Balss ir pirmais mūzikas instruments, ko sadzird apkārtējie, cilvēkam nākot pasaulē. Tāpēc balsis mēs dzirdam joprojām – neizdibināmi ilgi, kopš mūzikas skaņu radīšanai izmantoti neskaitāmi instrumenti, kuros liktas lietā dažādu materiālu īpašības un fizikāli procesi, kas uz tiem iedarbojas, bet pēdējos nedaudz vairāk nekā simt gados – arī elektrības sniegtās iespējas no joprojām fiziski radītu skaņu apstrādes līdz pilnīgi elektroniski ģenerētām skaņām, kurām līdzīgas dabā nemaz nav sastopamas. Joprojām mūsu pašu Dziesmu svētkos dzied vareni kori un visā pasaulē koncertē arī par tiem ievērojami mazāki vokālie ansambļi, kuru dalībnieki kā instrumentu izmanto tikai balsi, aizvien spējot sniegt augstvērtīgu muzikālo baudījumu arī pie visa pieradinātajam – iespējams, pārsātinājuma jau nogurdinātajam – XXI gadsimta cilvēkam.
18. jūlijā Tartu Dziesmu svētku parkā Eiropas kultūras galvaspilsētas programmas ietvaros uzstāsies amerikāņu vokālais džeza un gospeļu ansamblis Take 6 un britu dziedātājs, komponists un multiinstrumentālists Džeikobs Koljers. Take 6 ir Alabamas štata Hantsvilā izveidots a cappella sekstets, kas saņēmis astoņas ASV Skaņu ierakstu akadēmijas balvas Grammy un neskaitāmas citas prestižas godalgas, tādējādi ansamblis ir kļuvis par visdāsnāk apbalvoto a cappella grupu mūzikas vēsturē. Kolektīvs ir sadarbojies ar dažādu žanru grandiem – Rejs Čārlzs, Dons Henlijs, Vitnija Hjūstone, Kvinsijs Džonss, The Manhattan Transfer un Stīvijs Vonders ir tikai daži no viņiem.
Sākotnēji Klods Maknaits, kurš ir amerikāņu R&B mūziķa Braiena Maknaita vecākais brālis, 1980. gadā izveidojis studentu kvartetu The Gentlemen’s Estates Quartet, kas vēl pēc divu dalībnieku pievienošanās jau ar nosaukumu Alliance uzstājās vietējās baznīcās. 1985. gadā trīs sākotnējie dalībnieki, beiguši mācības universitātē, kurā ansamblis izveidots, to atstāja. Pievienojoties trim citiem dziedātājiem, sekstets turpināja darbību, līdz 1987. gadā, noslēdzis līgumu ar ierakstu kompāniju Warner Alliance (ierakstu industrijas milža Warner Music Group kristiešu mūzikas atzars), sāka sevi dēvēt par Take 6. Grupas debijas albums ieguva Grammy gan džeza, gan gospeļu kategorijā.
Neilgi pirms koncerta Tartu Take 6 dibinātājs Klods Maknaits atbildēja uz KDi jautājumiem.
Pirms deviņiem gadiem bijāt Latvijā, bet tagad uzstāsieties Igaunijā, kas tepat mums blakus. Ko dziedāsiet šoreiz?
Mums trīsdesmit piecos darbības gados ir sakrājies diezgan pamatīgs ierakstu katalogs. Lielākos hitus esam gatavi dziedāt vienmēr, bet lūkojamies arī, kā jūtas auditorija, un tad, varētu teikt, veidojam programmu kopā ar katra koncerta klausītājiem. Tas ir mūsu kopīgais piedzīvojums, kurā piedalās katrs klātesošais. Pats galvenais, lai cilvēks būtu dziļi iekšā tajā, ko viņš klausās, jau atnācis ar pozitīvu enerģiju, un mēs to noteikti sajutīsim. Visi kopā!
Balss ir cilvēkam dabas dots instruments, un tas ir tik lieliski, ka mūzika tiek radīta tikai ar balss palīdzību. Kā nonācāt līdz šāda veida muzikālajai izpausmei?
Balss ir visbrīnišķīgākais instruments, kas piedevām vēl ir vienreizējs, turklāt vairākās pakāpēs. Katram ir dota balss, kas ir ļoti īpaša, un arī katrā nākamajā reizē, kad nodziedāsi vienu un to pašu partiju, tu to izdarīsi mazliet citādi. To var pārbaudīt, saliekot divreiz viena un tā paša cilvēka pēc notīm iedziedātas identiskas partijas kopā, un mēs tik un tā dzirdēsim duetu – it kā skanētu divas, nevis viena balss. Ja iedziedāsi desmit reižu, skanēs jau kā neliels koris, kaut arī tā būs tikai viena cilvēka balss. Katram cilvēkam ir svarīgi noticēt, ka arī viņš ir spējīgs dziedāt, un, jo vairāk būs tādu, kuri to darīs, jo labāka kļūs pasaule.
Tartu dzirdēsim vēl kaut ko vai tikai balsis?
Mums, visticamāk, būs arī divi taustiņinstrumenti un dažas ģitāras, jo laika gaitā esam sapratuši, ka koncertšovā, ja gribam to padarīt interesantu klausītājiem no sākuma līdz beigām, varam dziedāt daudz a cappella, bet, ja pievienojam nedaudz instrumentu, ir vieglāk noturēt publikas uzmanību. Ja mums kādreiz lūdz uzstāties ar pilnīgu a cappella šovu, mēs to varam, bet labprātāk to papildinām arī ar instrumentāliem aranžējumiem, lai priekšnesumu bagātinātu. Nedomājam, ka ar instrumentiem būs labāk, bet noteikti citādi. Var veidot dažāda veida aranžējumus – dažreiz dziesmai pietiek ar pavisam nelielu instrumentu piedevu –, tāpēc mēs tos veidojam ļoti uzmanīgi. Visu paveikt tikai ar vokālu ir lieliski, bet, ja tā ir R&B dziesma, kurai ir vajadzīgs arī kāds ritmisks papildinājums, tā arī darām, lai panāktu bagātīgākas sajūtas klausītājiem.
Kā jūs atrodat vai piemeklējat dziesmas, ko dziedāt ar Take 6?
Vispirms pajautājam paši sev – kāda veida albumu gribam ierakstīt. Tad izvēlamies tēmu un meklējam atbilstošas dziesmas. Tas ir pagalam vienkārši – ir taču milzum daudz dziesmu, kas ir uzrakstītas gadu gaitā un kas piestāvētu jebkurai tēmai, kuru mēs albumam izvēlētos.
Ir a cappella grupas, kas darbojas ilgāk nekā Take 6. Vai tās ir bijušas jūsu iedvesmas avots, kad sākāt?
Jā, mums ir savi favorīti a cappella grupu vidū, piemēram, Džīna Pērlinga 1971. gadā izveidotais ansamblis The Singers Unlimited. Tomēr mums savu aranžējumu veidošanā daudz interesantāk ir panākt skanējumu, ko pierasts dzirdēt lielāku kolektīvu izpildījumā, – ar vokāliem aizstājot arī partijas, ko citkārt spēlē pūšamie instrumenti vai ģitāras. Visvairāk apbrīnoju un dievinu to, ko mūzikā darīja The Rat Pack, kurā muzicēja Frenks Sinatra, Nets Kings Kols un Dīns Mārtins. Viņus pavada liela grupa, bet skanējums ir kaut kas ļoti līdzīgs tam, ko dara Take 6, aranžējot dziesmas. Tas ir mans mīļākais žanrs un arī mūzikas laikmets – pagājušā gadsimta 50. un 60. gadi.
Vai klausāties mūziku arī tad, kad neesat ne koncertos, ne studijā, ne arī nodarbināts ar repertuāra meklēšanu?
Es klausos mūziku vienmēr – viss, ko dzirdu, veido manas dzīves skaņas celiņu. Mūzikai ir īpaša loma manā dzīvē – tā nosaka garastāvokli katrai manai dienai. Nav tā, ka klausos tikai The Rat Pack. Labprāt paklausos arī deviņdesmito gadu R&B. Protams, es izvēlos, ko klausīties, atkarībā no tās dienas noskaņojuma, bet tas jau ir mērķtiecīgi, zinot, kurā virzienā tas mani nesīs. Ja esmu spiests atrasties vietā, kurā skanošo mūziku man nav iespējas izvēlēties, es protu no tās norobežoties. Tas ir iespējams, ja izvirza sev mērķi tādu spēju apgūt, – tad varu sadzirdēt iztēlē arī tādu mūziku, kādu vēlos, pat ja man nav līdzi atskaņotāja un austiņu.
Arī man kaut kā izdodas norobežoties, ja mūzika nepatīk vai nav interesanta. Vai klausāties arī kaut ko no šī gadsimta?
Jā, man ļoti patīk Džeikobs Koljers – jauns un ļoti, ļoti apdāvināts skatuves mākslinieks no Londonas, ar kuru mums šogad paredzēti vairāki koncerti Eiropā. Klausoties jaunus māksliniekus, varu iegūt kādu devu iedvesmas. Piemēram, no Džeikoba, kurš savulaik pilnveidojies, klausoties mūs, un tas ir absolūti lieliski, kā visu dzirdēto viņš izlaiž caur savu radošo prizmu, mēs to noteikti nevarētu. Nekas šajā pasaulē nestāv uz vietas – viss attīstās, un tā būs vienmēr. Arī tad, kad mūsu paaudzes nomainīs nākamās.
Gadu gaitā Take 6 sastāvs ir mainījies. Kopš 1980. gada esat tikai jūs un Marks Kibls – pirmais un otrais tenors. Baritons jeb piektā balss Kristians Dentlijs ir pievienojies pēdējais – 2011. gadā. Ko gaidāt no cilvēkiem, ja rodas vajadzība meklēt jaunus grupas dalībniekus?
Mēs gaidām cilvēkus ar ļoti attīstītu un spēcīgu dzirdi. A cappella dziedāšanā pats svarīgākais ir dzirdēt, ko dara pārējie, un dzirdēt pietiekami detalizēti arī to, ko dari pats ar savu balsi, lai priekšnesumu harmoniski bagātinātu. Darbojoties un uzkrājot pieredzi, tu vari iemācīties visu, kas ir nepieciešams, – kā strādāt ar savu balsi un to attīstīt, kā top aranžējumi –, nevis gaidīt, lai kāds pasaka priekšā. Pats galvenais ir ticēt tam, ko dari. Pieredze, kas gūta praksē, ir daudz svarīgāka par skolas solā iegūtajām mūzikas teorijas zināšanām.
KONCERTS
Take 6 un Džeikobs Koljers
Tartu Dziesmu svētku parkā 18.VII plkst. 18
Biļetes Biļešu servisa tīklā EUR 65–155