Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +1 °C
Daļēji apmācies
Ceturtdiena, 21. novembris
Andis, Zeltīte

Paraksta sadarbības memorandu par 3 miljardu eiro investīciju piesaisti Andrejsalas apkaimes attīstībai

Rīgas domes priekšsēdētājs Vilnis Ķirsis (JV) un Apvienoto Arābu Emirātu (AAE) uzņēmējs un nekustamo īpašumu attīstītāja kompānijas Eagle Hills vadītājs Mohameds Ali Alabbars šodien parakstīja sadarbības memorandu par Andrejsalas apkaimes teritorijas attīstību, aģentūru LETA informēja Rīgas domes Ārējās komunikācijas nodaļā.

15 gadu laikā attīstības projektos plānots ieguldīt vairāk nekā trīs miljardus eiro.

Parakstot sadarbības memorandu, puses apņēmās mērķtiecīgi sadarboties, lai attīstītu Andrejsalas apkaimi. Rīgas ilgtspējīgas plānošanas stratēģijā Andrejsalas apkaime ir noteikta kā stratēģiskas nozīmes pilsētas attīstības teritorija, kuras unikālo atrašanas vietu un vērtību novērtē arī AAE investors, atzīstot to par vienu no perspektīvākajām pilsētvides attīstības iespējām Ziemeļeiropā.

"Investīcijas ir pilsētas un visas valsts ekonomikas asinsrites obligāta komponente, tādēļ Rīga ārvalstu investoru piesaistei velta īpašu vērību. Rīgai investīciju piesaistē ir visplašākās iespējas - kā ražošanas un pakalpojumu nozarēs, tā pilsētvides attīstīšanā," saka Rīgas domes priekšsēdētājs Ķirsis.

Andrejsalas teritorijas projekta attīstītāja, ar ekspolitiķa Andra Šķēles un Saeimas deputāta Aināra Šlesera (LPV) ģimenēm saistītā SIA "Riga Port City" komunikācijas un projektu direktors Juris Pētersons pastāstīja aģentūrai LETA, ka "Riga Port City" teritoriju attīstītājs ir piesaistījis stratēģisko investoru "Eagle Hills" ar mērķi nākamajās desmitgadēs attīstīt visu Andrejsalas un Andrejostas teritoriju.

Investors tiek piesaistīts kā stratēģiskais partneris, "Eagle Hills" un Latvijas pusei turpmāk attīstot projektu kopīgiem spēkiem. Pie konkrētas partnerības juridiskās formas patlaban vēl tiek strādāts, teica Pētersons.

Projektā šobrīd notiek pirmo objektu projektēšana, kā arī darbs pie ielu tīkla un infrastruktūras, kuras būvniecības sākšana plānota jau šogad. Teritorijas attīstībai ieejot aktīvajā fāzē, par projekta attīstību turpmāk "Riga Port City" sniegs regulāru informāciju, piebilda Pētersons.

Ali Alabbars, pamatojot savu izvēli un mērķi ieguldīt investīcijas, skaidro, ka Rīga ir pelnījusi patiesi izcilu ūdensmalu kā Kopenhāgenā vai Hamburgā. Viņš Rīgu dēvē par Ziemeļu metropoli, kas atrodas upes un jūras krastā.

Ar nekustamo īpašumu attīstību Alabbars esot nodarbojies 30 gadus, strādājis 16 valstīs.

"Manā attīstītāja pieredzē šī ir unikāla vieta. Mans mērķis kopā ar vietējiem partneriem ir dāvāt Rīgai izcilu jaunas pilsētapbūves paraugu, vienlaikus saglabājot šīs vietas raksturu, lai rīdziniekiem būtu vieta, kur dzīvot, strādāt un doties atpūsties, un pilsētas viesiem apmeklēt," pašvaldība citē investoru.

