Laika ziņas
Šodien
Migla

Cik ilgi glabāt maksājumu kvītis?

Jebkurā mājsaimniecībā ik mēnesi ir vairāki obligāti rēķini - par elektrību, gāzi, sakariem utt., tāpat aktuāls arī jautājums, cik ilgi vajadzētu glabāt maksājumu kvītis, kas apliecina veikto pakalpojumu samaksu

Aptaujājot lielākos pakalpojumu sniedzējus, redzams, ka vienotas sistēmas un noteiktumu, kas regulētu kvīšu uzglabāšanas laiku, nav. Praktiski visi uzņēmumi rekomendē veikt norēķinus internetbankās, kas atbrīvos no daudzo uzglabājamo kvīšu kalniem, jo visi veiktie norēķini glabājas internetbankas arhīvā.

Daudzi lielākie pakalpojumus sniedzēji nodrošina dažādas pašu izstrādātas iespējas, kā maksāšanas procesu vieglāk pārskatīt un kontrolēt. Tā piemēram, Lattelecom speciālisti aicina savus klientus reģistrēties klientu pašapkalpošanās sistēmā Mans Lattelecom, kas pieejama mājaslapā www.lattelecom.lv. Reģistrējoties šajā interneta sistēmā, klienti var apskatīt gan iepriekšējo mēnešu rēķinus, gan veikt to samaksu, izmantojot internetbanku pakalpojumus. Paralēli šai sistēmai klients var rēķinus saņemt arī savā e-pastā. Savukārt LMT piedāvā mūsdienīgu ērtību - e-rēķinus. LMT e-rēķinus mūsdienu izpratnē uz e-pastu pēc abonenta pieprasījuma sūta jau kopš 2000.gada, savukārt LMT virtuālajā abonentu apkalpošanas centrā rēķini elektroniskā formā tiek piedāvāti kopš 2005.gada. Tā ir lieliska iespēja klientiem ietaupīt, un pie reizes gan LMT, gan klients tādējādi rūpējas par dabas ierobežotajiem resursiem.

Saprotams, ka katram uzņēmumam ir sava taktika, kā rūpēties par maksimālu maksājumu precizitāti. IZZI apkalpo vairāk nekā 110 000 mājsaimniecību, tāpēc uzņēmumā izveidota datubāze, kurā apkopota informācija par katru klientu - abonēto pakalpojumu apjomu, izrakstītajiem rēķiniem un saņemtajiem maksājumiem. Tas ļauj līdz minimumam samazināt pārpratumus par norēķiniem. Maksājumu kvīšu uzrādīšana palīdz risināt tādas situācijas, kurās, piemēram, abonents mainījis pasta saņemšanas adresi un nav saņēmis IZZI izrakstītos rēķinus, vai arī kļūdaini norādījis uzņēmuma rekvizītus maksājuma uzdevumā.

***

Uzņēmums/pakalpojums; Kā rīkoties ar maksājumu kvītīm? cik ilgi uzglabāt?

Latvijas gāze/dabasgāze; Normatīvie akti nenosaka dabasgāzes lietotājam - fiziskai personai pienākumu noteiktu termiņu glabāt maksājumu kvītis. To katrs dabasgāzes lietotājs var darīt pēc saviem ieskatiem. Turklāt maksājumu kvītis vienas pašas nepierāda to, ka maksājums tiešām ir veikts. Jāglabā būtu maksājuma pieņemšanas vietas (bankas, Latvijas pasta u.c.) izsniegts maksājumu apliecinošs dokuments (maksājuma uzdevums, čeks u.c.).

Lattelecom/internets, televīzija, telefons; Par Lattelecom sniegtajiem pakalpojumiem veikto maksājumu dokumentu glabāšanas laiks ir atkarīgs no tā, vai attiecīgais maksājuma veicējs ir juridiska vai fiziska persona. Juridisku personu gadījumā likums "Par grāmatvedību" paredz pienākumu saglabāt maksājumu apliecinošos dokumentus piecus gadus. Savukārt attiecībā uz fizisku personu veiktiem maksājumiem normatīvie akti neregulē dokumentu glabāšanas termiņu. Lattelecom klientiem, kuri rēķinu samaksu veic skaidrā naudā bankās vai pasta nodaļās, tomēr iesaka maksājumu kvītis saglabāt vismaz trīs mēnešus.

L&T/vides apsaimniekošana; Maksājumu kvītis ir finanšu dokuments, jo ilgāk glabā, jo drošāk, lai gan ar laiku kvīšu iztrūkuma risks būtiski samazinās. Faktiski praksē ir tā - ja tekošais rēķins rāda, ka parādu nav, tad maksājumu kvītis par iepriekšējiem maksājumiem, visticamāk, nekad nebūs vajadzīgas.

