Neskatoties uz airBaltic līguma konfidencialitāti, Valsts kanceleja (VK) pagājušajā nedēļa Dienā komentēja līgumu, ko Valda Dombrovska valdība oficiāli atslepenot nevēlas. Ko VK atzīst par pašu būtiskāko uzlabojumu airBaltic līgumā? Tiesības atlaist Fliku. Tas ir formulēts kā «valsts tiesības noraidīt privātā akcionāra izvirzīto valdes locekļa kandidātu».
Pati par sevi tā būtu laba ziņa, ka valsts akcionāra tiesības ir palielinātas. Kādēļ tas, par ko tā priecājas Valsts kanceleja, satrauc? Pašreizējie airBaltic panākumi lielā mērā ir uzņēmuma kolektīva nopelns tieši Bertolta Flika vadībā. Kad Latvijas nacionālajā aviokompānijā bija piecas lidmašīnas, tā nevienu īsti neinteresēja. Tagad airBaltic ar savu floti un 80 tiešajiem galamērķiem ir konkurents skandināvu SAS, kas kādreiz pati bija airBaltic īpašnieks.
Tādēļ viena satraucoša lieta ir Dombrovska tikšanās ar miljardieriem, kuri neslēpj mērķus savā īpašumā iegūt aviokompāniju Ziemeļeiropā. Otra - visai iespējamais skandināvu interešu lobisms caur Dombrovska valdību. Tās spilgts pārstāvis ir finanšu ministrs Andris Vilks. Bijušais zviedru SEB bankas vadošs darbinieks, kurš darbojās pie Latvijas valsts līgumu slēgšanas ar SVF, bet tagad kūrē mūsu valsts finanšu un budžeta politiku.
Šonedēļ paredzēta airBaltic akcionāru sapulce, kurā būtu jālemj par pamatkapitāla palielināšanu, kas nepieciešams jaunu lidmašīnu iegādei. Tikai situācijā, kas ir izveidojusies ap airBaltic, nav iespējams pieņemt konstruktīvus lēmumus. Ir paredzamas intrigas, uzņēmuma labās slavas graušana, flotes attīstības bremzēšana, mēģinājumi, izmantojot politisko korupciju, sagrābt uzņēmumu trešās puses interesēs. Tā notiek vēl vienas plaukstošas nozares graušana Latvijā.