Rīgas pašvaldība ar investoru strādās pie tādām pilsētas prioritātēm kā mobilitātes un transporta risinājumi, publiskās ārtelpas un Daugavmalas publiska pieejamība, dzīvojamā fonda paplašināšana, uzņēmējdarbības attīstība, vienlaikus veicinot investora sadarbību ar pašvaldības kapitālsabiedrībām un institūcijām, kā arī popularizējot Rīgu kā galamērķi un piemērotu vietu ārvalstu uzņēmējiem, attīstītājiem un tūristiem.

AAE uzņēmējs aptuveni 57 hektārus lielo teritoriju plāno attīstīt kā daudzfunkcionālu vidi, paplašinot dzīvojamo fondu ar vairāk nekā 6500 dzīvokļiem, izbūvējot jaunu Rīgas ostas pasažieru termināli, piedāvājot plašas iespējas uzņēmējdarbībai, kultūrai, labiekārtojot publisko ārtelpu un pārbūvējot Daugavas krastmalu par iedzīvotājiem pieejamu promenādi.

Plānotos projektus paredzēts realizēt tuvāko 10-15 gadu laikā. Projektus plānots realizēt vairākās kārtās, un darbs pie pirmās no tām jau ir sācies.

Kā aģentūru LETA informēja Rīgas domē, iniciatīva par sadarbības memoranda parakstīšanu nāca no investora, un Rīgas dome tam atsaucās, ievērojot vispārējo principu par to, ka investīciju piesaiste pilsētai ir ļoti būtiska un pie tā pašvaldība strādā pastāvīgi.

Sadarbības memorandā pilsēta neesot uzņēmusies nekādas konkrētas saistības, vienošanās ir vispārīga, un šajā stadijā visi jautājumi par Andrejsalas un tās apkaimes attīstības vīzijām esot uzdodami investoram.

Pašvaldība noteikusi, ka Andrejsalas apkaimei jāattīstās kā savdabīgai un daudzfunkcionālai darījumu, pakalpojumu, mājokļu un nozīmīgu publisku objektu teritorijai - pilsētas apakšcentram, kas saistīts ar jūras pasažieru transportu, jahtu sportu, rekreāciju un tūrismu, izmantojot šim nolūkam esošo vērtīgo kultūras mantojumu, akvatoriju un krastmalu, tādējādi veicinot vēsturiskā un mūsdienīgā laikmeta mijiedarbību.

Jautājumi par konkrētu projektu realizāciju tiks skatīti normatīvos noteiktā kārtībā pēc tam, kad projekti nonāks līdz atbildīgo pašvaldības struktūru izvērtēšanai.

Kā norāda Rīgas domē, Andrejsalas apkaimei īpašo nozīmi un vērtību piešķir atrašanās vieta, jo tiešā tuvumā atrodas UNESCO Pasaules mantojuma sarakstā iekļautais Rīgas vēsturiskais centrs, jūgendstila apbūves rajons un vecpilsēta.

Kā informēja pašvaldībā, "Eagle Hills" ir Abū Dabī bāzēta privāta nekustamo īpašumu investīciju un attīstības kompānija, kas koncentrējas uz jaunu pilsētas centru attīstību strauji augošajos starptautiskajos tirgos.

Koncentrējoties uz liela mēroga nekustamā īpašuma projektu izstrādi, "Eagle Hills" projektē un attīsta jauktas izmantošanas projektus. Šobrīd uzņēmums izstrādā projektus AAE, Omānā, Bahreinā, Ēģiptē, Jordānijā, Marokā, Etiopijā, Serbijā, Albānijā un Horvātijā.

"Riga Port City" pastarpināti vienādās daļās pieder ar Saeimas deputāta Aināra Šlesera (LPV) ģimeni saistītajam uzņēmumam SIA "Regma 100" un ar ekspolitiķa Andra Šķēles ģimeni saistītajam uzņēmumam SIA "Inpo 21". 

LETA jau informēja, ka jau 2006.gadā tika paziņots par plāniem projektā "Riga Port City" Andrejsalas un Eksportostas rajona attīstībā ieguldīt vairāk nekā vienu miljardu eiro.

