Kādi ir Baltkrievijas dzelzceļa attīstības plāni nākamajiem desmit gadiem?
Mūsu attīstības prioritātes ne tikai tuvākajiem desmit gadiem, bet arī daudz tālākā nākotnē ir orientētas galvenokārt uz mūsu klientu vajadzību apmierināšanu, turklāt tas attiecas uz mūsu klientiem gan Baltkrievijā, gan arī ārpus valsts, tostarp uz partneriem Latvijā. Gadā mēs pārvadājam kopumā 150 miljonus tonnu dažādu kravu, no kurām vairāk nekā 70% veido eksporta, importa un tranzīta pārvadājumi, tādēļ savu darbību plānojam, ņemot vērā transporta nozares pakalpojumu attīstības tendences gan Eiropā, gan Āzijas reģionā.
Runājot par vidēja termiņa modernizācijas plāniem, nākamo desmit gadu laikā mūsu uzņēmums aktīvi turpinās ieviest modernās tehnoloģijas pārvadājumu procesa vadīšanā, tostarp izveidojot pārvadājumu vadības centru, automatizējot dzelzceļa signalizācijas un pārmiju vadības sistēmu, turpinot noteiktu dzelzceļa posmu elektrifikāciju un citus modernizācijas projektus. Tāpat dienas kārtībā ir virkne projektu, lai paaugstinātu mūsu dzelzceļa tīkla caurlaides spēju un palielinātu gan kravas vilcienu, gan pasažieru vilcienu kustības ātrumu. Viennozīmīgi šos projektus īstenosim arī tajos dzelzceļa posmos, pa kuriem notiek kravu pārvadājumi uz Latvijas ostām.
Kā vērtējat sadarbību ar VAS Latvijas dzelzceļš (LDz)? Kādi ir aktuālākie sadarbības virzieni šobrīd un nākotnē?
Sadarbība mums ir veiksmīga un konstruktīva faktiski visos jautājumos. Esam panākuši pozitīvu dinamiku gan kravu, gan pasažieru pārvadājumos starp abām valstīm – Latviju un Baltkrieviju. Šā gada septiņos mēnešos kravu pārvadājumi pa dzelzceļu Latvijas virzienā, arī uz jūsu ostām, ieskaitot pārvadājumus caur Latviju uz Igauniju, robežšķērsošanas vietā Bigosova–Indra kopumā bija 17,4 miljoni tonnu, kas ir par 24,6% vairāk nekā 2017. gada attiecīgajā periodā. Šogad septiņos mēnešos pa Baltkrievijas dzelzceļu pārvadāts kopumā 4,41 tūkstotis konteineru, kas ir par 25% vairāk nekā pērn attiecīgajā periodā. Pārsvarā tie ir naftas un naftas produktu, akmeņogļu, kā arī koksnes un būvmateriālu pārvadājumi. Pieaudzis arī ar konteinervilcienu Zubr pārvadāto kravu apjoms.
Šogad abu valstu dzelzceļa uzņēmumi izveidoja jaunu kravas ekspresvilcienu maršrutu Minska–Rīga. Šā maršruta vilcienu kustība notiek atbilstoši speciāli izstrādātiem vilcienu satiksmes grafikiem un ļauj nogādāt kravas galamērķī to īpašniekam nepieciešamajā laikā. Līdz šim no Baltkrievijas uz Rīgu šajā maršrutā nosūtīti jau 120 kravas ekspresvilcienu sastāvi.
Es vēlos īpaši uzsvērt, ka kravu pārvadājumu apjoma pieaugums Latvijas virzienā ir mūsu savstarpējās sadarbības rezultāts, kopīgi nosakot konkurētspējīgus tarifus mūsu klientiem.
Runājot par pasažieru pārvadājumu attīstību – tos maršrutā Minska–Rīga–Minska nodrošina Baltkrievijas dzelzceļa struktūrvienība, un arī šeit vērojams pieaugums – šogad septiņos mēnešos ar šo vilcienu pārvadāti jau 15,9 tūkstoši pasažieru, kas ir par 17,6% vairāk nekā gadu iepriekš.
Tikpat perspektīvs, mūsuprāt, ir pasažieru vilciena maršruts Kijeva–Minska–Viļņa–Rīga, kura pilotprojektu uzsākām šā gada 28. septembrī. Plānots, ka vilciens kursēs 4–5 reizes mēnesī un to apkalpos gan Baltkrievijas, gan Ukrainas dzelzceļa kompānijas.
Savukārt, gatavojoties 2021. gada Pasaules čempionātam hokejā, ko kopīgi rīkos Baltkrievija un Latvija, jau šobrīd abu valstu dzelzceļa uzņēmumi ir panākuši vienošanos, ka čempionāta laikā starp Rīgu un Minsku ik dienu kursēs pasažieru vilciens, nogādājot hokeja līdzjutējus uz spēlēm attiecīgajā pilsētā.
Visu interviju lasiet avīzes Diena pirmdienas, 29. oktobra, numurā! Ja vēlaties laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!