Laikā, kad cilvēkiem
nākas mainīt savus līdzšinējos paradumus un iepirkties saprātīgāk,
vairums aptaujāto jeb 54% atzīst, ka pirms kādas preces iegādes
rūpīgi apsver tās nepieciešamību un tikai tad veic pirkumu. 40%
joprojām iepērkas spontāni, savukārt 6% respondentu pirms sezonas
sākuma sastāda nepieciešamo preču sarakstu un iepērkoties vadās
pēc tā.
Atbildot uz jautājumu
par apģērbu un apavu iegādes plānošanu, vairāk kā puse jeb
52% aptaujāto atzīst, ka lielāko daļu pirkumu veic neplānoti akciju
un izpārdošanu ietekmē. Tomēr liels skaits jeb 40% savu iepirkšanos
ieplāno, veltot tai konkrētu dienu. 8% atzīst, ka šosezon nav iegādājušies
jaunu apģērbu un apavus.
"Lai gan daļa sabiedrības
ir mainījusi attieksmi pret naudu un regulāri plāno budžetu, tai
skaitā apģērba iegādi, ir daļa, kas joprojām nedomā
par finansiālo drošību ilgtermiņā. Redzams, ka sabiedrībā
vēl aizvien ir manāmas tērēšanas kultūras iezīmes. Pat neskatoties
uz šā brīža ekonomisko situāciju, cilvēki aizvien pretojas pārmaiņām
– nedomājot tērē naudu spontānām iegribām, kā
iepriekš," stāsta Signe Bierande, Naudas plānošanas
centra vadītāja. "Tiesa, lai veicinātu Latvijas ekonomikas
uzlabošanos, pavisam atteikties no iepirkšanās nevajag - ir nepieciešams
savus izdevumus plānot, sekot tiem līdzi un analizēt.
Šos visus trīs budžeta plānošanas soļus efektīvi palīdz
īstenot mūsu centra izveidotā bezmaksas programma mobilajam tālrunim
"Naudas kontrolieris"."
44% atzinuši, ka būtiskākais,
iegādājoties kādu preci, aptaujātajiem ir pašu vēlmes, tomēr
40% par primāro uzskata preces cenu. 12% svarīgākās ir sezonas modes
tendences, bet tikai 4% - preces krāsa un materiāls.
Tumšo toņu apģērbiem
priekšroku dod vairāk kā puse jeb 54% respondentu, savukārt 46%
cilvēku labprātāk izvēlas gaišu un krāsainu apģērbu. 60% šosezon
vairāk iegādājas ērtus apavus uz zemiem papēžiem, bet 40% - apavus
uz augstiem papēžiem.
"Spontanitāte ir
apsveicama; Latvijā jau nav iestājies karš
un galvaspilsētā vienmēr dzīvo cilvēku slāņi,
kurus naudas grūtības skar mazāk. Turklāt Latvijā
jau sen pazīstama tendence, ka cilvēki ietaupa uz 'aizkulišu' rēķina
-kur dzīvo, kādu uzturu pērk, kad maksā
rēķinus, un lielu daļu līdzekļu iegulda
īpaša ārējā tēla uzturēšanā. Visbeidzot, jāmin, ka liela daļa
no respondentiem atīzst (40%), ka iepērkas apdomīgi. Par to liecina
arī 'piezemētas' krāsas un apavu izvēle; abām kājām cieši pie
zemes", skaidro Viesturs Celmiņš, sociālantropologs.
Uzdodot jautājumu GALERIJA
CENTRS pārdevējiem par to, vai klienti labprāt iepērkas vieni vai
kopā ar kādu, vairāk kā puse jeb 57% pārdevēju ir novērojuši,
ka cilvēki veikalus apmeklē vienatnē, savukārt 43% apgalvo, ka klienti
labprāt iepērkas arī kopā ar kādu, kurš palīdz pieņemt lēmumu.
Tāpat noskaidrots, ka
53% klienti ir svarīgs pārdevēja padoms un viedoklis, 41% cilvēku
biežāk sākuši interesēties, kad veikalos sāksies izpārdošanas,
savukārt tikai 6% klientu pārdevēja viedoklis nešķiet nepieciešams.