Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā 0 °C
Skaidrs
Svētdiena, 24. novembris
Velta, Velda

Tiesībsargs: VARAM grozījis trokšņa likumus, neņemot vērā iedzīvotājus (papildināts 15:19)

Tiesībsargs, pabeidzot pārbaudes lietu par pērn septembrī Ministru kabineta pieņemtajiem grozījumiem noteikumos Trokšņa novērtēšanas un pārvaldības kārtība, ko sagatavoja Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM), secina, ka grozījumi pieņemti neņemot vērā iespējamo kaitējumu iedzīvotāju veselībai. 

Grozījumi nosaka izmaiņas trokšņu robežlielumos auto un moto trasēm, kas atrodas apdzīvotās vietās. Rezultātā jaunais noteikumos atļautais trokšņu līmenis ir paaugstināts līdz veselībai kaitīgam, portālu Diena.lv informēja Tiesībsarga biroja pārstāvji. 

Ziņojumā norādīts, ka VARAM nav uzklausījusi iedzīvotājus, dodoties priekšroku mototrašu īpašniekiem, kā arī, Biķernieku un Kandavas trasēm piemēroti secinājumi, kas radīti, izmantojot neadekvātus salīdzinājumus no divām ārzemēs esošām trasēm, kuras neatrodas tuvu apdzīvotām vietām. 

Neņem vērā kolēģus 

Tiesībsargs uzsver, ka veiktie grozījumi aizskar Satversmē garantētās personu tiesības uz veselību un tiesības dzīvot labvēlīgā vidē. Turklāt tiesību akta izstrādes laikā nav ievērots labas pārvaldības princips.

Izpētot pārbaudes lietas materiālus, tiesībsargs secināja, ka:
1) jaunie trokšņa līmeņi (robežvērtības) ir vērtējami kā cilvēka veselībai kaitīgas sekas izraisoši; 
2) jaunās normas neatbilst likuma mērķim (novērst vai samazināt vides trokšņa iedarbību uz cilvēkiem), tās attiecīgi neatbilst arī Satversmes 111. un 115. pantā nostiprināto cilvēka tiesībām dzīvot labvēlīgā un veselībai nekaitīgā vidē.

Tiesībsarga atzinumā tiek norādīts, "ka jaunie trokšņu robežlielumi noteikti ārpus telpām, un iekštelpās (mājās, dzīvokļos) netiek mērīti, kā tas notika līdz šim." Kas rada neizpratni, jo "pieņemto grozījumu anotācijā nav norādīta motivācija, kāpēc šādi mērījumi iekštelpās netiek veikti. Tas rada neizpratni un apšauba pieņemtā tiesību akta pamatojumu un kvalitāti, jo cilvēki nedzīvo ārtelpā, un tāpēc tieši iekštelpās ir jāvērtē trokšņa ietekmes kaitīgās sekas".

2015. gada 22. septembrī Ministru kabinets pieņēma Noteikumus Nr.539. Ar šo noteikumu 4.punktu (Noteikumu Nr.16 (konsolidētā versija) 2.pielikuma 2.punkts) cita starpā Noteikumu Nr.16 2. pielikuma 2. punkts tika izteikts šādā redakcijā: 

Vides trokšņa robežlielumi ārpus telpām izvietotajām mototrasēm
Sporta treniņu un sacensību dienu skaits Individuālo dzīvojamo māju (savrupmāju, mazstāvu vai viensētu) un daudzstāvu dzīvojamās apbūves teritorija LAeq, T (dB(A)) ) Jauktas centra un publiskāsapbūves teritorija (ardzīvojamo apbūvi) LAeq, T (dB(A))
Līdz pieciem sporta treniņiem nedēļā darbdienās no plkst. 9.00 līdz 20.00, bet sestdienās no plkst. 9.00 līdz 18.00 65 70 65 70
Līdz 16 sacensību dienām gadā noplkst. 8.00 līdz 20.00 75 80
Virs 16 sacensību dienām gadāsestdienās un svētdienās no plkst. 8.00līdz 20.00 70 75

Ignorē iedzīvotājus

Kā jau tika minēts, tiesībsargs nonāca pie atziņas, ka izmaiņu trokšņa novērtēšanas un pārvaldības kārtībā pieņemšanas process neatbilst labas pārvaldības principa prasībām.

