Fragments no intervijas:
Valdība atzinusi – jāsamierinās, ka vilcienu iepirkums palielinās budžeta deficītu. Varam cerēt, ka nu beidzot tos pirks?
Šobrīd ir lēmums, ka turpinām iepirkuma otro kārtu, lai gala rezultātā nonāktu pie jaunajiem vilcieniem. Šis ir virziens uz efektīvu, videi draudzīgu transportu. Pasažieru pārvadājumi ar vilcienu ir ļoti nozīmīgi, jo aizstāj lielu skaitu autobusu, it sevišķi rīta un vakara stundās, kad cilvēki pārvietojas starp mājām un darbu.
Neizbēgami, ka vilcienu modernizācija valsts budžeta uzskaitē saskaņā ar Eiropas komisijas metodiku parādās kā ilgtermiņa saistības. Pat neskatoties uz to, ka Pasažieru vilciens aizņemsies naudu ārējā tirgū. Šobrīd esam izstiepuši vilcienu finansēšanas grafiku, lai ietekmi uz budžetu samazinātu.
Protams, jāatceras, kad biju pirmo reizi ministrs, tikām līdz gatavībai noslēgt līgumu par vilcienu piegādi, bet, kad es vairs nebiju amatā, līgumu noslēdza un tad pēkšņi lauza. Mums bija iespēja izmantot Eiropas fondu līdzekļus, lai izmaksas tik ļoti neuzgultos uz valsts pleciem, to palaidām garām. Arī to, ka būtu jaunas darba vietas un, iespējams, vilcienu komplektācija Latvijā. Šodien mēs jau brauktu ar jaunajiem vilcieniem. Man nesaprotamu iemeslu dēļ toreiz viss tika nobloķēts, līdz ar to laiks zaudēts, problēma nav atrisināta.
Arī vilcienu nepirkšana problēmas ar budžetu nemazina?
Katrā ziņā, ja skatāmies uz izmaksām, kādas būtu, ja mēs saglabājam pašreizējo situāciju, tad jārēķinās, ka tehnikas parks ar katru gadu aizvien vairāk noveco, līdz ar to pieaug budžeta maksājumi tā uzturēšanai, remontiem. Pienāks brīdis, kad mēs par mazāku komfortu maksāsim dārgāk, nekā lietojot jaunus nesalīdzināmi komfortablākus vilcienus. Ja domājam par līdzekļu ekonomiju nākotnē, jēdzīgi ir ieguldīt šodien, tā efektu saņemot ilgākā laika periodā.
Jau kuro gadu aktuāls viens un tas pats jautājums: kad pēc jūsu prognozēm Latvijā varētu būt jaunie vilcieni?
Ja konkurss noritēs veiksmīgi, pirmie līgumi varētu tikt noslēgti šī gada beigās, nākamā gada sākumā. 2019. gadā Latvijā jāienāk jaunajiem vilcieniem. Protams, termiņus var ietekmēt arī konkursa rezultātu apstrīdēšana.
Visu interviju lasiet ceturtdienas, 15. jūnija, avīzē Diena!
Erna
auditors
NeticīgaisToms