Ja ir domstarpības par veiktu maksājumu un kvīts jeb maksājuma pierādījums ir zudusi, tad klientam diemžēl ir maza iespēja panākt sev labvēlīgu risinājumu. Jāmēģina atrast pierādījumi veiktajam maksājumam.

LMT/mobilie sakari; Saskaņā ar likumu "Par grāmatvedību" uzņēmumiem jāglabā kvītis piecus gadus.

Privātpersonām nav šādu noteikumu, bet tā kā, maksājot par pakalpojumiem skaidrā naudā, maksājumu kvīts ir vienīgais pierādījums par samaksas veikšanu, protams, šī kvīts būtu jāuzglabā (ieteicams) vismaz gadu, drošībai un pārliecībai, ka pēc gada vairs neviens nešaubīsies par veiktajiem maksājumiem, ja nav līdz šim pieprasījis uzrādīt maksājuma apliecinājumu, tas ir, kvīti.

Izzi/internets, televīzija, telefons; Maksājuma kvīšu glabāšana ir lietderīga visu laiku, kamēr tās var būt noderīgas, t.i., kamēr ir līgumattiecības ar uzņēmumu. Katrs izrakstītais rēķins un saņemtais maksājums IZZI tiek ievadīts datubāzē, līdz ar to norēķinu daļa un kredītuzraudzības daļa var sekot līdzi katra klienta maksājumu vēsturei. Maksājumu kvīšu glabāšana palīdz gadījumos, ja klientam un uzņēmumam nepieciešams salīdzināt informāciju par izrakstītajiem rēķiniem un veiktajiem maksājumiem.

Rīgas Centra namu pārvalde Normatīvos nav noteikts, cik ilgi nepieciešams glabāt kvītis, bet mēs uzskatām, ka tie ir pieci gadi. Patērētājus varam nomierināt, ka pēdējos gados nav bijušas problēmsituācijas, kad nākas meklēt vairāku gadu vecas kvītis.

Rakstam konsultēja Lattelecom, L&T, LMT, Izzi, Latvijas gāze speciālisti

***

Ērika Pennere-Pučko

Hansabankas Elektronisko norēķinu daļas vadītāja

Ērts veids, kā kontrolēt savus maksājumus un to virzību, ir internetbankas izmantošana. Ja maksājumi notiek tikai elektroniski, protams, iespējami arī daži pārpratumi, taču, lai tos risinātu, nepieciešams izdrukāt maksājumu no internetbankas un pienākt pie klientu konsultanta šo maksājumu apzīmogot. Noteikti var rekomendēt tādu mūsdienīgu internetbankas iespēju kā Automātiskā rēķinu apmaksa - atliek tikai parūpēties, lai rēķinu samaksas datumos kontā ir pietiekama naudas summa. Tādējādi tiek taupīts gan laiks, kas pavadīts ceļā uz banku vai citu rēķina apmaksas vietu, gan nauda, jo internetbankas maksājumiem ir zemāka komisijas maksa.

Sanita Biksiniece-Gertmane

Patērētāju tiesību aizsardzības centra sabiedrisko attiecību un patērētāju daļas vadītāja

Noteikta konkrēta termiņa, cik ilgi glabāt maksājumu kvītis, nav, bet, ņemot vērā, ka saskaņā ar Civillikumu noilguma periods maksājumiem ir 10 gadu, tas nozīmē, ka teorētiski patērētājiem ir jābūt šiem dokumentiem, lai vajadzības gadījumā varētu pierādīt, ka ir veikts konkrētais maksājums. Taču savādāk ir iegādājoties ikdienas preces un pakalpojumus - divi gadi ir laiks, kad ar čeka palīdzību var realizēt savas tiesības, gadījumā, ja ir pretenzijas. Bieži pie mums vēršas patērētāji, kas, iegādājoties preces un pakalpojumus, norēķinās ar kredītkartēm un paglabā tikai izdruku no bankas termināla, nevis čeku no kases aparāta, kas ir īstais pierādījuma dokuments. Tādos gadījumos viss atkarīgs no uzņēmēja goda prāta - vai akceptēt šo termināla čeku vai ne. Būtu jāielāgo, ka čekus un samaksas kvītis vajadzētu glabāt vismaz divus gadus. Ļoti svarīgi ir arī saglabāt visus dokumentus, kas apliecina finanšu pakalpojumu izmantošanu. Arī komunālo maksājumu kvītis vajadzētu saglabāt - 10 gadu ir ļoti ilgs posms, un tas nu paliek katra ziņā, bet kādu laiku noteikti šie maksājuma apliecinošie dokumenti tomēr būtu jāpatur.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Interesanti

Vairāk Interesanti


Receptes

Vairāk Receptes


Dzīvnieki

Vairāk Dzīvnieki


Notikumi

Vairāk Notikumi


Cits

Vairāk Cits


Tehnoloģijas

Vairāk Tehnoloģijas


Zirnis joko

Vairāk Zirnis joko