PASTĀVĒS, KAS PĀRVĒRTĪSIES
Savulaik Raimonds Strokšs pats brauca rallijā, tomēr, kad jau otrajās sacensībās nodega Mitsubishi Lancer Evolution X automašīnas dzinējs, kurā bija ieguldīti lieli līdzekļi, viņš izlēma sportista karjeru beigt un pieteicās Talsu rallija rīkošanai. Kaut arī tas bija pamatīgs risks ar lielu daudzumu nezināmā, jau kopš šī pirmā, 2009. gadā notikušā, rallija viņa mērķis bija skatīties plašāk un tālāk – tiekties uz starptautisku līmeni. "Ceļš ne vienmēr bijis taisns. Piedzīvoti dažādi šķēršļi, bet, soli pa solim ejot, 15 gadu vēlāk esam nonākuši pie otro populārāko autosporta sacensību rīkošanas pasaulē," saka Strokšs. Kad 2013. gadā FIA Eiropas rallija čempionāta (ERČ) vadīšana tika uzticēta uzņēmumam Eurosport Events, kalendārā tika iekļauta arī Latvija, Strokšam ar komandu organizējot Rally Liepāja–Ventspils, kas vēlāk pārtapa par Rally Liepāja. Lai šajā apritē iekļūtu, nevienam nezināmajiem, bet ambiciozajiem latviešiem sacensības vajadzēja uzņemt ziemā. Pirmos trīs gadus viss norisinājās gludi, bet ceturtajā ziema tā arī neatnāca, un rallijs nevarēja notikt. Tomēr nu Strokša komanda bija sevi jau pierādījusi, tāpēc ralliju nevis atcēla, bet pārcēla uz tā paša gada rudeni. Tagad Rally Liepāja risinājies visos četros gadalaikos. "Kā teicis Rainis, pastāvēs, kas pārvērtīsies. Kalendāra iespējas čempionāta rīkotājiem nav ļoti ātri pielāgojamas – noslēgti ilgtermiņa līgumi, tiek ņemti vērā dažādi apstākļi, kāpēc konkrētais rallijs notiek tieši tad. WRC Promouter nupat parakstīja desmit gadu kontraktu par sacīkšu rīkošanu Saūda Arābijā, un šie posmi iezīmē savus vēlamos norises laikus. Kopš 2013. gadā pievienojāmies FIA Eiropas rallija čempionātam, esam vienīgais no kalendārā iekļautajiem posmiem, kas, neskatoties uz dažādām pārmaiņām un izaicinājumiem, noticis katru gadu." Pagājušajā sezonā vidējais skatījumu skaits vienam FIA pasaules rallija čempionāta posmam TV ekrānos bija 80 miljonu, bet klātienē visas sezonas laikā sacensības apmeklējis vairāk nekā miljons cilvēku. "Pateicoties tiešraides sistēmai Rally TV, pēdējos gados WRC savu popularitāti ievērojami paplašinājis – tagad rallijs tiek filmēts no zemes, no pašām mašīnām un arī no gaisa. Signāls no visām šīm kamerām tiek pārraidīts uz lidmašīnu, kas riņķo virs ātrumposma, un tālāk to sūta uz montāžas telpu. Skatītāji klātienē ātrumposmos var vērot tikai vienu līkumu, bet translācijās iespējams redzēt ļoti daudz, un tas radikāli mainījis rallija pieejamību, izpratni par to, ko ekipāžas ātrumposmos dara," saka Tet Rally Latvia rīkotājs. Tomēr, kaut gan skatītājiem iespējams vērot tikai šo vienu līkumu, dzīvē skatīt, ko braucamie spēj paveikt, ir pavisam cita garša. "Mašīnu jauda ir vairāk nekā 500 zirgspēku. Salīdzinot visas tehnoloģiskās īpašības, var droši teikt, ka šobrīd sacīkstēs piedalās visvairāk attīstītās rallija mašīnas, kādas vēsturē bijušas. Tas, ko piloti izpilda, sākotnēji liekas prātam neaptverami. Pat redzot tikai vienu līkumu, klātbūtnes efektu nevar salīdzināt ar to, kas vērojams televizorā."
Visu rakstu lasiet žurnāla Sporta Avīze jūlija numurā! Žurnāla saturu gan drukātā, gan digitālā formātā iespējams abonēt mūsu jaunajā mājaslapā ŠEIT!