Kā Dienai atgādināja FM Komunikācijas departamenta direktors Aleksis Jarockis, finanšu ministrs Arvils Ašeradens rosināja, ka šīs izmaiņas jāveic kā pastāvīga norma, attiecīgi - grozījumi IIN likumā. “No FM puses tāds projekts ir sagatavots un šo jautājumu skatīs pirmdien [20. martā – red.] koalīcijas sanāksmē, kur arī vienosies vai un kā šo virzīs. Ņemot vērā, ka pirmais avansa termiņš ir 23. martā, ātrākais veids būtu vienoties Saeimā paātrinātā kārtībā,” skaidroja A. Jarockis. No tā secināms – ja koalīcijas sadarbības padomē tiks panākts partneru atbalsts A. Ašeradena iniciatīvai, attiecīgi grozījumi IIN likumā tiks virzīti apstiprināšanai divos lasījumos un var tikt pieņemti jau tuvākās nedēļas laikā.
VID jau aprēķinājis avansa maksājumus
Diena jau vēstīja, ka VID saimnieciskās darbības veicējiem, kas lielā vairumā gadījumu ir pašnodarbinātās personas, šonedēļ jau izsūtījis automātiskus aprēķinus no VID sistēmas par IIN avansa maksājumu, kas jāveic līdz 23. martam. Attiecīgu informāciju par šo pienākumu 13. martā VID izplatīja arī plašsaziņas līdzekļiem.
“Pēc divu gadu pārtraukuma šogad saimnieciskās darbības veicējiem atkal ir jāveic iedzīvotāju ienākuma nodokļa avansa maksājums. 2021. un 2022. gadā tas bija atcelts kā viens no nodokļu atbalsta pasākumiem Covid-19 krīzes laikā. Šogad pirmais avansa maksājums ir jāveic līdz 23. martam. Tāpat kā līdz šim, tas attiecas uz tiem saimnieciskās darbības veicējiem, kuri iedzīvotāju ienākuma nodokli maksā vispārējā kārtībā. Avansa maksājums neattiecas uz mikrouzņēmumu nodokļa maksātājiem, paziņotās saimnieciskā darbības veicējiem un samazinātās patentmaksas maksātājiem,” teikts publikācijā VID interneta vietnē, kas bija publicēta 13. martā.
Jāņem vērā, ka līdz ar nodokļu režīmu izmaiņām ļoti daudz cilvēku pandēmijas laikā izvēlējās pašnodarbinātā statusu, kuri par zemūdens akmeni, proti, to, ka IIN maksāšana pēc deklarācijas iesniegšanas nākamajā gadā ir vien īslaicīgs pasākums, pat nenojauta.
Finanšu ministrs dzēš ugunsgrēku
Pēc informācijas par IIN avansa maksājumu pienākumu nonākšanas publiskajā telpā izvērtās gana plaša rezonanse un asa kritika. Reaģējot uz šo, finanšu ministrs nekavējoties rosināja veikt grozījumus IIN likumā, lai saimnieciskās darbības veicējiem (IIN maksātājiem) atceltu pienākumu veikt IIN avansa maksājumus. Šāds normatīvais regulējums kalpos kā viens no Covid-19 un Krievijas izraisītā kara Ukrainā radīto ekonomisko seku mazināšanas pasākumiem. Tas sniegs iespēju saimnieciskās darbības veicējiem atjaunot sašaurināto saimniecisko darbību un ļaus maksimāli efektīvi izmantot to rīcībā esošos finanšu resursus, ieguldot tos savā saimnieciskajā darbībā, skaidroja ministra pārstāvji.
“Tieši situācija globālajā ekonomikā un inflācijas pieaugums, paredzamās ekonomikas izaugsmes prognozes nākotnē, kā arī izpratne par nodokļa maksātāju finansiālo situāciju ir tie apstākļi, kas rosināja finanšu ministra lēmumu attiecībā uz nepieciešamību atteikties no IIN avansa maksājumiem arī nākotnē,” skaidroja A. Jarockis.
Viņš norādīja - ja Saeima šādu pieeju atbalstīs, tad likumdevējam ir tiesības noteikt IIN maksātājam labvēlīgas normas darbību arī ar atpakaļejošu spēku, t.i., piemērot normu ar 2023. gada 1. janvāri. Attiecīgi šādā situācijā, ja nodokļa maksātājs būs veicis IIN avansa maksājumu, kura maksāšanas termiņš ir ne vēlāk kā līdz 23. martam, tas parādīsies vienotajā nodokļu kontā kā IIN pārmaksa, ja vien netiks novirzīts citu nodokļu maksājumu segšanai. Savukārt, ja šāds maksājums nebūs veikts, par šo maksājumu netiks aprēķināta nokavējuma nauda.
