Tikmēr Krievija un Irāna ir izmantojušas situāciju, lai popularizētu idejas par alternatīvām Ēģiptē esošajam kanālam.
Iekustina kuģi
Pagājušās nedēļas otrdienā spēcīgu vēju brāzmu dēļ 400 metru garais konteinerkuģis Ever Given uzskrēja uz sēkļa un aizšķērsoja vienu no starptautiskajai tirdzniecībai un kuģniecībai svarīgākajiem ūdens ceļiem – Suecas kanālu. Tādēļ steigšus tika organizēti glābšanas darbi, lai atbrīvotu pirms 151 gada atklāto ūdens ceļu, kas savieno Sarkano jūru ar Vidusjūru. Financial Times pirmdien ziņoja, ka Ēģiptes, kura ik gadu no kanāla iegūst vairāk nekā piecus miljardus dolāru, prezidents Abdelfatahs as Sisi, izjūtot situācijas nopietnību, pavēlēja uzsākt gatavošanos ārkārtīgi sarežģītajai kuģa atbrīvošanai no kravas un degvielas.
''Mums ir jāsāk gatavot nepieciešamo aprīkojumu, lai nebūtu kavēšanās gadījumā, ja mums to vajag,'' izdevumam Ēģiptes Extra News sacīja Suecas kanāla pārvaldes vadītājs Osama Rabi.
Tomēr pirmdienas rītā, kā liecināja mediju un aculiecinieku publicētie attēli, vienpadsmit velkoņiem bija izdevies divsimt tonnu smago kuģi pagriezt, lai tas pilnībā neaizšķērso kanālu visā platumā. ''Mēs esam panākuši kustību, tās ir labas ziņas. Tomēr es neteiktu, ka pārējais darbs būs nieks,'' komentēja glābšanā iesaistītās kompānijas Boskalis vadītājs Pēters Berdovskis. Un patiesi, dažas stundas vēlāk Reuters vēstīja, ka spēcīgais vējš kuģi atkal sagrieza, bet šoreiz neuzsēdināja uz sēkļa. Taču apmēram pēc četru stundu darba kuģi izdevās novietot paralēli krastam, un Suecas kanāla pārvalde ziņoja, ka drīz varēs atjaunot satiksmi jūras ceļā.
Lai gan Ēģipte ir apsolījusi ierasto tranzīta procesu paātrināt, eksperti paredz, ka ''sastrēgumā'' atrodošos 360 kuģu tranzīts prasīs vismaz pāris dienu.
Alternatīvas
Suecas kanāls ik gadu apkalpo apmēram 12% no visiem pasaules jūras pārvadājumiem. Kā ziņoja BBC, vairums starptautisko kravas pārvadātāju izvēlējās gaidīt tā vietā, lai kuģotu apkārt Āfrikas kontinentam, kas, piemēram, ceļu uz Lielbritāniju pagarinātu par vismaz desmit dienām un pievienotu degvielas izmaksas par papildu deviņiem tūkstošiem kilometru.
Financial Times vēsta, ka katru dienu tika aizkavēta preču plūsma vismaz 10 miljardu ASV dolāru apmērā. Vācu uzņēmums Allianz lēš, ka blokāde varētu samazināt globālo apgrozījumu par 0,2–0,4%. Savukārt France24 ziņo, ka pati Ēģipte aizsprostojuma dēļ ik dienu zaudēja 14–15 miljonus dolāru tranzīta maksas.
Turku ziņu aģentūra Anadolu Agency vēsta, ka Irānas vēstnieks Krievijā izmantoja šo brīdi, lai aktualizētu ideju par kanālu, kas savienotu Kaspijas jūru ar Persijas līci caur Irānas teritoriju. Tas īpaši izdevīgi būtu Krievijai un Indijai. Savukārt, kā raksta The Moscow Times, Maskava, kas ik dienu caur Suecas kanālu transportē vairāk nekā 500 tūkstošus barelu jēlnaftas, izmantoja iespēju, lai aktualizētu Ziemeļu ceļu caur Arktiku.
Šis jūras ceļš aizvadītajos gados klimata pārmaiņu rezultātā ir kļuvis pieejamāks, jo retāk nepieciešami ledlauži.
Krievijas Zinātņu akadēmija minējusi, ka pagaidām nepopulārā ceļa izmantošana nākamajos gados varētu trīskāršoties. ''Viena nelaimes gadījuma nav gana, lai mainītu visu tirdzniecības plūsmu. Negadījumi notiek visu laiku,'' teicis domnīcas Macro Advisory dibinātājs Kriss Vefers, piebilstot, gan, ka krīze varētu uzlabot Eiropas viedokli par strīdīgo Nord Stream 2.