Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā 0 °C
Daļēji apmācies
Piektdiena, 22. novembris
Aldis, Alfons, Aldris

Nebūs jāsēž uz rūķu beņķīšiem

Ruksītis, Sniegbaltīte, pelīte Pīkstīte, starpbrīdī – cukurvate, piena kokteilis, sapucēti bērni, kuri labprāt izskrietos pa plašo vestibilu un kāpnēm, ja vien pieaugušie līdznācēji nekušinātu ar frāzi, ka šeit ir teātris un jāuzvedas pieklājīgi.

Laikam jau apmēram šāds ir izplatītākais priekšstats par atmosfēru leļļu teātrī. Galvenais režisors Ģirts Šolis, bijušais umkietis, ir stingri noskaņots kopā ar domubiedriem šo uztveres stereotipu mainīt. (Latvijas Kultūras akadēmijas 2005. gada izlaiduma absolventu izveidota apvienība umka.lv būtiski paplašināja izpratni par mūsdienīgu leļļu teātri. Viņus raksturoja objektu teātris, melnais humors, sociālkritisks patoss – U. A.) 

 

Saruna starp paaudzēm 

"Man personīgi šis ir ļoti nozīmīgs brīdis saistībā ar to, ka Leļļu teātris ir nolēmis nopietni pieķerties pieaugušo auditorijai. Pēdējos gados ļoti bieži ir sanācis tā, ka pieaugušie zāli atstāj un iet darīt kaut kādas savas lietas, uzskatot, ka tas, kas šeit notiek, nav īsti domāts viņiem. Pirmais solis jau tika sperts tad, kad pievērsāmies formātam visai ģimenei. Vecāki ir laipni aicināti piedalīties izrādēs, skatīties un redzēt kaut ko nedaudz atšķirīgu, nekā redz jaunais skatītājs. Pēc tam abas puses var diskutēt. Teātris vairs nav formāls piedzīvojuma atstāstījums, bet vairāk saruna starp divām paaudzēm par redzēto," savu izpratni iezīmē Ģirts Šolis. Teātra mārketinga un komunikācijas daļas vadītāja Rūta Petrauska piebilst, ka Latvijas Leļļu teātris pēdējos piecus septiņus gadus (bet tendences aizmetņi ir vēl krietni senāki) ir mērķtiecīgi strādājis, lai izrāde Leļļu teātrī būtu kopīga darīšana vecākiem un bērniem. "Pašlaik teātra iestudējumu piedāvājums ir bagātāks nekā jebkad agrāk – gan izrāžu piemērotībā visdažādākā vecuma bērniem (sākot no divgadīgiem mazuļiem līdz pat pamatskolēniem), gan izvēlēto leļļu tehniku ziņā, gan stilistikā, gan režisoru, mākslinieku un komponistu daudzveidībā." 

Protams, teātra radošā grupa labi apzinās, ka nav no jauna izgudrojusi velosipēdu. 70./80. gados Latvijas Leļļu teātris bija slavens visā Padomju Savienībā tieši ar savām izrādēm pieaugušajiem, minēsim Dekameronu, Šveiku, Dievišķo komēdiju, Trīsgrašu operu u. c. Lelles darināja izcili leļļu meistari Arnolds Burovs, Marga Spertāle un Pāvils Šēnhofs. Arī pēc neatkarības atgūšanas, meklējot iespējas variēt skatuves valodu un iestudēt estētiski un filozofiski sarežģītākas izrādes, ik pa laikam ir bijušas izrādes pieaugušajiem, piemēram, Simbelīns, Livingstouns, Karmena. Versija, Kāzas. Stāsts par negaidītu mīlestību u. c. Svaigas vēsmas ir ienesuši dramatiskā teātra režisori Mārtiņš Eihe, Dmitrijs Petrenko, Valters Sīlis un Ivars Lūsis. 

 

Sicīlijā nozog lugu 

"Laikam ejot, situācija ir mainījusies. Mums jau ir vairāki mākslinieki, kuri ir spējīgi veikt šo misiju – atgūt atpakaļ pieaugušo skatītāju. Tā ir veselīga atkalatgriešanās," saka Ģirts Šolis. 

Mērķtiecīgi veidoto pieaugušo izrāžu līniju iesāks Ģirta Šoļa "cīņu biedrs", arī bijušais umkietis, Andris Kalnozols, kuram tā būs debija Leļļu teātrī.

Kazanovas pirmizrāde – 26. maijā. Saspēlē ar marionetēm Kazanovas ādā iejutīsies Jaunā Rīgas teātra aktieris Ģirts Krūmiņš. Izrādes vizuālo noformējumu radīs Purvīša balvas laureāts mākslinieks Andris Eglītis un leļļu māksliniece Anita Znutiņa-Šēve. Dzīvo mūziku spēlēs čelliste Undīne Balode no Sound Poets. "Tas nav nejauši, jo Džakomo Kazanova uzskatīja čellu par vienu no seksīgākajiem instrumentiem, sevišķi, ja to spēlē sieviete," piebilst režisors, kurš, lai tuvotos Džakomo Kazanovas daudzpusīgajai, drosmīgajai personībai, devies viņam pa pēdām nervus kutinošā ceļojumā. 

"Izlasīju ļoti daudz materiālu par šo XVIII gadsimta daudzpusīgo personību un sapratu, ka man pašam jādodas pieredzes ceļojumā pa viņa pēdām. Viesojos gan Briselē, gan Parīzē, gan Parīzes arābu piepilsētā Sendenī, kur tobrīd tika plānoti terorakti, pēc tam Marseļā dzīvoju anarhistu skvotā, tālāk jau devos uz Dženovu, Florenci. Tur mani brīnumainā kārtā uzņēma kā tādu pazudušo dēlu. Trīs dienas nodzīvoju katoļu klosterī kopā ar vietējiem ubagiem un arābu selfijstiku tirgotājiem. Tā bija īpaša atmosfēra – pamosties no rīta klosterī un dzirdēt arābu lūgšanas. Pēc tam viņi ņēma savus selfijstikus un devās uz tirgus laukumiem. Pēc tam devos uz Sicīliju," atceras režisors. Visur, kur viņš pabijis, devies meklēt Kazanovas pēdas uz valsts arhīviem un arī atradis. 

Sicīlijā režisors ticis aplaupīts. Zudībā gājusi arī jau uzrakstītā luga. No šī negadījuma tapusi izrāde Aizvakar vakar Ģertrūdes teātrī, kur iesākusies radoši mijiedarbīgā sadarbība ar Ģirtu Krūmiņu. Režisors, kurš strādā pēc metodes "domā visi", atdod pienācīgu godu kolēģim, sakot, ka "labs aktieris ir labākais dramaturga redaktors". Tieši aktieris viņam norādījis, ka luga, iespējams, ir sanākusi pārāk pieklājīga, proti, biogrāfiski pareiza un literāra. "Sapratām, ka piemērs jāņem no paša Džakomo Kazanovas, kurš bija ļoti drosmīgs, cilvēks bez robežām. Daudziem zināms tikai kā brunču mednieks un mīlnieks, bet viņš bija ļoti daudzpusīga personība – literāts, viens no tiem, kurš aizsāka fantastikas žanru, matemātiķis, ārsts, jurists, viņš bija arī abats, slepenais spiegs Francijas dienestā, pirmais Parīzes loterijas direktors," izpētītajā dalās Andris Kalnozols. Ģirts Krūmiņš stāsta, ka arī viņam nācies atteikties no visiem priekšstatiem, ko veidojusi, piemēram, Fellīni filma: "Mums visiem kopā no jauna ir jārada substance, kas ir Džakomo Kazanova. Tas ir ļoti grūti un interesanti, bet es pieņemu šo izaicinājumu," preses konferencē aktieris izskatījās patiesi iedvesmots.

Nākamajā sezonā repertuāra sadaļu pieaugušajiem papildinās divi viesrežisoru iestudējumi. Raiņa Zelta zirgu iestudēs viens no pasaules leļļu teātra grandiem, nīderlandiešu režisors, dejotājs un leļļinieks Duda Paiva. Izrādes muzikālo materiālu veidos Jānis Šipkēvics jeb Shipsi, bet lugu režisora iecerei adaptēs jaunais dramaturgs Matīss Gricmanis. Savukārt 2018. gada pavasarī uz Latviju dosies šeit jau labi pazīstamais vizuālā, fiziskā, masku un delartiskā teātra meistars režisors Dāvids Džovanzana (Simbelīns, Mandragora, Ričards III. Aklā zarna u. c.), lai, turpinot Šekspīra studijas, radītu Romeo un Džuljetas versiju.

Tikai šīs sezonas beigās uz izrādi Kazanova biļetes iespējams iegādāties par parasto bērnu izrāžu cenu – tās nopērkamas Biļešu paradīzes tirdzniecības vietās, internetā un Latvijas Leļļu teātra kasē. Tuvākās izrādes – 26. un 28. maijā, 7. un 8. jūnijā. 

 

 

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja