Kuģis ECO UMANDE ir būvēts Ķīnā, kuģu būvētavā New Dayang Shipyard. Tā kravnesība ir 1260 TEU konteineru un garums ir 148 metri. Kuģis ir aprīkots ar duālās degvielas dzinējiem, kas var darboties ar konvencionālo degvielu vai zaļo metanolu. Kompānija X-Press Feeders izmanto OCI Global zaļo metanolu, kas ir ISCC EU (International Sustainability and Carbon Certification) sertificēts un samazina siltumnīcefekta gāzu emisijas līdz 65%. Kuģis ir aprīkots arī ar krasta elektroapgādes sistēmu, kas dod iespēju vēl vairāk samazināt emisijas atrodoties ostās un terminālos.
Šī gada aprīlī Hamburgā Rīgas osta kopā ar vēl piecām Eiropas ostām: Antverpeni - Brigi (Beļģija), Tallinu (Igaunija), Helsinkiem (Somija), HaminuKotku (Somija) un Klaipēdu (Lietuva) parakstīja saprašanās memorandu (MoU) ar X-Press Feeders par zaļo kuģošanas koridoru izveidi un jūras pārvadājumu dekarbonizāciju Skandināvijā un Baltijas jūrā. Sadarbības rezultātā ir tapušas divas jaunas X-Press Feeders kuģošanas līnijas, kas veido pirmo regulāro jūras konteineru pārvadājumu tīklu Eiropā, kurā kuģo tikai ar zaļo metanolu darbināmi kuģi.
Kompānija X-Press Feeders dibināta Singapūrā 1972. gadā. Tā ir lielākais neatkarīgais konteinerpārvadātājs pasaulē, kas darbojas Āzijā, Tuvajos Austrumos, Āfrikā, Karību jūras reģionā, Latīņamerikā un Eiropā. X-Press Feeders pārvalda vairāk nekā 100 kuģu floti, kas apmeklē vairāk nekā 180 ostas visā pasaulē.
Kompānijas X-Press Feeders mērķis ir līdz 2050. gadam sasniegt nulles emisiju līmeni un kļūt par zaļāko jūras konteinerpārvadātāju. Kompānija ir pasūtījusi 14 duālās piedziņas kuģus, no kuriem 4 ir jau piegādāti un tiek izmantoti Eiropā, nodrošinot reģionā pirmo fīderpārvadājumu tīklu, kas darbojas ar zaļo metanolu.
Zaļo kuģošanas līniju izveidošana Eiropā ir nozīmīgs solis ceļā ne tikai uz kompānijas X-Press Feeders mērķu sasniegšanu, bet arī uz ilgtspējīgu kuģošanu, zaļo tehnoloģiju ieviešanu un nozares dekarbonizāciju. X-Press Feeders izvēlējās Ziemeļvalstis un Baltijas valstis par pirmajiem tirgiem, kur ieviest zaļos, ar metanolu darbināmos kuģus, jo gan ostas, gan klienti šajās valstīs ir visatsaucīgākie ilgtspējas iniciatīvām.
Savukārt Rīgas osta, pievienojoties X-Press Feeders un citām Eiropas ostām zaļās kuģošanas veicināšanā un videi draudzīgāku kuģniecības koridoru izveidē, paaugstina savu ilgtspēju un vienlaikus arī konkurences priekšrocības. Zaļās enerģijas pieejamība ne tikai padara ostu efektīvāku un drošāku, bet arī atbilst klientu prasībām pēc videi nekaitīgākiem transporta risinājumiem, palielinot ostas pievilcību jauniem kravu pārvadājumu un investīciju projektiem.
Konteinerpārvadājumi un konteinerkravu loģistika ir īpaši nozīmīgs Rīgas ostas darbības segments. Pagājušajā gadā pirmo reizi Rīgas ostas vēsturē konteineru kravas bija lielākā kravu grupa un veidoja 27% no ostas kopējā kravu portfeļa. Vienlaikus gads konteineru segmentā tika noslēgts ar jaunu rekordu – pirmo reizi vēsturē tika pārkrauts vairāk nekā 5 miljoni tonnu konteinerkravu (465,4 tūkstoši TEU). Salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu konteinerkravu apjoms pieauga par + 9,8%. Šī gada apkopotie dati rāda, ka izaugsme konteinerkravu segmentā turpinās - 8 mēnešos ostā apkalpots 3,25 milj. tonnu konteinerkravu (321,1 tūkst. TEU vienību), kas ir par 1,4% vairāk nekā pērngad. Konteinerkravu īpatsvars ostas kravu portfelī pašreiz ir 28%.
Pirmais ar zaļo metanolu darbināmais konteinerkuģis ECO UMANDE piestās un tiks apkalpots lielākajā Rīgas ostas terminālī Baltic Container Terminal (BCT), kur Rīgas brīvostas pārvalde sadarbībā ar BCT un X-Press Feeders organizē tā pirmās vizītes svinīgo sagaidīšanu Rīgas ostā.