Laika ziņas
Šodien
Migla

Mūsdienu himeriskais

Apkārt norisinās trakas cīņas par politisko varu, attālākā kontinentā aiz pazīstama topošā amata kandidāta tribīnes atskan šāvieni, vēl cituviet joprojām plosās slimības, plūdi slīcina, citur vēl ļaunāk – grūst dzīvojamie nami, sprāgst peidžeri, debesīs dzīslo droni un raķetes. Nāve lec krampjainā dejā

Mūspusē mierīgos rudens apstākļos kāds varbūt arī iesaistās notiekošajā, tikai visbiežāk gan ārēji mētājoties ar lozungiem un saukļiem, kas ir tikpat tukša, jo mehāniska, formāla līdzdalība.

Esmu iedomājies, ka tāda nejauša iekliegšanās nav pat mēģinājums slimības ārstēšanā. Arī nemitīgā plūsmā slīdošie informatīvie paziņojumi ir tikai vēsa fiksācija.

Kur tad esmu juties līdzdalīgs ar citiem cilvēkiem viņu nelaimēs?

Visbiežāk mākslas procesējumā. Nav iespējams radīt mākslas darbu, to mokoši neizdzīvojot. Un piedalīšanās, tekstu lasot, skatoties izrādi, apmeklējot izstādes, plašāk – iedzīvošanās mākslas notikumā, ļauj notiekošo ienest itin kā ikdienišķi pa savam nošķirtajā dzīvē. Tieši tagadnes nervos. Ir straumēm vērpušies Dzejas dienu pasākumi, teātri jau ieslēguši savas skatuviskās norises – mēģinājumus un izrādes – pilngaitas režīmā, un vēl, un vēl, un vēl daudz dažādu notikumu.

Mans pēdējā laika piedzīvojums ir multimākslinieka Artūra Bērziņa izstādes Himēras apmeklējums. Viņa neparastie teksti ir jau agrāk nākuši mūsu rokās – fantāzijas romāni Visuma vērpēji un Spoguļpuse, pētījums Tēla dialektika. Un, protams, neparastas gleznas un performances.

Ko himeras ir pastrādājušas, ka vara tām piespriedusi nogalināšanu, nav zināms, vai tiešām mētājušas ugunīgu elpu un sagrāvušas ikdienības ierastos priekšstatus par "pareizo" vai vienkārši "reālo". Mēs, kā jau ierasts, piedalāmies tikai gala notikumā – brīdī, kad notiek soda izpildīšana.

Lūk, himera ar astoņkājiski paplašinātu ķermeni, kas ieslēgta caurspīdīgā cilindriskā kamerā un tur visdrīzāk ies bojā. Neviens netiks klāt viņai, un viņa neizlauzīsies. Pagātnes un mūsdienu tērpos ģērbušies novērotāji-varoņi-bellerofonti un novērotājas iznīcinoši un praktiski salti nolūkojas šajās ciešanās.

Līdzīgi stingst citi, iespējams, barokāli romantiski klātesošie, arī viscauri metāla bruņās ieģērbtais tēls un vēl citas pielāgojušās būtnes, kas vēsi skatās un novērtē kūpošām bultām ievainotās himeras ķermeni. Viņi to redz sociopātiski atsvešināti. Kā objektu. Kā "ārēji notiekošo kaut kur pasaulē", kuru formas pēc var pieminēt kādā paviršā sociālo tīklu sarunā vai vispār neņemt nopietni. Nezinu, vai jāsaprot, ka izrēķināšanās notiek visos laikos, tas nav attaisnojums.

Redzu gleznas asamblāžas ievietotas speciālās kastēs kā peidžeru ekrānos, atbilstoši tās izgaismotas no iekšpuses un rāda, cik mūsdienīga ir šāda izturēšanās pret "ziņām par notiekošo". Paradoksālākais ir tas, ka tieši informācijas pārplūde ir padarījusi mūs nejūtīgākus.

Šāda noslēgšanās tehnisko ierīču pasaulē taču veido cilvēkus svešākus vienu otram. Kopš bērnu dienām pierodam pie nogalināšanas spēlītēm viedtālruņos.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja