Kā apturēt domas galvā?
Sat Nam ir populāra mantra, ko izmanto kundalini jogas praktizētāji. Tā
nosaukts arī latviešu komponista Andra Dzenīša jaunais skaņdarbs, kas
tapis pēc Cēsu Mākslas festivāla pasūtījuma un šovakar piedzīvos
pirmatskaņojumu Vidzemes kamerorķestra koncertā ar tā vadītāju Andri
Veismani pie diriģenta pults. Kāpēc mantra, nevis, piemēram, latviešu
tautasdziesma? Jaundarba aprakstā komponists saka: "Viss ir savstarpēji
saistīts — katra elpas kustība vieno mūs ar kosmosu un apkārtējo
pasauli. Sat Nam nozīmē identitāti ar patību un ar sevi, visuma
klātbūtni mūsos, sevis pilnīgu izprašanu. Skaņdarba formveide līdzinās
rāgai, meditācijai, kura pamazām cenšas atbrīvoties no visa liekā un
traucējošā. Mana vēlme līdzīgi kā rāgas uzbūvē ir ļaut klausītājam
identificēties ar nemieru, lai no tā atbrīvotos."
Sastapts šonedēļ, komponists gan atzīst: paša dotais skaņdarba apraksts
"rada nedaudz maldīgu iespaidu. Tā drīzāk ir tiekšanās uz rāgas
stāvokli, kad grimstam apcerē, iekšējā klusumā. Kas tad notiek cilvēka
galvā? Esmu ievērojis, ka pilnīgs miers tur nemaz nevar iestāties,
galvā jaucas un šaudās dažādas
domas. Jo vairāk cenšamies tās apturēt, jo ar lielāku spēku tās gāžas
pār mums, nesaistītas un haotiskas." Komponists to izbaudījis, kopš
aizrāvies ar jogu un mācījies meditēt. Skaņdarbu Sat Nam Dzenītis
veidojis kā lēnu pāreju no domu agresijas un pārpludinātības uz pilnīgi
meditatīvu stāvokli beigās. Virzība ir uz iekšējo mieru, taču pats
"gabals ir diezgan agresīvs. Masīvs. Domāju — vai tik tas nenocels
jumtu Cēsu Kultūras centrā?" — komponists jaundarbā izmantojis sev
neparastas tembru krāsas — daudz sitaminstrumentu un pūšaminstrumentu,
īpaši metāla. Atskaņas no tibetiešu skaļajām taurēm un dziedājumiem.
Pirmatskaņojums iekļauts koncertā, kura nosaukums Jozefs Haidns un
Andris Veismanis vispirms atsauc atmiņā zināmo anekdoti par to, kā aug
mūziķis. Studiju gados jauniem ģēnijiem ir raksturīgi saukt: "Es, tikai
es!" Augstskolu beigušos jau dzird sakām: "Es un Bēthovens." Vēlāk jau
— "Bēthovens un es", līdz beidzot daudzināšanas cienīgs šķiet tikai
Bēthovens. Programmas nosaukums vēsta, ka koncertā skanēs arī Vīnes
klasicisma pamatlicēja Jozefa Haidna 101.simfonija Pulkstenis, kuru tā
iesauca otrajā daļā imitētā pulksteņtikšķa dēļ. Īpašais viesis
Sanktpēterburgas pianists Antons Ļahovskis, kurš pēc uzvaras Jāzepa
Vītola Starptautiskajā pianistu konkursā 2008.gada oktobrī jau paspējis
kļūt par Latvijas publikas mīluli, atskaņos dzīvespriecīgāko un
saulaināko no ievērojamā XX gs. Krievijas komponista Sergeja Prokofjeva
klavierkoncertiem — Nr.3.Mūzika
Koncerts
Jozefs Haidns un Andris Veismanis, Vidzemes kamerorķestris, Antons Ļahovskis (klavieres), diriģents Andris Veismanis
Cēsu Kultūras centrā 31.VII plkst.20
Biļetes Biļešu paradīzes tīklā un koncerta norises vietā Ls 2—6