Pērnā gada aprīlī Eiropas Ekonomiskās zonas (EEZ) "zaļās kartes" biroji vienojās par sadarbības pārtraukšanu ar Krievijas un Baltkrievijas "zaļās kartes" birojiem. Tika noteikts, ka sadarbības līgums ar Krievijas un Baltkrievijas "zaļās kartes" birojiem būs spēkā līdz šī gada 31.maijam.
Attiecīgi no 1.jūnija Krievijā un Baltkrievijā reģistrētām automašīnām, kas vēlēsies ieceļot Eiropā, vairs nebūs izmantojama Krievijā vai Baltkrievijā izsniegta "zaļā karte", un apdrošināšana būs jāpērk pie Eiropas apdrošinātājiem, iebraucot jebkurā EEZ valstī.
Līdz ar to, lai pārvietotos EEZ valstu teritorijās pēc 31.maija ar Krievijā vai Baltkrievijā reģistrētām automašīnām, to autovadītājiem būs jāiegādājas EEZ valsts robežapdrošināšanas polise pierobežas caurlaides punktos. Turklāt šiem autovadītājiem iepriekš izsniegtās Krievijas vai Baltkrievijas "zaļās kartes" būs nederīgas arī tad, ja to darbības termiņš beidzas pēc 1.jūnija.
Lai piedalītos ceļu satiksmē Latvijas teritorijā, Krievijā vai Baltkrievijā reģistrēto transportlīdzekļu autovadītāji varēs iegādāties robežapdrošināšanu jebkurā EEZ valstī, informē LTAB valdes loceklis Juris Stengrevics.
Savukārt, lai no 1.jūnija pārvietotos pa Krievijas vai Baltkrievijas teritoriju ar EEZ, tajā skaitā Latvijā, reģistrētiem transportlīdzekļiem, to autovadītājiem tāpat pierobežā būs jāiegādājas Krievijas vai Baltkrievijas apdrošināšanas polise. Lai arī, izsniedzot "zaļās kartes" EEZ reģistrētiem transportlīdzekļiem, bija zināms gala termiņš līdz kuram šīs polises ir derīgas, tomēr gadījumā, ja kādam transportlīdzeklim ir izsniegta "zaļā karte", kurai darbības termiņš pārsniedz 2023.gada 31.maiju, tās pēc šī datuma kļūst nederīgas, un jāiegādājas attiecīgi Krievijas vai Baltkrievijas apdrošināšanas polise.
Stengrevics skaidro, ka sadarbība ar Krievijas un Baltkrievijas "zaļās kartes" birojiem tika pārtraukta minēto agresorvalstu uzsāktās karadarbības dēļ Ukrainā, kā arī saistībā ar Rietumvalstu piemērotajām sankcijām Krievijai un Baltkrievijai, kuru dēļ pārrobežu pārskaitījumi uz un no šīm valstīm ir faktiski neiespējami.
"Zaļās kartes" sistēma tika ieviesta 1953.gadā un tās mērķi ir izvairīties no nepieciešamības transportlīdzekļu vadītājiem iegādāties robežapdrošināšanas līgumu, šķērsojot to valstu robežas, kurās ir spēkā obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas (OCTA) sistēma. "Zaļās kartes" sistēma vienlaikus nodrošina transportlīdzekļu īpašnieku aizsardzību ārvalstīs attiecībā uz trešajām personām nodarītajiem zaudējumiem, kā arī aizsargā ceļu satiksmes negadījumos cietušo mantiskās intereses gan ārvalstīs, gan to rezidences valstī.
Latvijā obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas (OCTA) sistēma tika ieviesta 1997.gadā. Tiesības veikt OCTA apdrošināšanu Latvijā ir "Balta", "Baltijas apdrošināšanas nams", "BTA Baltic Insurance Company", "Compensa Vienna Insurance Group" Latvijas filiālei, "Ergo Insurance" Latvijas filiālei, "Gjensidige" Latvijas filiālei, "If P&C Insurance" Latvijas filiālei, "Swedbank P&C Insurance" Latvijas filiālei un "Balcia Insurance".