Katrs piektais Latvijas iedzīvotājs vienmēr iepazīstas ar atsauksmēm
Teju katrs piektais Latvijas iedzīvotājs vienmēr iepazīstas ar atsauksmēm, bet gandrīz katrs trešais biežāk iepazīstas ar atsauksmēm nekā neiepazīstas. Šādi rādītāji norāda uz to, ka cilvēkiem ir būtiska atsauksmes sadaļa uzņēmumu internetveikalos vai mājaslapās. Uzņēmumiem, kuri pārdod preces vai pakalpojumus internetā, ir jāpievērš uzmanība atsauksmju sadaļas esamībai, lai spētu piedāvāt pircējiem to, ko viņi vēlas, jo no tā ir atkarīgs, vai pircējs izvēlēsies iegādāties preci vai pakalpojumu.
Apskatot pārējos kritērijus, kurus par svarīgiem atzinuši Latvijas iedzīvotāji, jāņem vērā, ka preces vai pakalpojuma cenu par vissvarīgāko kritēriju atzīmējuši 61% respondentu. Kvalitāti kā svarīgu kritēriju atzīmējuši 21% respondentu, bet atlaidi – 19% respondentu. Šie minētie kritēriji arī ir vieni no svarīgākajiem pircēju ieskatā, kas norāda uz to, ka uzņēmējiem būtu nepieciešams apdomāt sava internetveikala piedāvājuma kvalitāti un tā cenas.
ASV atsauksmes ir svarīgākais kritērijs, veicot pirkumus internetā
Pēc “Womstar” veiktās aptaujas datiem secināms, ka Latvijā pircējiem atsauksmes ir svarīgas, bet ne tik svarīgas kā cena. Turpretī ASV pircējiem atsauksmes ir visbūtiskākais kritērijs, pat izkonkurējot cenu, jo pēc tehnoloģiju uzņēmuma “PowerReviews” veiktā pētījuma 98% cilvēku uzskata, ka atsauksmes ir svarīga tiešsaistes iepirkšanās sastāvdaļa un palīdz pieņemt gala lēmumu par pirkumu, kā arī 99% patērētāju lasa atsauksmes internetā.
Lai arī, aplūkojot abu valstu aptaujas rezultātus, var redzēt, ka Latvijā atsauksmju nozīme vēl nav sasniegusi savu uzplaukumu, Latvija uz to iet un jau, iespējams, pavisam drīz arī pie mums atsauksmes izkonkurēs cenu kā svarīgākais kritērijs patērētājiem, veicot pirkumus internetā.
Kā attīstīt atsauksmju sadaļu savā internetveikalā?
Ir dažādas mārketinga metodes, kas uzņēmumiem palīdz papildināt preču un pakalpojumu atsauksmju sadaļu. Viena no R&R (Review&Raiting) mārketinga metodēm, kas Latvijā netiek pietiekami novērtēta, ir preču izsniegšana potenciālajiem pircējiem uz noteiktu laiku apmaiņā pret godīgu atsauksmi. Viens no būtiskākajiem iemesliem, kādēļ šī metode tiek izmantota salīdzinoši reti, ir tās laikietilpīgums.
“Tā kā iepirkšanās internetā kļūst aizvien populārāka, pieaug arī patērētāju piesardzība, cenšoties atrast sev piemērotāko preci. Līdz ar to arvien palielinās nozīme preču testiem un atsauksmēm, kurās uzņēmumu potenciālajiem klientiem ir iespēja ar precēm iepazīties un tās lietot. Ikvienam gribas būt pārliecinātam par potenciālo pirkumu, un tieši citu pircēju godīgas atsauksmes mums būtiski palīdz šo lēmumu pieņemt. Mūsu līdzšinējā pieredze liecina, ka uzņēmumiem, kas šo mārketinga stratēģiju pielieto, pieaug pirkumu skaits,” saka “Womstar” vadītājs Toms Briedis.
Svarīgi uzsvērt, ka R&R mārketinga stratēģijas pamatā ir vēlme saņemt godīgas atsauksmes no cilvēkiem, kas preces vai pakalpojumus tik tiešām ir izmantojuši, palīdzot savest kopā abas ieinteresētās puses. Proti, patērētāju, kas labprāt preci pirms iegādes izmēģina, un uzņēmumu, kas vēlas saņemt reālu lietotāju atsauksmes.
Aptauju veica sabiedrisko attiecību un influenceru mārketinga aģentūra “Womstar”, sadarbojoties ar pētījumu aģentūru “Norstat Latvija”. Aptauja veikta 2022. gada jūnijā, piedaloties 1011 respondentiem vecumā no 18 līdz 74 gadiem.