Pirmkārt, tika ignorēti Veselības ministrijas un Veselības inspekcijas iebildumi, kuriem šo noteikumu izstrādē būtībā bija centrālā nozīme, ņemot vērā, ka trokšņa piesārņojums ir vērtējams kā veselību ietekmējoša parādība. 

Otrkārt, VARAM noteikumu grozījumu izstrādes procesā nav pamatojies uz vispusīgiem un objektīviem pētījumiem par troksni, bet gan uz selektīviem, padziļināti neizpētītiem Vācijas un Austrijas piemēriem, kuru attiecināšana uz Latvijas situāciju ir apšaubāma.  

Treškārt, normatīvā regulējuma izstrādes gaitā nav ņemts vērā iedzīvotāju viedoklis, toties mototrašu īpašnieku un pārvaldītāju viedoklis ir ticis uzklausīts visaugstākajā līmenī.

Minēti prakses piemēri no Austrijas Red Bull Ring un Vācijas Nürburgring, kur ekspluatācijas atļaujā ir noteikti lieli trokšņu robežlielumi, nav attiecināmi uz Latviju, jo šīs ārvalstu trases no ģeogrāfiskā un sociālā viedokļa būtiski atšķiras no Latvijā esošajām trasēm. Proti, abas šīs trases atrodas reljefainā vidē, tās ir mežu ieskautas, turklāt tur ikdienā nedzīvo cilvēki. Toties Biķernieku trasei 600 metru attālumā un Kandavas trasei 13 soļu attālumā dzīvo cilvēki.

Kandavas mototrases un Biķernieku mototrases tuvākās apkārtnes iedzīvotāju viedokli tiesībsargs noskaidroja, veicot divas aptaujas 2016. gada aprīlī un maijā. Pēc to rezultātiem tika secināts, ka 75% Biķernieku mototrases tuvumā dzīvojošiem cilvēkiem un 25% Kandavas mototrases tuvumā dzīvojošiem traucē trašu radītie trokšņi.

Tiesībsargs ir rekomendējis Ministru kabinetam sešu mēnešu laikā veikt grozījumus un nodrošināt, lai apdzīvotā vietā izvietotās atklātās autosporta un motosporta trases radītā vides trokšņa robežlielumi un to novērtēšana atbilstu likuma Par piesārņojumu 2.panta 7.punkta prasībām.

Biķerniekos nepārkāpj noteikumus 

Biķernieku kompleksās sporta bāzes (BKSB) trasē pēdējo triju gadu laikā nav pārsniegts Ministru kabineta (MK) noteikumos paredzētais trokšņu robežlielums, ziņoja LETA.

Viņš norādīja, ka nolūkos nodrošināt Mežciema un apkārtējo Rīgas mikrorajonu iedzīvotāju vides kvalitāti BKSB veic vides monitoringu, tostarp trokšņu mērīšanu. Trases izmantošanas noteikumos paredzēts, ka organizētājiem ir jāievēro un obligāti jākontrolē MK noteikumos Trokšņa novērtēšanas un pārvaldības kārtība noteiktie trokšņu robežlielumi. Par to pārkāpšanu nomniekiem tiek piemērotas soda sankcijas, sacīja Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) pārstāvis Rolands Rumba.

"CSDD ir iegādājusies un izmanto sertificētu trokšņa mērīšanas ierīci, ar kuru BKSB darbinieki auto un moto sporta treniņu, sacensību, kā arī pasākumu laikā veic mērījumus un seko, lai trokšņu līmenis nepārsniegtu likuma regulējumā noteikto atzīmi. Kopējie mērījumu rezultāti liecina, ka trasē pēdējo triju gadu laikā nav pārsniegts MK noteikumos noteiktais trokšņu robežlielums," skaidroja Rumba.

Veicot regulāru trokšņa līmeņa kontroli un analizējot sacensības ar visaugstāko trokšņa atzīmi, BKSB atsevišķos gadījumos nav devusi tiesības organizēt auto un moto sporta sacensības.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas