Lai gan dzelzceļa līnijas Latvijā ir kopš 1861. gada, dzelzceļa uzņēmums tika izveidots krietni vēlāk - 20. gadsimta sākumā. Līdz 1918. gadam dzelzceļa infrastruktūru Latvijā pārvaldīja Vācijas militārās iestādes. Pēc valsts neatkarības dibināšanas nekavējoties arī sāktas sarunas par dzelzceļu pārņemšanu Latvijas rīcībā, un pirmais posms noslēdzās 1919.gada sākumā kad Dzelzceļa valdei oficiāli nodeva pirmās tvaika lokomotīves, kā arī Liepājas dzelzceļa darbnīcas ar visu aprīkojumu. Šo darbnīcu vadību uzņēmās Gustavs Klaustiņš, kurš 1919.gada 1.augustā tika iecelts par Latvijas dzelzceļu galveno direktoru, savukārt pašas darbnīcas kļuva par vadošo Latvijas Valsts dzelzceļu palīguzņēmumu, ko var dēvēt arī par SIA LDz ritošā sastāva serviss priekšteci.
"Latvijas dzelzceļš ir Latvijas valsts vienaudzis, un šo simts gadu laikā ir bijis gan būtisks tautsaimniecības spēks, gan neatņemama iedzīvotāju ikdienas sastāvdaļa, nodrošinot iespēju pārvietoties starp lielākām un mazākām pilsētām. Latvijas dzelzceļam visu šo gadu laikā ir bijuši dažādi izaicinājumi, tas ir ne tikai bijis liecinieks vēsturiskiem notikumiem, bet pats veidojis Latvijas vēsturi. Arī šodien Latvijas dzelzceļš ieņem nozīmīgu lomu Latvijas tautsaimniecībā – koncernā strādā aptuveni 10 tūkstoši darbinieku, un mēs esam viens no valstī lielākajiem nodokļu maksātājiem. Pateicoties uzņēmuma pārdomātajai stratēģiskajai attīstībai, pēdējo gadu laikā būtiski palielinātajai biznesa un organizācijas procesu efektivitātei, kā arī darbinieku profesionalitātei, Latvijas dzelzceļš otrajā simtgadē ieejam ar pamatotu pārliecību par uzņēmuma konkurētspēju šodien un nākotnē," pauž VAS Latvijas dzelzceļš prezidents Edvīns Bērziņš.
Dažādi pasākumi saistībā ar LDz simtgadi tiek plānoti Latvijas Dzelzceļa muzejā, kur vasarā plānota īpaša Jubilejas nedēļa. Tās laikā interesenti būs gaidīti uz lekcijām par dzelzceļu un tā lomu dažādās jomās, piemēram, kino, arhitektūrā un mākslā. Uzņēmuma simtgadē tiks veidota arī grāmata un audiovizuāli darbi par dzelzceļa vēsturi.
Papildus kultūras pasākumiem šogad simtgades zīmē norisināsies arī ikgadējā LDz organizētā konference Globālās transporta kustības izaicinājumi, kas pulcē augsta līmeņa nozares ekspertus no dažādām pasaules valstīm, lai diskutētu par to, kā norises pasaulē – politikā, ekonomikā, zinātnē un sabiedrībā – ietekmē transporta un loģistikas nozari un kā tās izmantot nozares attīstības labā.
Liepājas darbnīcas pirms 100 gadiem tika pārņemtas ar 600 darbiniekiem, bet pēc Latvijas neatkarības atgūšanas darbinieku skaits uzņēmumā tuvojās 22 tūkstošiem, savukārt pateicoties biznesa modeļa reorganizācijai un efektivitātes palielināšanai, patlaban LDz koncernā plašo funkciju spektru nodrošina nepilni 10 tūkstoši darbinieku.