Ārvalstu bankas sākušas detalizēti pārbaudīt nerezidentu kontus un pieprasīt papildu dokumentus, kurus klientam konta atvēršanas brīdī nebija nepieciešamības uzrādīt, portālam RBK pavēstījuši vairāki ārvalstu baņķieri un apstiprinājuši aptaujātie juristi. Vairākos gadījumos pārbaužu veikšana noved pie klientu tiesību ierobežošanas attiecībā uz naudas līdzekļu lietošanu.
Saistībā ar starptautiskās informācijas apmaiņas uzsākšanu, lai cīnītos pret pārrobežu nodokļu nemaksāšanas shēmām, Eiropas bankas sākušas atjaunināt informāciju par klientiem, lai novērstu reputācijas draudus, norāda nodokļu konsultāciju kompānijas Ļemčik, Krupskij i partņori pārstāve Jana Semeņaka. Viņa uzskata, ka lielās bankas jau sen ir kontrolējošo institūciju ciešā uzraudzībā, jo tajās savus līdzekļus glabā cilvēki, kas atrodas ASV Finanšu ministrijas publicētajā Kremļa sarakstā. Taču tagad stingrāku klientu prasību prakse noteikta arī mazākās bankās, kurās agrāk nerezidenti bez problēmām varēja atvērt kontu, skaidro Semeņaka.
Baņķieri vēsta, ka ir divi svarīgi elementi, kuriem ārvalstu bankas pievērš pastiprinātu uzmanību. Pirmais ir naudas līdzekļu avots. Saistībā ar šo bankas pieprasa ienākumu deklarācijas, lai pārliecinātos, ka klienta nopelnītie līdzekļi atbilst viņa bankas kontā glabātajām summām. Ja klients nespēj uzrādīt dokumentus, kas apstiprina naudas līdzekļu avotus, tad bankas var rīkoties pēc diviem scenārijiem - ierobežot bankas operācijas vai noteikt paaugstinātu maksu par konta apkalpošanu.
Otrs noteicošais faktors ārvalstu bankas īstenotā pārbaudē ir nodokļu rezidences apstiprināšana. Krievija no 2018.gada sāks iegūt informāciju par savu rezidentu ārvalstu aktīviem. Turīgie Krievijas pilsoņi 2017.gadā masveidīgi mainīja nodokļu rezidenci, lai no ienākumu dienestiem noslēptu informāciju par saviem bankas kontiem ārvalstīs. Taču nodokļu rezidences konsultāciju uzņēmums Smartgen vēsta, ka pēc tam, kad Krievija pērn decembrī pievienojās līgumam par nodokļu informācijas automātisku apmaiņu, Eiropas bankas sākušas ar īpašu piesardzību izvērtēt savu klientu nodokļu statusu.
"Vienkārši ierasties jebkurā Eiropas bankā ar jaunu pasi, kuru patlaban nav grūti iegūt daudzās jurisdikcijās, parādīt ienākumus no nekustamā īpašuma izīrēšanas un cerēt uz savu ilggadējo draudzību ar baņķieri jau vairs nav pietiekami," norāda Smartgen finanšu direktors Dīns Polaks.