Vadlīnijas apraksta Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu un to pārvaldības likumā pieļautos izņēmuma gadījumus, kad sponsorēšana, informatīvu paziņojumu izvietošana vai pašreklāma ir pieļaujama. Kā pamatprincips izvirzīts tas, ka sabiedriskie mediji no šīm darbībām nedrīkst pelnīt vai kropļot konkurenci reklāmas tirgū.
Atbilstoši vadlīnijām sabiedriskie mediji no 2021.gada 1.janvāra raidījumos nedrīkstēs iekļaut komerciālus paziņojumus, kas mudina iegādāties konkrētu preci vai pakalpojumu. Pieļaujami tikai atsevišķi Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu un to pārvaldības likumā noteiktie izņēmumi.
Vadlīnijas paredz iespēju īstenot sponsorētus un līdzfinansētus kultūras, sporta, izglītojošos raidījumus un sociālos projektus, kā arī filmas un ekranizējumus. Taču, lai nekropļotu tirgus konkurenci, nav atļauts tieši vai netieši popularizēt sponsora vai citas personas preces vai pakalpojumus.
Vadlīnijas nosaka informācijas izvietošanas iespējas par finansējuma avotiem un paredz noteiktu saskaņošanas kārtību šādiem projektiem. Līdzīgi vadlīnijas atrunā arī iespēju izvietot paziņojumus par sabiedriski nozīmīgiem pasākumiem un kopprojektu veidotājiem.
NEPLP norādīja, ka publicēt varēs arī paziņojumus par VAS Latvijas Loto organizēto izložu rezultātiem un izložu laimestu uzkrājumiem, kā arī sociālos paziņojumus, sabiedriskas nozīmes sludinājumus, vēstījumus, kuri skaidro Satversmes pamatvērtības, aicinājumus uz labdarību un citus aicinājumus, kas ir sabiedrības interesēs. Tāpat būs atļautas sabiedrisko mediju pašreklāmas, kā arī bezmaksas raidlaiks priekšvēlēšanu aģitācijai un paziņojumiem par tikšanos ar vēlētājiem.
Savukārt reklāmas klipus atļauts izvietot tikai tādos gadījumos, kad prasība pārraidīt reklāmas klipu ir licences līguma neatņemama sastāvdaļa, bez kuras nav iespējams iegūt īpaši svarīgu pasākumu pārraidīšanas tiesības. Šādi licences līgumi ir, piemēram, par ziemas vai vasaras olimpisko spēļu, Vispārējo latviešu dziesmu un deju svētku, Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku translācijām.
NEPLP priekšsēdētājs Ivars Āboliņš atzina, ka padome ļoti rūpīgi sekos līdzi, lai nebūtu iespējama reklāmas tirgus kropļošana.
NEPLP padomes priekšsēdētāja vietniece Aurēlija Ieva Druviete informēja, ka, izejot no komerciālās reklāmas tirgus, Latvijas Radio, Latvijas Televīzijas (LTV) un sabiedrisko mediju vienotā portāla lsm.lv saturs iedzīvotājiem kļūst daudzveidīgāks, bagātīgāks un arī pieejamāks platformās, kurās auditorijas šo saturu lieto.
"Sabiedriskie mediji pievērsīs arvien lielāku lomu arī iedzīvotāju iesaistei satura veidošanā, veidojot dialoga platformu sabiedrībā. Vienlaikus sabiedriskajiem medijiem ir jāturpina satura un tehnoloģiskā attīstība, kļūstot par mediju nozares kvalitātes etalonu. Neatkarība no reklāmas ieņēmumiem ļaus tiem radīt iedzīvotājiem un dažādām sabiedrības grupām svarīgus raidījumus, un tie nebūs spiesti vienlaikus cīnīties par reklāmdevēju interesējošās maksātspējīgās auditorijas piesaisti, lai gūtu ieņēmumus," klāstīja Druviete.
Viņa piebilda, ka izņēmuma gadījumos sabiedriski nozīmīgi paziņojumi par sponsorēšanu un līdzfinansējumu ir atļauti, jo LTV, Latvijas Radio un lsm.lv pilda arī nozīmīgu sociālu un kultūras institūcijas lomu.
NEPLP locekle Ieva Kalderauska, kuras pārziņā ir LTV pārraudzība, atzīmēja, ka līdz ar iziešanu no reklāmas tirgus, LTV pašreizējo reklāmas "paužu" vietā radīs vairāk nekā 700 stundas papildu jauna oriģinālsatura pirmizrāžu gadā jeb vidēji gandrīz 15 stundas katru nedēļu.
"Skatītājiem būs pieejama daudzveidīgāka televīzijas programma, kas informē, izglīto un izklaidē, aptverot arvien plašāku sabiedrības daļu. Piešķirtais valsts finansējums ļaus televīzijai turpināt attīstīties arī digitālās vides virzienā un attīstīt jaunus satura formātus," pauda Kalderauska.
Viņa piebilda, ka arī sabiedrisko mediju veidotajā saturā vairs nedrīkstēs būt reklāmdevēju ietekmes un, piemēram, ceļojumiem vai ēdieniem veltītā raidījumā nedrīkstēs īpaši izcelt kāda uzņēmuma vārdu vai tā zīmolu, veicinot tā atpazīstamību.
Savukārt par Latvijas Radio pārraudzību atbildīgais NEPLP loceklis Jānis Eglītis uzsvēra, ka Latvijas Radio pašreizējo reklāmas paužu vietā radīs vairāk nekā 400 stundas jauna oriģinālsatura pirmizrāžu, attīstot arī podkāstus un citus mūsdienīgus satura formātus.
Eglītis norādīja, ka NEPLP vadlīnijas ir izstrādātas atbilstoši sabiedrisko mediju darbību regulējošajiem likumiem, kā arī sadarbojoties ar sabiedriskajiem medijiem un analizējot kaimiņvalstu pieredzi, kur šis process jau noticis iepriekš.
Viņš piebilda, ka NEPLP ir gatava vadlīnijas papildināt, ņemot vērā praktiskās dzīves situācijas.
Pēc Eglīša teiktā, padome turpina vērtēt iespēju, kā sabiedrisko mediju veidoto saturu nodot pārraidīšanai arī komercmedijos, lai par sabiedrības līdzekļiem radītie raidījumi varētu sasniegt arī to sabiedrības daļu, kas ikdienā sabiedriskos medijus nepatērē.
Latvijas sabiedrisko mediju iziešanai no reklāmas tirgus un attīstībai 2020.gadā no valsts budžeta piešķirti 5,5 miljoni eiro, bet 2021.gadam piešķirts finansējums vēl 8,3 miljonu eiro apmērā. Tas paredzēts sabiedrisko mediju darbības stabilitātei un attīstībai. Savukārt daļa sabiedrisko mediju līdzšinējo reklāmas ieņēmumu turpmākajos gados varētu nonākt komerciālo elektronisko plašsaziņas līdzekļu reklāmas tirgū.