Kāzu industrijā gan Latvijā, gan visā pasaulē pēdējos gados arvien lielāka nozīme tiek pievērsta kāzu avīzēm, ielūgumiem un citām papīrlietām. Cilvēku gaumei kļūstot arvien izsmalcinātākai, paši pāri un kāzu jomā iesaistītie profesionāļi pievērš lielāku uzmanību detaļām, kas parādās arī papīrlietu dizainos un to augošajā kvalitātē.
Neatņemama sastāvdaļa
Kāzu ielūgumu dizainere Anna Kande norāda, ka pēdējo gadu laikā Latvijas kāzu industrija jūtami pievērsusies detaļām, līdz ar to kāzu papīrlietas kļuvušas ne tikai par nepieciešamu, bet pat par neatņemamu kāzu sastāvdaļu. Tie ir gan kāzu ielūgumi, gan arī visas papīrlietas pašām kāzām – ēdienkartes, galda kartes, galdu numuri un plāni, dzērienu kartes, dažādas norādes, kāzu avīzes un citi elementi. "Šī tendence mani nepārsteidz. Kāzu papīrlietas ir ekonomiski draudzīgs veids, kā kāzu dekorējuma atmosfēru padarīt īpaši pārdomātu un personalizētu. Šajos materiālos tiek uzsvērti pāra vārdi, stilistika, krāsu gamma, bieži ziedu vai citu elementu motīvi, kā arī pāri aizvien biežāk izvēlas šajos drukas materiālos integrēt kādas tieši sev īpašas frāzes vai tēlus. Pavisam nesen gatavoju ielūgumus, kuros parādījās līgavas un līgavaiņa "kopīgais" tetovējums – pūcīte. Vēl kādu citu reizi kāzu papīrlietās izmantojām kādu ļoti īpatnēju frāzi, ko pāris ikdienā ļoti bieži lieto. Tieši šādas detaļas spēj padarīt kāzas īpaši siltas, mājīgas un mīļas, tāpēc es vienmēr iedrošinu pārus ne tik daudz sekot tendencēm un modei, kā censties gan kāzu papīrlietas, gan visu kāzu konceptu būvēt par sevi," iesaka Anna.
Rokdarbnieki un dizaineri
Šobrīd kāzu papīrlietu sfērā piedāvājums ir samērā plašs. Visai izteikti iezīmējas divas grupas – rokdarbnieki un papīrlietu dizaineri, kas vairāk darbojas ar grafisko dizainu un var piedāvāt plašas poligrāfijas iespējas. Anna sevi pieskaita otrajai grupai, norādot, lai gan neizpaliek arī rokdarbu elementi, viss galvenais darbs notiek tieši uz datora un tipogrāfiju drukas iekārtām. "Es ļoti augstu vērtēju to, ka pāri uzmeklē mani, līdz ar to viņi uzticas manai gaumei un spriedumam. Darba specifika ļauj par pamatprioritāti izvirzīt kvalitāti kā materiālu izvēlē, tā arī izpildes tehnikā. Respektīvi, šī ir tāda nozare, kurā nekad neviens klients nepiedāvā man izvēlēties lētāku papīru vai zemākas izšķirtspējas druku. Un tas ļauj izpausties un radīt lielisku rezultātu," stāsta Anna.
Kāzu avīzes ar žurnālistikas kvalitāti
Arī zīmols Pujene, kuru man, šī raksta autorei, kā vienai no veidotājām ir tas gods pārstāvēt, uzsver kvalitātes ideju, un tieši tādēļ tas savulaik tika radīts – lai pāriem piedāvātu kvalitatīvas kāzu avīzes, kas neaprobežojas ar tradicionālo A4 izmēru un krustvārdu mīklu pēdējā lappusē. Pujenes veidoto kāzu avīžu un lielformātu plakātu unikalitāte slēpjas žurnālistikas kvalitātē gan dizainā, gan tekstos, jo ikviens avīzē vai plakātos ietvertais materiāls tiek veidots, ieguldot tajā laiku un resursus, lai gala rezultāts būtu vizuāli un tekstuāli baudāms.
Ierasts, ka kāzu avīze pilda galvenokārt informatīvu funkciju, iekļaujot tajā vakara programmu, maršrutus un citas līdzīgas sadaļas. Pujene mēģina mainīt šo priekšstatu.
Mēs pārdodam mīlestību tekstos. Intervējam pāri, sazināmies ar kāzu viesiem, apvaicājam draugus par kopīgi piedzīvoto, zvanām omēm, māsīcām un krustmātēm, lai noskaidrotu pēc iespējas vairāk un interesantākas ziņas par jauno pāri. Kāzu avīzes veidošanā esam iesaistījušas gan vecmammas, gan pat pāra bērnus, ko esam intervējušas, lai noskaidrotu viņu sajūtas par mīlestību un precēšanos.
Lielizmēra plakāti
Kāzu avīze un tās formāts mainās – tas var būt daudzlapu materiāls piezīmju burtnīcas izmērā vai lielizmēra žurnāls uz glancēta papīra. Pujene piedāvā gan dažāda formāta kāzu avīzes, gan līdz šim neredzētu avīzes versiju – lielizmēra plakātus, kas printēti uz putukartona plāksnēm. Lielformāta plakāts satura ziņā ir līdzvērtīgs avīzei. Vienā komplektā parasti ietilpst vairāki plakāti, un katrs no tiem veidots kā atsevišķa avīzes lapa ar savu tematiku – lielā intervija ar pāri, viesu novēlējumi, atmiņas, fotokolāža u. c. Izstādīti uz molbertiem, tie ne tikai saturiski, bet arī vizuāli papildina kāzu dizainu. Turklāt plakāts ir mobils – tam var ērti mainīt lokācijas vietu, kas ir īpaši svarīgi brīžos, kad jāizdomā aktivitāte viesu izklaidei. Tā kā mūsdienās mīlestībai vairs nav robežu, bieži veidojam kāzu avīzes vairākās valodās – visbiežāk angļu, krievu, reiz pat itāļu valodā. Tādā veidā abu pušu viesi var iepazīties viens ar otru un uzzināt daudz jauna par pāri. Protams, ir gadījušies arī dažādi kuriozi, piemēram, nezinot itāļu valodu, līgavaiņa mammas teikto esam piedēvējuši līgavas mātei, bet pats pāris to pamanīja tikai pēc kāzām un šobrīd atceras kā kuriozu notikumu.
No veselīgas konkurences nav jābaidās
Runājot par konkurenci kāzu papīrlietu nozarē, gan Anna Kande, gan Pujene norāda, ka papīrlietu dizaineri cits citu zina. "Mums katram ir savas stiprās puses, bet jāsaka, ka sadzīvojam pavisam labi. Kad nepieciešams, varam viens otram pajautāt padomu un atsevišķos projektos pat ar prieku sadarbojamies," pieredzē dalās Anna Kande. Savukārt zīmols Pujene, pirms vairākiem gadiem veidojot savu pirmo kāzu avīzi, saskārās ar pilnīgi pārkopētu avīzes dizainu un pat sadaļu virsrakstiem. "Lai gan, ieraugot tik nekaunīgu sava darba kopiju, pirmajā mirklī sajūtas nebija patīkamas, no veselīgas konkurences nebaidāmies. Ticam, ka katrs klients atrod sev vēlamo pakalpojumu sniedzēju. Esam pārliecinātas par savu piedāvāto produktu un nodrošinām kvalitāti, un tas mums arī ir vissvarīgākais," skaidro viena no Pujenes pārstāvēm Sabīne.