Fotogrāfa Mailsa Oldridža izstādē Jaunava Marija. Lielveikali. Popkorns/Virgin Mary. Supermarkets. Popcorn Tallinas muzejā Fotografiska eksponētie darbi aptver periodu no 1999. līdz 2020. gadam. Fotogrāfijas atgādina kadrus no filmām, kas atklāj autora kaislību pret kino. "Katru dienu es sapņoju kļūt par kinorežisoru, jo tas vienmēr ir ietilpis manos plānos, bet, kā teicis kāds cilvēks, "dzīve ir tas, kas notiek, kamēr mēs kaļam plānus", un tāpēc es kļuvu par mākslinieku, kas rada kadrus no filmām, kuras viņš nekad nav uzņēmis," izdevumā Fotografiska Times publicētajā intervijā atzīst Mailss Oldridžs.
Fotogrāfa iecienītāko kinorežisoru vidū ir itāļu meistars Federiko Fellīni un amerikāņu klasiķis Deivids Linčs, kurš ir redzams šajā izstādē, nofotografēts kinoprojektora dūmakainajā gaismas starā. Savā ziņā Mailsa Oldridža daiļrade sasaucas ar Linča filmas Zilais samts atklāšanas ainu ar izteiksmīgi zilajām debesīm, sniegbalto sētu, asinssarkanajām rozēm un gaisā virmojošo trauksmes sajūtu.
"Esiet laipni aicināti Mailsa Oldridža pasaulē," saka izstādes kuratore Nadīne Barta, kuras veidotajā retrospekcijā ir vairāk nekā piecdesmit fotogrāfiju, kas uzņemtas ar analogo kameru. Izstādes nosaukumā ir atsauces uz trim ikoniskiem mākslinieka darbiem, arī Mailsa Oldridža 2010. gadā uzņemto fotogrāfiju 3D, kurā sieviete, kas ir līdzīga Merilinai Monro, skatās filmu trīsdimensionālās brillēs, turot kokakolas glāzi un popkorna turzu. Ja ielūkojas vērīgāk, var pamanīt, ka abi šie kinoskatītāja neatņemamie atribūti ir divdimensionāli. Fotogrāfa darbi ir piepildīti ar daudzām sīkām detaļām, kas liek uzdot dažādus jautājumus.
Pilnīgs šiks
Kur ir pazudusi dakša? – kuratore Nadīne Barta vērš uzmanību uz Mailsa Oldridža fotogrāfiju A Precious Glam #2, kurā galvenajā lomā ir iejutusies igauņu supermodele Karmena Kasa. Šajā attēlā viņa sēž restorānā pie šķīvja ar tartaru, kas tika "rekonstruēts" arī izstādes atklāšanas vakariņās (katru jaunu ekspozīciju Tallinas muzejs Fotografiska atklāj ar kādu īpašu pasākumu). Tāpat kā vairākums citu izstādē eksponēto fotogrāfiju, šī ir tapusi žurnālam Vogue Italia. "Mailsam Oldridžam bija auglīgas attiecības ar šī žurnāla leģendāro galveno redaktori Franku Socāni, kura bija slavena ar savu neatdarināmo gaumi. Viņi strādāja kopā no 1996. gada līdz pat viņas nāves dienai," piebilst Nadīne Barta, iepazīstinot tuvāk ar fotomākslinieka radīto pilnīgo šiku.
Katru jaunu sēriju Mailss Oldridžs sāk ar sākotnējo ideju piefiksēšanu uz papīra, kas savā ziņā atgādina par fotogrāfa saknēm un izglītību. Viņš ir dzimis 1964. gadā Londonā mākslinieka, grafiskā dizainera un ilustratora Alana Oldridža ģimenē: Mailsa tēvs ir bijis slavens ar saviem psihodēliskajiem mākslas darbiem un sadarbojies ar The Beatles, Eltonu Džonu un citiem, bet viņš pats studējis ilustrāciju Centrālajā Svētā Mārtina Mākslas un dizaina koledžā un pēc tam neilgu brīdi nodarbojies ar mūzikas videoklipu veidošanu, ko nav darījis īpaši labi.
"Grupas The Jesus and Mary Chain mūziķi teica, ka tas ir bijis vissliktākais videoklips, kurā viņi ir piedalījušies," izdevums The Telegraph citē mākslinieku, kas galu galā ir pievērsies fotogrāfijai. Tajā atbalsojas gan viņa tēva krāsu izjūta, gan arī viņa mātes pārdzīvojumi pēc vecāku šķiršanās saldi rūgtenajos sadzīves ainu uzņēmumos, kas ir aplūkojami izstādē Tallinā. Šeit var iepazīties ar Mailsa Oldridža daiļradi visā tās daudzveidībā – te ir gan lielveikali kā patērētājsabiedrības metafora jeb cerība uz pilnveidošanos, lietojot mazumtirdzniecības terapiju, gan Jaunava Marija kā atsauce uz Karavadžo reliģiskajām gleznām.
