Viņš kā labu piemēru min Daugavpili, kur pašvaldība, pārskatot atlaides, ir samazinājusi pasažieru, kas izmanto braukšanas atlaides, skaitu par 53%. Rīgā tas ir samazinājies par 42%.
Rīgas domes priekšsēdētāja vietnieks Vilnis Ķirsis (JV) teic, ka pašvaldība nav plānojusi pārskatīt braukšanas atlaides nedz skolēniem, nedz senioriem, jo, kā rāda Rīgas satiksmes analīze, braucēju īpatsvars ar pašvaldības atlaidēm «pīķa stundās» ir neliels, līdz ar to atlaižu atcelšanai šajā laikā lielas ietekmes nebūs.
"Sabiedriskais transports nav tā vieta, kur būtu iespējams ievērot divu metru distanci. Vienīgais veids, kā samazināt pasažieru plūsmu, ir samazināt iemeslus ar to kaut kur doties," uzsver Ķirsis. Līdz ar to viņš par situācijas neizpratni dēvē, piemēram, ekonomikas ministra Jāņa Vitenberga (PCL) bieži valdības sēdē pausto, ka mazos veikalos inficēties nebūtu lielāks risks kā 15. trolejbusā. Rīgas domes amatpersona skaidro, ka līdz ar katru jaunatvērtu tirdzniecības/izklaides vai pakalpojumu sniegšanas vietu palielinās cilvēku skaits sabiedriskajā transportā, kas vēlas uz šīm vietām doties.
Ķirsis arī teic, ka teju puse sabiedriskā transporta līdzekļu, un tie visi kursē noslogotākajās līnijās, ir aprīkoti ar cilvēku skaitītājiem, kur atskaites punkts ir 40% piepildījuma. Piemēram, divās pirmajās šīs nedēļas dienās nevienā reisā 40% piepildījums pārsniegts netika. Ja kāda maršruta reisos atsevišķās stundās cilvēku skaitītājs signalizē, ka tiek pārsniegta 40% ietilpība, dispečers norīko papildu reisus. Līdz ar to Ķirsis par mītu dēvē apgalvojumu, kuru nereti tiražē arī atsevišķi valdības locekļi, ka galvaspilsētas sabiedriskais transports ir "pārbāzts".
Ķirsis piekrīt, ka situāciju ar pasažieru plūsmu vadīt būtu daudz grūtāk vasarā, kad galvaspilsētas iedzīvotāji masveidā vēlētos doties pie jūras. Taču arī pašlaik, ņemot vērā pavasarim specifiskos dārza darbus, pagājušās nedēļas nogalē ir palielināts reisu skaits uz Dārziņiem, jo tika novērota lielāka cilvēku plūsma, kas devās uz saviem mazdārziņiem.
To, ka kopējā pasažieru plūsmā vērojams kritums, apliecina arī ATD dati, saskaņā ar kuriem pērn sabiedriskajā transportā veikti 152,43 miljoni braucienu, kas ir par 36,19% mazāk nekā 2019. gadā. Pasažieru skaits šā gada sākumā salīdzinājumā ar 2020. gada janvāri būtiski samazinājies gan pilsētās, gan reģionos visos transporta veidos. Piemēram, pilsētu maršrutos pasažieru skaits šā gada janvārī salīdzinājumā ar pērnā gada janvāri samazinājies par 60%.
Lielajās pilsētās pērn salīdzinājumā ar 2019. gadu maksas braucienos vislielākais pasažieru skaita kritums ir vērojams Rīgā, Valmierā, Jēkabpilī un Ventspilī, bet braucienos ar pašvaldības atlaidēm – Daugavpilī, Ventspilī un Valmierā.
Godiņš arī norāda, ka pagājušajā rudenī un ziemā, salīdzinot ar pavasari, pasažieri daudz apzinīgāk ievērojuši valdības noteiktos ierobežojumus sabiedriskajā transportā. Kontrolieri vien atsevišķos gadījumos konstatējuši, ka pasažieris braucis bez sejas maskas vai nav ievērojis distanci, ieņemot sēdvietu, kas bijusi marķēta. Šis atzinums gan ir pretrunā tam, ko savās ikdienas gaitās novēro cilvēki un ar ko dalās, piemēram, sociālajos tīklos. Taču tā jau ir katra paša atbildība un godaprāts ievērot epidemioloģiskās drošības noteikumus.
ATD valdes priekšsēdētājs atzinīgus vārdus velta arī pārvadātājiem, uzsverot, ka tie bijuši apzinīgi jau kopš pavasara, operatīvi reaģējot ikreiz, kad tiek ieviesti jauni ierobežojumi. Tāpat regulāri tiek dezinficēti transportlīdzekļi, īpašu uzmanību pievēršot virsmām, kurām pasažieri bieži pieskaras.