Jenss Hauzers ir Parīzē un Kopenhāgenā dzīvojošs mediju mākslas pētnieks un mākslas kurators, kurš savā radošajā darbībā akcentē mākslas un tehnoloģiju savstarpējo saikni, starpdisciplinaritāti un hibrīdo estētiku.
RIXC festivāla izstādē Zaļš - atmaskots 2019. gadā LNMM tika izstādīti 20 mākslas darbi, kur mākslinieki atkualizēja "zaļās" krāsas pretrunīgo simboliku, "zaļais" ierasti tiek saistīts ar visu dabisko, tādēļ to bieži izmanto, lai pārmērīgi kompensētu to, ko cilvēce ir zaudējusi. Neskatoties uz kopumā pozitīvo "zaļā" nozīmi, arvien biežāk viss zaļais tiek nekritiski fetišizēts un tehnoloģiski romantizēts. Izstāde kritiski aplūkoja arvien pieaugošās tehnoloģiskās manipulācijas ar dzīvības sistēmām, ekoloģiju un biosfēru kopumā, un piedāvāja mākslinieciskas vīzijas pozitīvākiem un ilgtspējīgākiem nākotnes scenārijiem. Izstādi pirms pandēmijas vasarā apmeklēja vairāk nekā 20 000 apmeklētāju, kuru lielā interese liecināja par vēlmi ielūkoties un atklāt "zaļo" viņpus ierastajiem priekšstatiem.
Izstādes Zaļš - atmaskots kuratori Jenss Hauzers (Francija / Vācija), Rasa Šmite un Raitis Šmits (RIXC), turpinot sadarbību "zaļā" pētījumos, kopā ar Jauno mediju kultūras centru RIXC un Radošās Eiropas projekta partneriem OsloMet/Oslo Metropolēna universitāte (Norvēģija), Antrepeaux (Francija), MPLab/Mākslas pētījumu laboratorija, Liepājas universitāte (Latvija), Biofilia (Biomākslas Laboratorija), Ālto universitāte (Somija), Baltan (Nīderlande), Projekt Zavod Atol (Slovēnija) realizēja vērienīgu starptautisku projektu Green Revisited, kura rezultātā šoruden tikai izdota grāmata Green Revisited. Encountering Emerging Naturecultures in Art and Research.
Jaunizdotā grāmata tiks prezentēta Jauno mediju kultūras centra RIXC un Jensa Hauzera kopīgi organizētajā simpozijā Oikos, kas norisināsies gREen festivāla ietvaros 17. novembrī no plkst. 17.00–21.00 CET un ikvienam būs iespēja tam sekot līdzi tiešraidē https://www.muffatwerk.de/de/. Oikos simpozijā mākslinieki tiksies ar dabaszinātniekiem, ekonomistiem un ekologiem, lai kopā apspriestu mākslas lomu par mūsdienās izplatīto "zaļās krāsas" (greenwashing) tendenci un arvien virspusēji pieņemto "zaļās krāsas" simboliku.
Trešdien, 16. novembrī, plkst. 19.00 CET ar eksperimentālām bio(tehno)loģiskām performancēm un "tehno-ekoloģiskām" mediju mākslas instalācijām tiks atklāta izstāde gREen:De/Growth Starptautiskās laikmetīgās mākslas un kultūras centrā Muffathalle Minhenē. Izstādē, kas būs apskatāma līdz 20. novembrim, ir aplūkojama Rasas Šmites un Raita Šmita imersīvā virtuālās realitātes (VR) instalācija Atmosfēriskais mežs, kas vizualizē smaržīgo mežu emisiju datus, lai parādītu komplicētās attiecības mežu ekosistēmā un klimatisko pārmaiņu ietekmi.
Kopumā no 16. līdz 20. novembrim Starptautiskajā Minhenes Muffathalle centrā notiekošais gREen festivāls risina, kādi aspekti paliek nepietiekami izgaismoti, runājot par "zaļo izaugsmi" (green growth). Saspīlējumā starp mākslu, dabu un zinātni gREen festivāla mākslinieciskās nostādnes tiecas pārskatīt "zaļā" pielietojumu un simbolisko nozīmi.
Līdzās VR instalācijai Atmosfēriskais mežs Muffathalle centrā ir apskatāmi Slovēnijas mākslinieces Špelas Petričas Skotopoiesis triju dienu performance, kurā autore, ar spēcīgu mākslīgo gaismu izgaismojot dīgstošas kreses un stāvot gaismai priekšā, rada procesu, kurā ķermeņa ēna liek augiem reaģēt, mainot savu formu un krāsu.
Savukārt Francijas kolektīva Disnovation.org (Nicolas Maigret, Maria Roszkowska & Baruch Gottlieb) ekosistēmas provokatīvā instalācija Dzīvības atbalsta sistēma (Life Support System) pauž kritiski svarīgo ekosistēmu pakalpojumu apmērus, kas ir būtiski visiem dzīvības procesiem uz planētas. Instalāciju veido viens kvadrātmetrs noslēgtā telpā iesēti kvieši, kuru augšanas procesā mākslinieki mēra un padara redzamus apmeklētājiem datus, kas tiek ievākti no ikvienai ekosistēmai būtiskiem enerģijas avotiem, kā ūdens, gaisma, siltums un barības vielas. Tādā veidā tiek akcentēts mūsdienā nepietiekami novērtētais un pārmērīgi izmantotais “biosfēras darbs”.
Paralēli izstādēm un festivāla gREen Minhenē, arī Āzijā norisinās vairāki citi ar "zaļo" tematiku saistītas izstādes, kurā tiek izstādīts Atmosfēriskais mežs.
Līdz 2023. gada 31. janvārim mākslas muzejā 798 CUBE norisinās Pekinas Mākslas un tehnoloģijas biennāle, kuras ietvaros izstādē Sintētiskā ekoloģija (Synthetic Ecology) pirmo reizi Āzijā tika izstādīts Rasas Šmites un Raita Šmita Atmosfēriskais mežs. Pekinas Mākslas un tehnoloģiju biennāles (BATB) izstādes Sintētiskā ekoloģija mērķis ir izpētīt dzīvības simbiotisko sajaukšanos. Kā metafora "sintētiskais" pēta dabas pārkonfigurēšanas iespējas, pētot postcilvēcisko ekoloģisko iztēli, veidojot jaunu ontoloģisku pieeju vienlīdzībai. Līdzās Šmitu mākslas darbam mākslas muzejā 798 CUBE ir izstādīti tādi starptautiski pazīstami mākslinieki kā Terike Haapoja, Rimini Protokoll, Oron Catts & Ionat Zurr, Špela Petrič, Ursula Biemann un citi
Atmosfēriskā meža Āzijas tūre turpinās kā daļa no ceļojošajās izstādes Kritiskās zonas. Meklējot kopsaucēju (Critical Zones. In search of a common ground), ko organizē ZKM | Mākslas un mediju centrs Karlsrūē sadarbībā ar Gētes institūtu/Max Mueller Bhavan Mumbajā
Kritiskās zonas izstādes tūre sākās ar pirmās izstādes atklāšanu šī gada 28. oktobrī Mumbajā un turpināsies ar izstādi 10. novembrī Kolombo Šrilankā, no 18. novembra tā būs apskatāma Pune Indijā, savukārt no 12. decembra Atmosfēriskais mežs ceļojošās izstādes Kritiskās zonas. Meklējot kopsaucēju ietvaros būs aplūkojams Koči Indijā. 2023. gadā Rasas Šmites un Raita Šmita darbs šīs izstādes ietvaros būs aplūkojams tādās Indijas pilsētās kā Kolkatā, Ņūdeli un Bengalūru.
Rasas Šmites un Raita Šmitu darbs Atmosfēriskais mežs 2021. gadā tika apbalvots Falling Walls kategorijā Māksla un Zinātne. 2021. gadā Atmosfēriskais mežs tika nominēts Purvīša balvai.
Vairāk:
http://rixc.org/
https://www.muffatwerk.de/de/
https://wangnaiyi.com/
https://critical-zones.zkm.de/#!/detail:cz-south-asia-tour
https://www.goethe.de/ins/in/en/kul/art/crz.html