Šī gada Latvijas Dizaina gada balvas galvenais vēstījums gan balvas vizuālajā identitātē, gan saturiskajā konceptā bija "dizains savieno", kas vērš uzmanību uz starpnozaru mijiedarbību dizainā. Visciešāk tas ir savienojis Rīgas Starptautisko kinofestivālu Riga IFF ar dizaina studiju Associates, Partners et Sons, kura par Riga IFF vizuālo komunikāciju un vides objektiem ir ieguvusi pirmo vietu Latvijas Dizaina gada balvas 2018 konkursā. Kopumā tajā tika iesniegti 127 darbi, no kuriem finālā iekļuva divdesmit, kas līdz 20. maijam ir aplūkojami Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā.
Trīs ananasi
Dizaina studijas Associates, Partners et Sons pirmsākumi ir meklējami pirms astoņiem gadiem, kad dizainers Edgars Zvirgzdiņš bija atgriezies Latvijā, lai iesaistītos izstādes Aiz priekškara. Arhitekte Marta Staņa veidošanā, kas bija veltīta Dailes teātra projekta autores personībai. Toreiz šī ekspozīcija tika novērtēta ar Latvijas Arhitektūras gada balvu Zelta ananass, un panākums ielika pamatu šīs dizaina studijas tapšanai. Pēc tam vēl divi projekti, kuros piedalījies Edgars Zvirgzdiņš, ir ieguvuši Sudraba ananasu – Skārņu ielas nams un Latvijas Nacionālās bibliotēkas pastāvīgā ekspozīcija Grāmata Latvijā.
Studija Associates, Partners et Sons vairākkārtīgi ir sadarbojusies ar starptautisko laikmetīgās mākslas festivālu Survival Kit, veidojusi 56. Venēcijas mākslas biennāles Latvijas paviljona Armpit vizuālo komunikāciju un režisora Jura Kursieša debijas pilnmetrāžas spēlfilmas Modris (2014) publicitātes materiālus. Kopā ar Kasparu Kursišu viņi radīja tās sākuma titru grafiku, filmējot nosaukuma krāsas pūšanu ar baloniņu, kas bija atsauce uz filmas galvenā varoņa vēlmi izpausties mākslinieciski ne tikai uz papīra lapas, bet arī uz elektrības kastes. Šo stilu dizaineri turpināja izvērst arī citos materiālos.
"Šis bija viens no projektiem, kas kļuva par iemeslu tam, ka sāku skatīties uz Associates, Partners et Sons kā uz savu potenciālo darbavietu," atzīst Daniela Treija, kura šai dizaina studijai ir pievienojusies pirms diviem gadiem. Viņa ir Eindhovenas Dizaina akadēmijas absolvente. Tieši Daniela Treija bija Riga IFF vizuālās komunikācijas galvenā dizainere, kuras īstenotais darbs saņēma augstāko novērtējumu šī gada Latvijas Dizaina gada balvas starptautiskās žūrijas skatījumā.
Krūtis un lāzeri
Pēc nelielas dizaina studijas palīdzības 2016. gada rudenī Riga IFF organizatori māksliniekos saskatīja iespēju uzlabot festivāla vizuālo tēlu. Kopīgi izvirzītais nosacījums bija vēlme izvairīties no filmu kadriem Riga IFF vizuālās identitātes veidošanā, tas pavēra plašu iztēles un darbības lauku un iesākās ar grafikas dizainera Zigmunda Lapsas pirms vairākiem gadiem radītā festivāla logotipa "dekonstruēšanu". Daniela Treija to sadalīja ģeometriskās formās, kuru kopumā bija desmit, līdz ar to radot vizuālo valodu, ar kuru darboties tālāk.
Izmantojot ģeometriskās figūras, dizainere izveidoja moduļus, lai atklātu katras Riga IFF apakšprogrammas esenci. "Sākotnēji es centos uztaisīt smuku B burtu, taču kopā ar saviem kolēģiem un festivāla organizatoriem mēs secinājām, ka krūtis un lāzeri visskaidrāk komunicē B kategorijas filmas," pirms pusotra mēneša Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā notikušajā sarunā atklāja Daniela Treija, vēršot uzmanību uz apakšprogrammas In kino veritas plakātu (visu sarunu var noklausīties interneta vietnes YouTube sadaļā Vārds dizainam).
Pēc tam no šiem moduļiem tika radīts Riga IFF galvenais attēls, kas atklāj Rīgas Starptautiskā kinofestivāla daudzšķautņainību ar kino seansiem, nozares profesionāļu pasākumiem un citiem notikumiem un gala rezultātā atgādina populāro spēli Cirks. Turklāt Riga IFF vizuālajā identitātē dizaineri ir ieviesuši spilgtas krāsas un veidojuši dizainu tā, lai festivāls komunikācijā kļūtu demokrātiskāks – kā pasākums, kas ir domāts ikvienam, nevis tikai šauram kinomīļu pulkam. "Liels kompliments bija tas, ka nozares profesionāļi ņēma līdzi šos plakātus, lai aizvestu draugiem, kuri tos bija pamanījuši instagramā," piebilst Edgars Zvirgzdiņš.
Spēles elements
Dizaina studijas īstenoto projektu trešo daļu veido tieši kultūras pasākumi. "Tā ir diezgan apzināta izvēle, kurā mēs investējam daļu no komercprojektos nopelnītās naudas, jo caur šiem darbiem mēs attīstām un uzlabojam dizaina vidi Latvijā – tā ir iespēja eksperimentēt un sniedz tiešu saskari ar tā patērētājiem, ļaujot iepazīt cilvēku reakciju uz dažādām lietām," sarunā ar KDi norāda Edgars Zvirgzdiņš, kurš šobrīd līdzās Associates, Partners et Sons vadībai studē Berlīnes Radošās līderības skolas maģistra studiju programmā biznesa administrāciju, lai veidotu dizainu, kas balstīts ne tikai radošā pieejā, bet arī stratēģijā un biznesa mērķos.
Associates, Partners et Sons projektu un klientu saraksts atklāj studijas gatavību realizēt visplašāko darbu spektru. "Jebkuram dizaineram ir svarīgs balanss," akcentē Daniela Treija. Komercprojekti dizaineriem piedāvā cita veida izaicinājumus – palīdzēt veicināt apgrozījumu, iziet eksporta tirgos vai tamlīdzīgas lietas, turklāt uzņēmēji gadu no gada kļūst arvien prasīgāki savā izvēlē un sadūšojas veidot arī drosmīgas idejas, kas ir svarīgs priekšnosacījums, lai pieteiktu sevi ārpus Latvijas robežām, piebilst Edgars Zvirgzdiņš.
Runājot par nākotnes plāniem, viņš stāsta, ka 21. jūnijā Latvijas Nacionālajā bibliotēkā tiks atklāta izstāde Es (arī) esmu latvietis, kuras ideja pieder biedrībai Latvieši pasaulē. Paralēli tam Associates, Partners et Sons sadarbojas ar start-up jeb jaunuzņēmumiem no Somijas un Latvijas, kā arī rīko pārrunas ar mūziķi no ASV, kura vēlas izveidot savu ierakstu studiju. Kopā ar Danielu Treiju jau rit darbs pie šī gada Riga IFF vizuālās identitātes. Dizaineri turpinās spēlēties ar pamatformām, lai pārsteigtu ar jauniem risinājumiem. Kinofestivāls notiks no 18. līdz 31. oktobrim.