Fotogrāfa aizraušanās ar mākslas vēsturi ir pamudinājusi viņu sadarboties arī ar vairākiem mūsdienu autoriem – Gilbertu un Džordžu, Hārlandu Milleru un Maurīcio Katelānu. Fotosērija After Cattelan ir tikusi realizēta vienas nakts laikā itāļu mākslinieka skulptūru izstādē Parīzes naudas kaltuves ēkā: kailas modeles pozēja kopā ar Katelāna darbiem, kuru vidū bija arī meteorīta notriekta pāvesta skulptūra, kas kristiešos varētu raisīt sašutuma pilnu reakciju.
Izstāde Jaunava Marija. Lielveikali. Popkorns, kas būs atvērta līdz 29. oktobrim, noslēdzas ar slavenību parādi, kurā piedalās māksliniece Marina Abramoviča, modes dizaineri Žans Pols Gotjē un Donatella Versače, aktieri Viola Deivisa un Maikls Fasbenders (abi aktieri ir fotografēti žurnāla Time simt ietekmīgāko cilvēku sarakstam).
Pieaugot ar Sofiju
Tallinas Mākslas centrā Fotografiska pašlaik ir aplūkojamas vēl divas izstādes. Viena no tām ir Vācijas un Krievijas fotogrāfes Sņežanas fon Bīdingenes-Dības sērija Satiekot Sofiju/Meeting Sofie (būs skatāma līdz 3. septembrim). "Es sāku fotografēt Sofiju 2017. gadā, kad viņai bija astoņpadsmit. Viņa tikko bija beigusi skolu," izdevumā Fotografiska Time atminas autore, kuras izstādes galvenajai varonei drīz pēc dzimšanas ir ticis atklāts Dauna sindroms. Četru gadu garumā māksliniece ir bijusi klāt meitenes un viņas mātes Barbaras ikdienas dzīvē, iemūžinot viņu attiecības, kā arī kritumiem un kāpumiem pilno Sofijas pieaugšanas ceļu. "Šajā laikā Sofija bija tajā sarežģītajā, bet skaistajā pārejas vecumā, kad visas jūtas ir ārkārtīgi spēcīgas, bet mīlestība šķiet galvenais dzīves mērķis," stāsta Sņežana fon Bīdingene-Dība, kura ar šo stāstu ir vēlējusies veicināt dziļāku citam cita pieņemšanu un integrāciju.
19. maijā muzejā tika atklāta slavenā ungāru mākslinieka Lāslo Mohoja-Naģa (1895–1946) izstāde Gaismas spēle/Light Play, kas ir veltīta viņa fotogrāfiskajai un kinematogrāfiskajai praksei. Tā būs skatāma līdz 1. oktobrim. "Ekspozīcijas maiņa notiek četru dienu laikā, kad ierodas speciāla brigāde, lai noņemtu iepriekšējo izstādi un īstenotu nākamās izstādes mākslinieka un kuratora ieceri," atklāj Fotografiska pārstāve Karina Sāra. Nākamgad šeit notiks ievērojamā vācu fotogrāfa Pētera Lindberga (1944–2019) izstāde. Viņš bija tas, kurš XX gadsimta 80. gadu beigās nofotografēja piecas jaunas, tajā laikā vēl maz zināmas modeles Lindu Evandželistu, Naomi Kempbelu, Tatjanu Paticu, Sindiju Krofordu un Kristiju Tērlingtoni britu Vogue 1990. gada janvāra izdevumam un ir iegājis vēsturē ar to, ka savā daiļradē ir izvairījies no modes industrijas skaistuma standartiem un izcēlis modeļu būtību un individualitāti.
No deguna līdz astei
Fotografiska ir starptautisks fotomuzejs, kurā satiekas pasaules līmeņa fotomāksla, garšīgi ēdieni un atvērta domāšana. Šīs franšīzes saknes ir meklējamas Stokholmā. "Pirms trīspadsmit gadiem to nodibināja divi brāļi, Pērs un Jans Bromani, no kuriem viens ir mākslinieks un otrs – uzņēmējs," stāsta Tallinas muzeja pārstāve. Pašlaik Fotografiska tīklā ietilpst muzeji Stokholmā, Ņujorkā un Tallinā. Jau tuvākajā nākotnē tiem pievienosies muzeji vēl trijās pasaules malās: Berlīnē, Maiami un Šanhajā. Muzejs Tallinā durvis vēra 2019. gadā un ir spējis veiksmīgi pārvarēt kovida izraisītos sarežģījumus. "Mums ļoti palīdz atrašanās vieta Telliskivi radošajā kvartālā. Tā ir vieta, kuras dēļ cilvēki brauc uz Tallinu," uzsver Fotografiska pārstāve Karina Sāra.
Sešus stāvus augstajā ēkā divi ir atvēlēti izstāžu zālēm, pārējie – suvenīru veikalam, kafejnīcai, jumta bāram un restorānam, kas pērn ieguva ceļveža Michelin Zaļo zvaigzni. Šis novērtējums apliecina, ka restorāns apvieno meistarību un ilgtspējību. Savā darbībā tas ievēro mantru "no lapas līdz saknei, no deguna līdz astei" un piekopj bezatkritumu pieeju – tas, kas nevar nonākt ēdienā vai dzērienā, tiek pārvērsts kompostā, kas atgriežas dārzos, lai tajos izaugtu nākamā raža.