Svinīgas mūzikas un artilērijas zalvju pavadībā ceturtdienas rītā simbolisku zelta šķirstu novietoja uz XVIII gadsimtā darinātiem kaujas ratiem un nogādāja kremēšanas vietā – grandiozā paviljonā, kuru uzbūvēja Bangkokas centrā netālu no karaliskās pils. Gandrīz 14 tonnu smagos ratus vilka vairāk nekā 200 karavīru. Mirušā valdnieka mirstīgās atliekas, kas kopš Pūmipona nāves glabājās pilī, krematorijā bija nogādātas trešdienas vakarā.
70 gadus valdījušais karalis bija ārkārtīgi populārs un nereti viņu pielīdzināja dieviem. To apliecina fakts, ka pēdējā gada laikā karalisko pili apmeklēja 13 miljoni taizemiešu, lai atvadītos no viņa. Pēc nāves Pūmipons ir redzamāks nekā dzīves laikā, jo karaļa attēli ir izvietoti gandrīz visur, bet radio un televīzijā regulāri pārraida viņam veltītas dziesmas. Tās mudinot taizemiešus sekot "tēva pēdās". Tautā karali Pūmiponu dēvē par tēvu.
Analītiķi prāto, ka mīļotā valdnieka aiziešana ir atstājusi dziļu vakuumu taizemiešu psihē. Pūmipons tika uzskatīts par stabilitātes garantu valstī, kura ir piedzīvojusi vairākus militāros apvērsumus. Viņš arī palīdzēja monarhijai atgūt savulaik zaudēto tautas atbalstu. "Kopš jaunības līdz pat šai dienai ikviens juta, ka viņš darīja visu cilvēku labā," Bangkokas iedzīvotāja Pui Vongsutē sacīja izdevumam Time. "Viņš neuzvedās tā, it kā būtu pārāks par mums. Viņš bija ar mums, ēda kopā ar mums. Visi viņu ļoti mīl."
Tajā pašā laikā Taizemē spēkā ir vieni no drakoniskākajiem likumiem attiecībā uz monarhu kritizēšanu. Valsts pašreizējā karaļa Maha Vačiralongkorna reputāciju ir sabojājuši neskaitāmie privātās dzīves skandāli, tāpēc viņš nespēj sacensties popularitātē ar tēvu. Tomēr jebkāda nepatika, kas vidējam taizemietim varētu būt pret jauno karali, ir jāpatur pie sevis.
Visu rakstu lasiet 27. oktobra laikrakstā Diena!