Šobrīd Vienotībai ar 20 deputātu krēsliem Saeimā ir atbildība par piecarpus ministrijām plus premjera krēsls, Reformu partijai ar 16 deputātu vietām ir pieci ministru amati, NA ar 14 deputātiem - divas ministrijas, bet Olšteina sešniekam ir puse no atbildības par Satiksmes ministriju.
Nemiera urdītājs ir NA, kas uzskata, ka tai pienākas vēl vismaz viens ministra amats. "Neslēpšu, ka Nacionālajā apvienībā ir bijušas arī iekšienē diskusijas par mūs pārstāvniecības apjomu valdībā, ņemot vērā mūsu pārstāvniecību Saeimā, kas ir savā ziņā neproporcionāla, par to mēs esam runājuši, bet tas nav pašmērķis, lai tagad ļoti destabilizētu situāciju," raidījumam De Facto apliecina Nacionālās apvienības līdzpriekšsēdētājs Gaidis Bērziņš.
Jau šobrīd NA pārstāvji apzina vājākos punktus Reformu partijas Saeimas frakcijā, cerot uz atsevišķu deputātu piesliešanos nacionāļiem. Tas viņiem savukārt dotu papildu punktus sarunās par ietekmes palielināšanu. Mērķēts gan netiek uz vakanto satiksmes ministra krēslu. Bet izskatās, ka NA interešu lokā visupirms būtu Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, kas pēdējā laikā sagādājusi ne mazums rūpju vecos tikumos iesīkstējušiem brīvostu saimniekiem un lielajām pašvaldībām. Kāds no NA De Facto apliecināja arī partijas interesi par tādām nozarēm kā izglītība un labklājība. Turklāt pie reizes atgādinot, ka viņi nav pārstāvēti arī Nacionālajā drošības padomē.
"Ja viņi [NA] ir gatavi ar RP vienoties par to, ka tur notiek kaut kādas atbildību pārdales savā starpā, jo es zinu, ka Vienotība šobrīd pilnīgi nevienu iemeslu neredz, kāpēc mums būtu jāsāk pārdalīt savas atbildības sfēras. Bet, ja viņi var savā starpā atrast abām pusēm interesējošas lietas, tad esam gatavi uzklausīt," tā situāciju komentē Vienotības Saeimas frakcijas vadītājs Dzintars Zaķis.
Jau pirmdien NA plāno par šiem jautājumiem sākt diskusiju koalīcijas padomē. Bet Vienotība un Reformu partija pagaidām atsaucas uz koalīcijas līgumu, aicinot pieturēties pie tā, kas pielīgts valdības veidošanas laikā. Reformisti nepieļauj iespēju no laba prāta atteikties no kādas ministrijas vadīšanas. Reformu partijas Saeimas frakcijas vadītājs Vjačeslavs Dombrovskis atzīst, ka "mēs esam tiesiskuma koalīcija, līdz ar to mēs 100% vadāmies no koalīcijas līguma". Citu koalīciju pie esošā Saeimas sastāva viņam ir grūti iedomāties.
Bet uz to pašu koalīcijas līgumu atsaucas arī NA, norādot, ka turpat lasāms, ka valdība ir solidāri atbildīga par tās darbu. NA pārstāvji De Facto apliecina, ka viņu uzstādījums ir nebalsot par nākamo satiksmes ministru, kamēr nav izvērtēts visu ministru darbs. Un šī vērtēšana tad arī ir izraudzītais ceļš uz rokādēm.
"Mans piedāvājums jebkurā gadījumā būs balstīties uz tām vienošanām, ko mēs esam panākuši," tā situācijas iespējamo atrisināšanu De Facto komentē valdības vadītājs Valdis Dombrovskis (V). Laika gan vēl ir daudz, lai scenārijus pārrakstītu vairākkārt. Aivim Ronim lūgts palikt līdz 1.martam. Viens no garās aiziešanas iemesliem ir, lai saglabātu iespējami stabilāku situāciju līdz janvāra beigās plānotajam Saeimas balsojumam par Eiro ieviešanas likumprojektu.