Ungārijas premjerministrs Viktors Orbans apgalvo, ka nodoklis ieviests ar mērķi mainīt ungāru ēšanas paradumus un cīnīties pret aptaukošanos.
Nodoklis galvenokārt attiecas uz fasētiem pikantiem pārtikas produktiem, cepumiem, dzirkstošiem dzērieniem un enerģijas dzērieniem.
Finanšu grūtībās nonākusī Ungārijas valdība cer, ka nodoklis ik gadu ienesīs valstij 74 miljonus eiro (52 miljonus latu).
"Mēs sniedzam patērētājiem vēstījumu neēst tik neveselīgus un dārgus produktus," atklāja parlamenta deputāts un likuma virzītājs Sandors Fonts.
"Bet mēs vēlamies arī piespiest ražotājus samazināt sāls un cukura līmeni [produktos]," viņš piebilda.
Tiesa, likums neattiecas uz tradicionālo ungāru virtuvi, piemēram, desiņām, salami desu un virkni citu produktu.
"Tas ir sasteigts solis, pieņemts bez konsultēšanās, kas, pirmkārt, kaitēs mazajiem vietējiem ražotājiem. Tas aizbiedēs lielās ārvalstu firmas, kamēr plauks melnais tirgus," norādīja Ungārijas Pārtikas ražotāju asociācijas pārstāvji.
Laikraksts "Vilaggazdasag" vēsta, ka vācu uzņēmums "Chio Chips" jau izlēmis nebūvēt Ungārijā savu jauno popkorna ražotni, bet ungāru uzņēmums, kas ražo enerģijas dzērienu "Hell", gatavojas vērsties tiesā.
"Čipsu nodoklis" būs jāmaksā ungāru ražotājiem vai galvenajiem produkta importētājiem.