Vienlaikus FM pārstāvis uzsver, ka IIN avansa maksājumi nav līdzeklis, kura mērķis ir pēc iespējas ātrāk saņemt naudu no IIN maksātāja, kā tas dažkārt nepamatoti tiek uztverts. No fiskālās ietekmes viedokļa atteikšanās no IIN avansa maksājumiem kopumā ir vērtējama kā neitrāla, jo rada nobīdi tikai IIN ieņēmumu naudas plūsmā. Negūtie ieņēmumi no avansa maksājumiem tiks kompensēti nākamajā gadā, saimnieciskās darbības veicējiem maksājot lielākas IIN summas pēc gada ienākumu deklarāciju iesniegšanas (netiek atskaitīti iepriekš veiktie avansa maksājumi). Minētās izmaiņas neietekmēs pašvaldību ieņēmumus, jo likums “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” paredz - ja pašvaldību budžetos tiek konstatēta IIN ieņēmumu neizpilde par ceturksni (no gada sākuma), tad, pamatojoties uz finanšu ministra rīkojumu, to kompensē no valsts pamatbudžetā ieskaitāmās IIN daļas.
“Tomēr savulaik, pieņemot IIN normas, Latvija līdzīgi kā daudzas valstis izšķīrās par labu IIN avansa maksājumu noteikšanai no saimnieciskās darbības ienākumiem tieši tāpēc, ka tika ņemtas vērā fizisko personu kā saimnieciskās darbības veicēju īpatnības. Tas, ka fiziskā persona taksācijas gada laikā pati veic aktīvu saimniecisko darbību, bet fiziskajai personai taksācijas gada laikā ir jānodrošina arī sava (un savas ģimenes) iztika, nozīmē, ka gūtie saimnieciskās darbības ienākumi jau taksācijas gada laikā daļēji tiek izņemti no saimnieciskās darbības un tērēti personīgām vajadzībām. Maksājot IIN tikai pēc gada ienākumu deklarācijas iesniegšanas, pastāv iespēja, ka maksātājs taksācijas gada laikā gūtos ienākumus jau būs iztērējis un viņa rīcībā nebūs pietiekamu līdzekļu IIN samaksai. Tādējādi ar likumu noteiktie IIN avansa maksājumi, lai mazinātu problēmu veikt relatīvi lielu IIN maksājumu tikai pēctaksācijas gadā uz iesniegtās gada ienākumu deklarācijas pamata. Ja tiek atcelti IIN avansa maksājumi, turpmāk pašiem saimnieciskās darbības veicējiem būs jāuzņemas lielāka atbildība savas finanšu līdzekļu plūsmas plānošanā, lai spētu nokārtot savas IIN saistības pēc taksācijas gada ienākumu deklarācijas iesniegšanas,” uzsvēra A. Jarockis.
Vienlaikus, maksājot IIN tikai pēc gada ienākumu deklarācijas iesniegšanas vienā summā, pastāv iespēja, ka nodokļa maksātājam būs grūti samaksāt šo IIN maksājumu, jo taksācijas gada laikā gūtos ienākumus nodokļa maksātājs var būt jau iztērējis un viņa rīcībā nebūs pietiekamu līdzekļu iedzīvotāju ienākuma nodokļa samaksai. Tādējādi, ja IIN maksātājs tomēr uzskatīs par lietderīgu veikt IIN maksājumus no saimnieciskās darbības jau taksācijas gada laikā, tas varēs veikt maksājumus vienotajā nodokļu kontā ar paša vēlamo (noteikto) regularitāti. Ja nodokļa maksātājs jau taksācijas gada laikā būs veicis IIN maksājumus vienotajā nodokļu kontā, šie maksājumi vienotajā nodokļu kontā parādīsies kā nodokļa pārmaksas, ja vien netiks novirzīti citu nodokļu maksājumu segšanai. Attiecīgi, iesniedzot gada ienākumu deklarāciju par taksācijas gadu ar aprēķināto IIN, iepriekš vienotajā kontā veiktās nodokļa iemaksas tiks attiecinātas aprēķinātā IIN segšanai, kā rezultātā būs jāveic mazāka nodokļa summas iemaksa vienotajā nodokļu kontā, kā aprēķināts deklarācijā. Ja taksācijas gada laikā veiktā iemaksa vienotajā nodokļu kontā būs lielāka kā aprēķināta piemaksājamā summa gada ienākumu deklarācijā, papildus maksājums nebūs jāveic.