Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +3 °C
Daļēji apmācies
Ceturtdiena, 21. novembris
Andis, Zeltīte

Nāc iekšā, skaties ārā! Gleznotāja Karina Knefele rada mākslu, lai uzburtu šaubu sajūtu

Vācu mākslinieces Karinas Knefeles gleznas ir gan logi uz rūpīgi veidotu pasauli, gan spoguļi, kuros ieraudzīt realitātes sarežģītību

Līdz 1. septembrim modernās mākslas muzejā Küppersmühle Vācijas pilsētā Dīsburgā būs aplūkojama gleznotājas Karinas Knefeles (1957) izstāde Nāc iekšā, skaties ārā/Come in, Look out. Tā atspoguļo autores interesi par mākslas vēsturi un telpiskumu. Ekspozīcijā, kas sniedz ieskatu Karinas Knefeles 25 gadus ilgajā daiļradē, ir septiņdesmit gleznu izlase un neliela akvareļu sērija. "Mani interesē radīt mākslu, lai uzburtu šaubu sajūtu, bet vēl neesmu to īsti panākusi," saka Karina Knefele.

Piliens maina visu

Izstādē var izsekot Karinas Knefeles evolūcijai no fotoreālistisku detaļu glezniecības līdz interjera un arhitektūras izpētei. Tiek demonstrēti arī jaunākie darbi, kuros viņa pirmo reizi pievēršas portretu žanram. Māksliniece dzīvo un strādā Diseldorfā un Minhenē, 80. gados Karina Knefele bija Gerharda Rihtera studente Diseldorfas Mākslas akadēmijā.

Darbi atklāj arhitektūras atsauces Karinas Knefeles mākslā un viņas pieeju perspektīvai glezniecībā. Izstāde aicina skatītājus pārbaudīt uztveres robežas: Karinas Knefeles gleznās ir attēlotas ainas, kas vērojamas it kā caur stiklu. Viņas gleznas ir gan logi uz rūpīgi veidotu pasauli, gan spoguļi, kuros ieraudzīt realitāti. Gleznotāja rotaļājas ar mūsu uztveri, attēlojot atstarojošus ūdens pilienus, kas šķietami pieķeras gleznu virsmai, transformē tajās redzamo un atgādina burbuļu un pilienu kā mikrokosmu parādīšanos XVII gadsimta klusās dabas glezniecībā. Citus darbus pārklāj vārdi vai figūras, kas it kā ar pirkstu ir uzzīmētas uz loga stikla.

Māksliniece izmanto atspulgus kā transformējošu objektīvu, un viņas klusajās dabās, interjeru skatos un ainavās realitāte saplūst ar ilūziju. Karinas Knefeles izmantotā centrālā perspektīva paver sarežģītu vizuālo plakņu un skatpunktu labirintu. Viņa pārkāpj tradicionālā "fotokameras skata" robežas un rada aizraujošas ainas, kas šķiet gan noslēpumainas, gan pazīstamas.

Izstādē eksponētajos agrīnajos darbos var redzēt, cik lielu uzmanību Karina Knefele velta detaļām, gleznojot objektus palielināti. Šajos darbos ir jūtama viņas pieķeršanās klasiskā modernisma principiem, izolējot motīvus, lai pastiprinātu to ietekmi un klātbūtni, – šis paņēmiens atgādina XX gadsimta 70. gadu fotoreālisma glezniecību. Vēlāk tapušajos darbos ir jaušama autores pāreja uz interjeriem un Bauhaus arhitektūras motīviem, gleznās tiek pastiprināta telpas un virsmas mijiedarbība. Tādējādi Karina Knefele iedziļinās perspektīvas un telpiskās dinamikas sarežģītībā, saglabājot sev raksturīgo sapņaino estētiku.

Karinas Knefeles eļļas gleznas tiek dēvētas par perfekti konstruētām neiespējamībām, kurās tiek kombinēti notikumi, vietas un objekti. Māksliniece aicina mūs kļūt par uzmanīgiem vērotājiem un reflektēt par attēla, telpas un laika attiecībām. Neatkarīgi no tā, vai Karinu Knefeli iedvesmo viņas personīgās atmiņas vai mākslas vēstures avoti, māksliniece klusajās dabās un interjeru ainās prasmīgi izmanto glezniecības reprezentatīvo potenciālu, vienlaikus uzsverot tā fiktīvo dabu.

Galva bez nimba

Pēdējā laikā Karina Knefele ir sākusi gleznot portretus, un tas ir nozīmīgs pavērsiens viņas daiļradē. Izstādē iekļauto jauno darbu sērijā viņa pievēršas agrīnās ziemeļu renesanses polihromā koka figūrām, pētot XV un XVI gadsimta Jaunavas Marijas un Kristus bērna atveidojumus. Uzsverot šo figūru cilvēciskās īpašības, detalizēti uzzīmējot sejas kontūras un atmetot reliģiskos simbolus, piemēram, plīvuru un nimbu, Karina Knefele akcentē šīm skulptūrām raksturīgās universālās īpašības, viņa savieno to vēsturisko reliģisko nozīmi ar mūsdienu aktualitāti. Mākslinieces diptihos tie kļūst par reāliem cilvēkiem, nevis simboliem. Šis ir viņas pirmais Eiropas portretu vēstures pētījums un pirmais mēģinājums padarīt cilvēka tēlu par savu darbu galveno tēmu.

Karina Knefele. Bez nosaukuma. Diptihs, katras daļas izmērs: 120 x 100 cm. 2021. Mākslinieces īpašums

Mākslas muzejs Küppersmühle, kas ir viens no lielākajiem privātajiem muzejiem Vācijā, atrodas Dīsburgas iekšējā ostā. Tajā ir eksponēta plaša XX gadsimta otrās puses vācu mākslas kolekcija ar uzsvaru uz glezniecību (Štrēeru kolekcija). Muzejs iekārtots bijušajā graudu noliktavas ēkā, ko Šveices arhitektu birojs Herzog & de Meuron 1999. gadā ir pārveidojis par modernu kultūras telpu un 2021. gadā paplašinājis. Karinas Knefeles izstādes darbi iesaistās dialogā ar muzeja arhitektūru.

Informācija: www.kneffel.de, museum-kueppersmuehle.de

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Sākas darbs pie Rīgas Filharmonijas projektēšanas

Rīgas domei, pilnsabiedrībai Mark Arhitekti un Mailītis Arhitekti un Kultūras ministrijai (KM) uzņemoties savstarpējas līgumsaistības, aizsācies darbs pie Rīgas Filharmonijas (Nacionālās koncertzāles...

Rīgā izskanēs Trio Palladio jaunā programma

Lielās Mūzikas balvas laureāts Trio Palladio (vijolniece Eva Bindere, čelliste Kristīne Blaumane un pianists Reinis Zariņš) šī gada decembrī sniegs divus koncertus Rīgā — 7. decembrī plkst. 19.00 mū...

Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja