Latvijas repā un mūzikas lauciņā kopumā sadzirdēt globālu tendenču atblāzmas ir diezgan vienkārši, taču viens no izņēmumiem ir eksperimentālais reps – šajā atzarā pie mums novērojams teju vakuums (ar dažiem izņēmumiem, par kuriem pastāstīšu recenzijas nobeigumā). Viens no retajiem šī ceļa gājējiem ir prxmvc (Jānis Arnītis), kurš 2021. gada vasarā laida klajā albumu Tuneļa redze. Tas ir ieraksts, kuram Latvijā atrast analogu ir visai sarežģīti.
Dari pats
Albumā Tuneļa redze klausītāju sagaida pamatīgs skaņu mikslis ar daudzveidīgiem eksperimentiem ikvienā aspektā – gan bītos jeb muzikālajā pavadījumā, gan vokālajā izpildījumā. Alternatīvais skanējums tiek panākts, izmantojot virkni risinājumu: bītu nomaiņu (beat switches), skaņu distorsiju, tempa maiņu, vokālos filtrus, samplus un citus paņēmienus. Attieksmi pret repa novirzieniem un tos pārstāvošajiem reperiem prxmvc (jeb primāts, kā iespējams sadzirdēt albumā) pauž arī tekstuāli skaņdarbā akmansdievs!: "Atpisies ar boom bap, atpisies ar new school, jūs visi esat boring [..] tikai boring rīmes, jā, visiem boring bīti, jā."
Klausoties Tuneļa redzi un zinot prxmvc līdzšinējo darbību un muzikālo rokrakstu, nojautu, ka albums par visiem 100 procentiem ir DIY – do it yourself jeb dari pats – ieraksts. Sazinoties ar albuma autoru, saņēmu apstiprinošu atbildi: "Viss, sākot no bītiem līdz albuma vāciņam, ir manu smadzeņu auglis." DIY pieeja ievērota arī ieraksta procesā – albums tapis, izlaižot profesionālu ierakstu studiju apmeklējumu. To ir iespējams sadzirdēt, taču šis aspekts nekādā ziņā nav trūkums, tieši pretēji – mazliet netīrais, lo-fi tradīcijās ieturētais skanējums ir viena no galvenajām Tuneļa redzes raksturiezīmēm.
Pārdomas un problēmas
Tiem, kuri repā meklē atjautīgas rindas, konceptuālu vēstījumu, aizraujošus stāstus un augsti attīstītu tehnisko varējumu, Tuneļa redze noteikti neiekļūs iecienītāko ierakstu galvgalī (šādiem repa patērētājiem iesaku noklausīties nupat iznākušo Wiesuļa debijas albumu Fianchetto – garantēju, ka būsiet patīkami pārsteigti). Tuneļa redze ietver visai klasiskas mūsdienu divdesmitgadnieka pārdomas, problēmas un jautājumus. Albumā apspēlētas tādas tēmas kā sociālā nedrošība un attiecību likstas (kpc?), mentāla rakstura problēmas (ģipsis), eksistenciālas pārdomas (melnais caurums), ballītes un attiecību līkloči.
Fakts, ka prxmvc vokāls albumā galvenokārt pilda papildu instrumenta funkciju, nav nekas specifisks – šāda pieeja ir plaši izplatīta ne tikai eksperimentālajā repā, bet arī citos šī žanra novirzienos, piemēram, cloud un mumble repa subžanrā. Albumā pieaicināta arī virkne citu jaunās paaudzes izpildītāju (goča, Ods, Regejs, Hartbreix, Laukuzens un Alley), kas organiski iekļaujas Tuneļa redzē un papildina ierakstu ar vairākiem tehniski un saturiski interesantiem pantiem.
Recenzijas ievadā minēju, ka par eksperimentālo/alternatīvo repu Latvijā iespējams runāt visai nosacīti. Tas gan nenozīmē, ka prxmvc ir vienīgais, kurš ļāvies novatorisku skaņu meklējumiem. Uzskatu, ka viens no visu laiku svarīgākajiem ierakstiem tieši skanējuma ziņā ir 2014. gadā iznākušais ilvzijas albums Jaunava. Lielu artavu šajā aspektā devusi Origo Boys daiļrade, kas gan vairāk ierindojama elektroniskās mūzikas plauktiņā (īpaši vēlos izcelt Eastern Europe Monkey no 2014. gadā izdotā albuma Legit – dziesmai ir arī lielisks videoklips). Ja runājam par aktuālākiem ierakstiem, jāpiemin, ka eksperimentāli atsvaidzinošu pieeju piedāvā Regejs, Kastrācija, Svēte (albumā Vella sūds iekļautais skaņdarbs Raudu ir lielisks vokāla distorsijas piemērs), Steps (Elles zēns un Jaunais 2 no albuma Jaunais ir perfekts piemērs, cik pretēji atšķirīgs var būt eksperimentāls skanējums repā), apvienības Tripple Sex un Ziedu Vija.