Saprotams, ka bez iepriekšminētajām konkurentu tālruņu platformām, mēs, iespējams, Mango nesagaidītu. Tirgus ir nepielūdzams un jāreaģē ir ātri. Paraudzīsimies no malas, kādēļ tieši "mango"?
Sāksim ar zināmo un dažiem no mums jau redzēto un aptaustīto - Microsoft ir atteicies no tipveida viedtālruņu aplikāciju ikonām, kas vienkārši iespējo aplikāciju un izveidojis "Live tiles", jeb četrstūru blokus, kas rāda dzīvā laika režīmā, kas ir jauns noticis vai mainījies šai aplikācijai. Tie ir gan fotoattēli, gan notikumi, gan jaunumu skaits. Jaunā "mango" versija ir papildināta ar vēl bagātāku iespēju klāstu. Izstrādātāju komanda šim dizainam ir devusi vārdu - "metro dizains", taču par to kādēļ tā, nedaudz vēlāk.
Arī tālruņa kontakti ir piedzīvojuši zināmas izmaiņas, jo izstrādes komanda ir "apaudzējusi" tālruņa kontaktu ar visiem notikumiem un pieejamo saistīto informāciju, ko tālrunis un saistītie servisi zina par šo cilvēku. Tā ir gan komunikācijas vēsture, gan šī kontakta paša jaunumi un aktivitātes, kurus tas ir publicējis, piemēram ar sociālo tīklu palīdzību. Lietotājus var grupēt, piemēram, grupā "Ģimene", būs visi notikumi, kas ir saistīti ar ģimenes locekļiem, kas ir pievienoti šajā grupā. Lai ietaupītu naudu, ko maksājam par īsziņām, sazināties varam ar interneta palīdzību, piemēram, sūtot "Instant Messenger" vai "Facebook chat" ziņojumus.
Šobrīd Microsoft aplikāciju veikalā "Marketplace" jau ir pieejami 35000 aplikāciju, kuras ir izveidotas un pievienotas gada laikā ar pieaugumu aptuveni 100 dienā. Galvenā atšķirība ir pašu aplikāciju viedums, kas sniedz iespēju mūs interesējošo informāciju "izcelt" tālruņa saskarnes pamata ekrānā, jeb "pin" iespējas. Ja mūs interesē kāda konkrēta priekšmeta izsoles gaita, piemēram "eBay" izsolē, šo konkrēto preci ar cenu, kas mainās, varam pievienot pamata ekrānam, lai uzreiz redzētu, kā ir mainījusies izsoles cena, bez nepieciešamības atvērt aplikāciju un sameklēt savas izsoles, kurās piedalāmies.
Kā otra aplikāciju vieduma pazīme ir spēja sadarboties ar citām aplikācijām. Pirmkārt aplikācijas "redz" citas un piedāvā lietotājiem izmantot šīs iespējas. Minēšu piemēru. Ja es uzmeklēju kādu restorānu un manā tālrunī ir aplikācija, ar kuras palīdzību es lasu citu lietotāju atsauksmes un veicu rezervāciju, man tiks piedāvāts turpināt šī restorāna apskati ar šo aplikāciju. Gadījumā, ja man šāda aplikācija nav pieejama, sistēma man piedāvās atbilstošas no interneta veikala.
Kā viens no galvenajiem "Mango" trumpjiem ir jāpiemin "multitasking", jeb vairāku programmu vienlaicīgu darbu, kuru ir izdevies realizēt veidā, kas neuzliek papildus slodzi tālruņa akumulatoram un ļauj viegli un ātri pārslēgties starp atmiņā esošām programmām un uzreiz turpināt darbu tieši tajā vietā un brīdī, kur tās ir palikušas.
Operētājsistēma bieži tiek vērtēta ar interneta pārlūku. Cik ātri tas strādā, cik ir ērts un vai ir iespējams aplūkot dažādu papildus spraudņu saturu. Iebūvētais Internet Explorer ir izstrādāts tādā veidā, ka var tikt integrēts un izsaukts no jebkuras aplikācijas pilna ekrāna informācijas atrādīšanai. Izsaukts pats par sevi, tas rāda nelielu adreses ievadīšanas lodziņu ekrāna apakšā. Jāpiemin šī pārlūka spēja lietot mājas lapu saturu atsevišķi no pašām mājas lapām.
Pirmais, ko pamanām, paņemot rokās tālruni ar Windows Phone operētājsistēmu, ir krāsas. Jaunais Windows 8 un Windows Phone ir košs, kontrastiem bagāts saskarnes risinājums. Kāpēc "metro" stila dizains, kāpēc krāsainie kvadrātiņi? Stīvs Kaneko, dizaina izstrādes vadītājs, kas jau 20 gadus strādā Microsoft un ir vadījis gan ergonomisko tastatūru dizaina izveidi, gan arī dažādu saskarņu izveidi stāsta: "Metro mums ir interesants stāsts. Metro "nenotika" vienā dienā. Tā attīstības vēsture sākas vēl Encarta izstrādes laikos un mēs šīs dizaina pamatlīnijas lietojām arī Zune mūzikas atskaņotāja saskarnē. Viens no mūsu pamata uzdevumiem bija likvidēt no ekrāna visu, kas šajā brīdī lietotājam nav nepieciešams. Mēs nolēmām strādāt ar proporcijām, krāsu un fontiem. Viss kā klasiskā dizaina skolā, arī zelta griezums, kompozīcija. Tas viss tika ņemts vērā. Savukārt, lai lietotājam sniegtu atgriezenisku saiti par darbībām un ilustrētu procesus, mēs lietojām kustību un izmēra maiņu."
Kāpēc "metro" nosaukums? Stīvs skaidro: "Viens no izteiktākajiem informācijas attēlošanas veidiem ātri un lietotājiem saprotamā veidā ir metro vilcienu satiksmes kartes. Lietotājs vēlas ātri saprast, kā viņš var nokļūt citā stacijā, kur viņš atrodas un kur ir jāiet. Mēs vēlējāmies sistēmu, kas ir tikpat vienkārša un saprotama, kā metro karte. Šādi radās nosaukums "metro" dizains."
Starp citu, Alberts Šums ir dizainers "metro" dizainam ar šiem krāsainajiem kvadrātiņiem - viens no teju 800 cilvēkiem, ko Microsoft algo dizaina nodaļās – grafiskajiem dizaineriem, saskarņu arhitektiem, animatoriem.
Mums Latvijā, protams, ir jāsagaida "mango" pieejamība latviešu valodā un latviešu valodas atbalsts teksta sastādīšanā, kas Windows Phone pamat versijā nebija pieejams. Arī šodien Latvijā ir iespējams iegādāties viedtālruņus ar "Windows Phone" operētājsistēmu, bet bez latviešu valodas atbalsta, tādēļ, ja būsiet veikalā pajautājiet - vai šim jau ir?