu uz Rīgas DJ skola Ritma institūts. Skrējām pie Ģirta Ozoliņa no Idea aģentūras, viņš mums ieteica projekta vadītāju, un kopā sakārtojām lietas tā, lai mūsu nopirktais tā dēvētais interneta trafiks tomēr atkal nāktu pie mums, stāsta K. Kalniņa, atzīstot, ka nu nesenie paziņas no Ritma institūta uz ielas viņu vairs nesveicinot.
Labie darbi atgriežas
«Mēs cenšamies pat sadarboties ar citām autonomām, apmainīties ar informāciju. Mums bija gadījums, kad vienu automašīnu Francijā arestēja, – klients bija izdomājis, ka vajadzētu pavizināt pāris paku ar kokaīnu. Izrādījās, ka šis cilvēks ir kādas citas autonomas melnajā sarakstā – bija viņiem nozadzis BMW. Līdz ar to informācijas apmaiņa ir svarīgāka par rīvēšanos,» atklāj Minivenunoma.lv līdzīpašnieks Uldis Ozoliņš un arī stāsta, ka nevajag būt alkatīgam. «Ja klientam vajag automašīnu, bet manējās ir prom, labprāt iesaku citu mazo autonomu. Labie darbi ātri atgriežas.»
Eksperta komentārs: Konkurenti jāpārspēj
Jānis Bērziņš, uzņēmuma Stenders īpašnieks, Dienas starta žūrijas loceklis
Protams, tajā brīdī, kad Stendera Ziepju fabrikai parādījās pirmie tiešie konkurenti, kuri tirgū centās piedāvāt tieši to pašu produkciju, ko jau piedāvājām mēs, es diezgan «sacepos». Pirmajā brīdī tas pat pamatīgi sacēla asinsspiedienu. Prātoju: «Kādēļ konkurenti tā dara, kādēļ nevar izdomāt kaut ko savu?» Tomēr tikpat ātri es arī nomierinājos. Ar tagadējo pieredzi varu teikt, nevajag par konkurentiem cepties, lai arī kādi viņi būtu un ko darītu. Konkurence ir pilnīgi normāla parādība un tikai veicina progresu. Jāmēģina radīt jaunus un labākus produktus, un tādējādi konkurenti, sevišķi tādi, kas tikai kopē, vairs netiks līdzi.