Savukārt 2022.gada septembrī starptautiska arhitektu komanda Šveices arhitektu projektēšanas kompānijas "Hosoya Schaefer Architects" speciālistu vadībā izstrādāja "Riga Port City" teritorijas attīstības projekta vienoto koncepciju jeb masterplānu.

"Riga Port City" teritorija 55 hektāru platībā sākas Daugavas krastā pie Vanšu tilta, tālāk ietver pašreizējo Rīgas pasažieru ostas teritoriju, Jahtu centru "Andrejosta", Andrejsalu, un beidzas Eksporta ostas dienvidu daļā.

Projekta ieviesēji norāda, ka "Riga Port City" mērķis ir papildināt Rīgas centru ar darbam un dzīvošanai piemērotu infrastruktūru, vienlaikus radot atvērtu, publiski pieejamu pilsētas daļu sabiedrībai un pilsētas viesiem. Attīstības plāns nosaka radīt jauktās apbūves tipa Rīgas centra apkaimi.

Tāpat ziņots, ka SIA "Riga RoPax Terminal" pērn decembrī izsludinājusi atklātu metu konkursu par jauna pasažieru un ro-ro kravu termināļa vīziju.

Kompānijā informē, ka metu iesniegšana paredzēta līdz 2024.gada 25.martam, atvēlot arhitektiem 14 nedēļas ieceres iesniegšanai. Savukārt uzvarētāju paziņošana plānota 2024.gada maija sākumā.

Vienlaikus kompānijas pārstāvji norāda, ka "Riga Ropax Terminal" ir uzaicinājusi piedalīties konkursā vairākus ārvalstu arhitektu birojus - no ASV "Berenblum Busch Architects", no Somijas "ALA Architects", kā arī no Igaunijas "R-Konsult", vienlaikus aicinot metus iesniegt arī citiem interesentiem, kuri atbilst konkursa nolikuma prasībām.

Tāpat kompānijas pārstāvji atgādina, ka šā gada jūlijā Rīgas dome apstiprināja Eksportostas dienvidu daļas lokālpānojumu, kas ietver arī jaunā termināļa projekta ieceri un paredz tā realizācijas priekšnoteikumus.

Rīgas Eksportostas dienvidu daļā plānots jauns pasažieru un ro-ro kravu terminālis, kura attīstīšanā ar Šlesera un Šķēles ģimenēm saistītā "Riga RoPax Terminal" plāno investēt 100 miljonus eiro.

Starp Rīgas brīvostas pārvaldi un projekta attīstītāju "Riga RoPax Terminal" ir noslēgts nodomu protokols nolūkā izveidot jaunu pasažieru un kruīza kuģu, kā arī ro-ro kravu apkalpošanas termināli. 2018.gadā tika sākta "Riga RoPax Terminal" projekta teritorijas daļas lokālplānojuma izstrāde.

Pērn "Riga RoPax Terminal" sadarbībā ar Rīgas brīvostas pārvaldi iesniedza pieteikumu "Interreg" Baltijas jūras reģiona transnacionālās sadarbības programmai ar mērķi saņemt finansējumu izpētei par ekoloģiskās pēdas nospieduma samazināšanu pasažieru un ro-ro termināļos pilsētas centrā.

"Riga RoPax Terminal" reģistrēta 2021.gadā, un uzņēmuma pamatkapitāls ir 3 786 800 eiro. Uzņēmuma īpašnieki ir SIA "Eksportostas īpašumi" (95,04%) un SIA "Riga Port City" (4,96%). "Riga RoPax Terminal" 2022.gadā strādāja ar 370 652 eiro apgrozījumu un cieta 118 785 eiro zaudējumus, liecina "Firmas.lv" informācija.

 

[Papildināts viss teiksts]

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Vinnēs tas, kurš nenokaitinās Trampu

Par Ukrainas miera sarunu perspektīvām Trampa laikmetā Agneses Margēvičas intervija ar Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas Drošības un stratēģiskās pētniecības centra direktoru Tomu Rostoku.

Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas