Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +1 °C
Viegls lietus
Pirmdiena, 25. novembris
Kadrija, Kate, Katrīna, Trīne, Katrīne

Bezgalība. Robežmala. Karš un mūža darbs

Pērnā gada rudenī Jaunās mūzikas festivāls Arēna svinēja 20 gadu jubileju, taču pandēmija to pārtrauca. Festivālam neierastā gadalaikā koncertā Lielajā ģildē 20. maijā plkst. 19.00 īstenosies viens no vērienīgākajiem jubilejas projektiem – Bernarda Benoliela mūža darba Infinity – Edge. Transcendental Requiem atskaņojums.

Atskaņojumā piedalīsies Latvijas Nacionālais simfoniskais orķestris (LNSO), Valsts akadēmiskais koris Latvija un diriģents Renē Gulikers (Nīderlande).

"Bernarda Benoliela mūža darbs Infinity – Edge. Transcendental Requiem (Bezgalība – robežmala. Transcendentālais rekviēms) ir rekviēms visiem māksliniekiem, kuru dzīvi izpostījušas kara šausmas. Savu ceļu līdz klausītājiem gaidījis vairāk nekā trīsdesmit gadu, iespaidīgais skaņdarbs pirmoreiz izskanēs laikā, kad tā vēstījums ar katru no mums rezonē jo īpaši tieši un nepastarpināti," stāsta festivāla Arēna direktore Antra Dreģe. Monumentālais opuss komponēts no 1982. līdz 1989. gadam un, daudzkārt pārstrādāts, galējo veidolu ieguvis 2014. gadā. Ilgi gaidīto pirmatskaņojumu festivāls Arēna organizē sadarbībā ar LNSO un mūzikas izdevniecību Donemus.

Detroitā dzimušais Bernards Benoliels (1943–2017) jaunību aizvadījis ASV, 70. gadu sākumā pārcēlies uz Angliju un mūža pēdējos trīsdesmit gadus dzīvojis Amsterdamā, kur 2001. gadā ieguvis arīdzan Nīderlandes pilsonību. Viņa vārds vispirms saistās ar angļu komponista Ralfa Vogana Viljamsa dibinātā fonda R.V.W. Trust vadīšanu. Fonds rūpējas par britu laikmetīgās mūzikas popularizēšanu un attīstību. Benoliels aktīvi darbojies arī muzikoloģijā un komponējis – lēni un rūpīgi, neskaitāmas reizes rediģējot savus darbus. Pasaulei viņš atstājis vien piecpadsmit līdz pēdējam noslīpētus opusus, tostarp simfoniju, stīgu kvartetu un klaviersonātes, kā arī iespaidīgo, teju stundu garo vokālinstrumentālo partitūru Infinity – Edge. Transcendental Requiem.

Bernarda Benoliela mūziku caurvij cieņpilnas un radošas atsauces uz vācu un franču romantismu un jo īpaši – uz Vīnes klasiķa Ludviga van Bēthovena daiļradi un skaņražiem, kas dižo meistaru turējuši lielā godā: Johannesu Brāmsu, Hektoru Berliozu, Antonu Brukneru, Rihardu Štrausu, arī Arnoldu Šēnbergu un Edgaru Varēzu. Šīs ietekmes spilgti atbalsojas arī Benoliela mūža darbā Infinity – Edge. Transcendental Requiem, kura tapšanā būtiskas bijušas arī vācu filosofa Frīdriha Nīčes darbos Rītausma: domas par morāles aizspriedumiem (1881) un Viņpus laba un ļauna (1886) izklāstītās pārdomas un uzdotie jautājumi.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja