Laika ziņas
Šodien
Daļēji saulains
Rīgā -2 °C
Daļēji saulains
Piektdiena, 22. novembris
Aldis, Alfons, Aldris

Ierīču komandas nākotne solās būt aizraujoša

Roberts Birnbaums karjeru sāka kā telefonu pārdevējs, bet tagad vada ierīču iepirkumus visām Bite Group kompānijām Baltijā.

Dažādas ierīces šobrīd attīstās ja ne gluži gaismas ātrumā, tad uz to pusi – tas, kas pirms pāris gadiem vēl bija tikai koncepts un varbūtība, šodien jau ir nopērkams. "Attīstoties 5G, nākotne solās būt ļoti interesanta," spriež Roberts Birnbaums, Bite Group Ierīču iepirkumu departamenta vadītājs.

Viņš Bitē strādā jau 12 gadu un savā karjerā pieredzējis, kā, laikam ritot, izplešas uzņēmuma klientiem tirgojamo ierīču klāsts – sākot no mobilajiem telefoniem un interneta modemiem un rūteriem, beidzot ar datoriem, viedpulksteņiem, bērnu drošības pulksteņiem, videokamerām, droniem, elektroskūteriem, robotiem putekļsūcējiem utt. Protams, mobilo sakaru operatora galvenā prioritāte ir tirgot ierīces, kas saistītas ar tā pamatpakalpojumu, taču, ņemot vērā, ka lielākajai daļai šodienas ierīču, lai pilnvērtīgi darbotos, nepieciešams interneta signāls, turklāt Bite Group Baltijas valstīs bez Bite Latvija un Bite Lietuva ietilpst arī tādi uzņēmumi kā TV3 Group, Home3, Baltcom, Latnet u. c., attiecīgu ierīču piedāvājums klientiem aug arī jomās, kas saistītas ar televīzijas, elektrības pakalpojumiem utt. "Viss iet uz to, ka nākotnē ar savām tirgotajām ierīcēm nosegsim lielu daļu tehnoloģiju, ko cilvēki vispār ikdienā lieto," secina Roberts, kura darbs ir ierīču iepirkumi pilnīgi visām Bite Group kompānijām. Viņš gan piebilst, ka šodien tieši mobilais telefons arvien vairāk pārvēršas par galveno "pulti", caur ko tiek kontrolētas n-tās citas ierīces – ledusskapis, kas ziņo, ka beidzies piens, televizors, mājokļa signalizācija vai videokameras pagalmā. Patlaban dažādi ražotāji piedāvā ierīces, kas darbojas uz dažādām platformām, bet svarīgi, lai tās var savstarpēji savienot un to izmantošana būtu pēc iespējas vienkāršāka. "Domāju, piedāvāto ierīču klāsts Latvijā un Baltijā ļoti pamainīsies, arī, piemēram, tiklīdz būs iespēja Google Voice komandas izteikt latviski," Roberts prognozē. 

Salonu rūdījums

Tieši aiz intereses "paspaidīt jaunākos telefonus" Roberts savulaik sāka strādāt Bite Latvija. Tiesa, pirmie karjeras plāni saistījās ar ko citu. Jau 9. klasē Roberts zināja, ka tālāk mācīsies RTU – puisim no Vecumniekiem bija svarīgi studēt par valsts naudu, un šajā augstskolā budžeta vietu dažādos studiju virzienos bija daudz. Viņš sāka apgūt enerģētiku un elektrotehniku, jo šajā jomā saskatīja gan lielas attīstības perspektīvas, gan iespēju labi pelnīt. Lai arī sākumā studijas šķita interesantas, tās tomēr neaizrāva un enerģētika nekļuva par Roberta sirdslietu, tāpēc paralēli viņš sāka domāt, kur piestrādāt. 

Kad paziņa ierunājās par uzņēmumu Bite, kas pirms dažiem gadiem bija ienācis Latvijas tirgū un Robertam asociējās ar trakām reklāmām un no citiem mobilo sakaru operatoriem atšķirīgu, neformālāku pieeju, Roberts uz trim mēnešiem pieteicās vasaras darbā vienā no kompānijas franšīzes uzņēmumiem. "Biju klientu apkalpošanas menedžeris Bites veikalā Pļavnieku Maxima, bet nekādas ilgtermiņa saistības tobrīd neapsvēru," viņš atceras. Darbs gan bijis kā piedzīvojums, jo bija iespēja testēt dažādus telefonus, turklāt pārdot klientiem sakaru pakalpojumu bijis viegli, jo tarifi uz tirgus fona bija visnotaļ patīkami.

Kopā ar savu tagadējo sievu Roberts tovasar arī izceļojās ar stopiem pa Eiropu, bet, kad atgriezās mājās, saprata, ka vēlas turpināt strādāt Bitē. Pieteicās vakancei un jau drīz kļuva par klientu konsultantu vienīgajā paša uzņēmuma salonā Brīvības ielā, pretī Rīgas modēm. Tas jau bija cits līmenis, jo šurp citi franšīzes saloni sūtīja klientus, ar kuru vajadzībām paši netika galā. "Mums līdz ar to nācās apgūt krietni vairāk zināšanu un pilnveidoties pašiem, lai klientiem mūsu salons būtu pēdējā vieta, kur iegriezties un kur viņu problēma tiek atrisināta. Tas mums bija pašmērķis – nesūtīt klientus tālāk jau uz Bites ofisu. Ja tā tomēr gadījās, nejutāmies diez cik labi," Roberts stāsta. Šajā darbā viņš gan iepazina Bite Latvija uzbūvi, iekšējās sistēmas, tehniskās lietas un uzņēmuma kultūru, gan ieguva izpratnes bāzi, ko nozīmē klients telekomunikāciju uzņēmumā, ko viņš grib, kā ar viņu runāt un kā risināt problēmas. "Mēs salonā bijām ļoti plaša profila speciālisti. Un lielākā daļa no tālaika salona konsultantiem aizvien vēl strādājam Bitē," saka Roberts. 

Vai vēlies? Protams!

Tā kā telefoni viņu ļoti interesēja, Roberts salonā bija atbildīgs par ierīcēm un to izvietojumu. Kad salonu tika nolemts uzticēt franšīzes partneruzņēmumam, Bite Latvija toreizējais pārdošanas vadītājs Kaspars Buls (tagadējais Bite Latvija vadītājs) Robertu uzaicināja uz kafiju. "Vai vēlies turpmāk testēt jaunākos telefonus? Protams! Vai vēlies darbu loģistikā? Protams! Lai gan pašam rokas, kājas trīc, un es nezinu, ko tas nozīmē…" Roberts smaidot atceras negaidīti piedāvāto iespēju, ko nevarēja laist garām, – kļūt par loģistikas menedžeri. "Salīdzinot ar šodienu, tas atbildības līmenis šķiet smieklīgs, bet toreiz man tas bija liels lēciens. Lai visu iemācītos un saprastu, abi ar kolēģi – loģistikā bijām divi Roberti – ik dienu strādājām no plkst. 6.00 līdz 22.00."

No īstās loģistikas darbā toreiz gan bija tikai nosaukums. Darbs bija par un ap ierīcēm (telefoniem, arī rūteriem, aksesuāriem) un to modeļiem, tāpat procesiem un procedūrām, kā klientiem ierīces tiek pārdotas. "Bijām ierīču komanda, kas atbild arī par pēcpārdošanas servisu, garantijas apkalpošanu u. tml.," teic Roberts un stāsta, ka tobrīd daudz ko kūrēja mātesuzņēmums Bite Lietuva, tomēr pamazām Latvijas puse sāka pārņemt arvien lielāku daļu no funkcijām un komunikācijas ar ražotājiem.

Laika gaitā ierīču komanda un nodaļa izauga, mainījās arī Roberta amata nosaukumi, taču būtība saglabājās – komandas pārziņā bija visas klientiem pārdodamās ierīces, ierīču cenu politika, vienošanās ar ražotājiem par kampaņām, sadarbība ar uzņēmuma mārketinga nodaļu. "Mums arī patika bāzt degunu tur, kur neviens speciāli neprasa, un domāt, kā varam kaut ko darīt efektīvāk, pārdot vairāk, samazināt izdevumus," Roberts stāsta.

2016. gadā viņam piedāvāja vadīt Bites atbalsta nodaļas, kurās strādāja vairāk nekā 20 darbinieku, – tās vajadzēja nedaudz transformēt un no divām komandām izveidot vienu, to integrējot ierīču komandā. "Tas bija ļoti izaicinoši," Roberts atminas. Viņš arī teic, ka ikreiz pārmaiņas un jauni piedāvājumi karjerā nākuši īstajos brīžos, kad esošajā darbā sācis likties – te visu jau zinu, jūtos ļoti komfortabli un ir iestājusies zināma rutīna. "Dzīvoju ar moto un apziņu: ja nav "bail" braukt uz darbu, tad tas nav vajadzīgs. Jo tā baiļu un sevis pārvarēšanas sajūta izraisa ļoti labu pēcgaršu pēc tam – kad esi kaut ko sasniedzis vai atrisinājis," Roberts smaida.

Karjeras kāpnes

  • Kopš 2020 Bite Group Ierīču iepirkumu departamenta vadītājs
  • 2016–2020 Ierīču biznesa un loģistikas vadītājs Bite Latvia
  • 2015–2016 Mobilo ierīču un loģistikas komandas vadītājs Bite Latvija
  • 2012–2015 Loģistikas menedžeris Bite Latvija
  • 2008–2012 Klientu konsultants Bite Latvija salonā
  • 2008 Kientu apkalpošanas menedžeris SIA Spaineta Latvia vadītā Bites veikalā

Maņa, kas attīstās

Šovasar viņš saņēma jaunu stimulējošu izaicinājumu un tagad atbild par ierīču iepirkumiem nu jau visos Bite Group uzņēmumos visā Baltijā. Grupa aug, un bija nepieciešamība pēc pārmaiņām, lai neveidotos pārpratumi vai atšķirīgas cenas, kad par vieniem jautājumiem ar ierīču ražotājiem katrā grupas uzņēmumā komunicē dažādi cilvēki, Roberts skaidro. Prasījās pēc vienotas pieejas, un vajadzēja vienu vadītāju, kas satur visu kopā pēc vienotiem noteikumiem. Tagad Bite Group jauno ierīču iepirkšanas komandu veido Baltijas mēroga kategoriju menedžeri – viens atbild par telefoniem visos grupas uzņēmumos, cits par datoriem utt. "Viss notiek un tiek pieskatīts centralizēti, un tas daudz ko ir vienkāršojis gan uzņēmuma iekšienē, gan saziņā ar partneriem. Ir arī finansiāla skaidrība," norāda jaunās struktūras vadītājs Roberts.

Raksturojot tendences, pēc kurām tiek veidoti ierīču iepirkumi Bitē, viņš stāsta, ka vadmotīvu ir daudz – klientu pieprasījums, populārāko ierīču jaunākās versijas, paralēli arī pasaules tirgus izpēte, analizējot augošos zīmolus, to izmaiņas un izplatību, atsauksmes par modeļiem, konkurentu mārketinga aktivitātes. Ja ar telefoniem viss ir salīdzinoši detalizētāk, tad citās ierīču kategorijās daudz kas tiekot darīts arī sajūtu līmenī. "Zināmu laiku dzīvojot ierīču pasaulē, jau var pieņemt lēmumu par kādas ierīces iegādi, tās dzīvotspēju un veiksmes stāstu, tikai un vienīgi redzot cenu un parametrus. Tā maņa attīstās laika gaitā," Roberts saka. Viņam pašam kopš laika, kad strādāja salonā, vēl aizvien saglabājies paradums regulāri mainīt dažādu telefonu modeļus, turklāt nepārkopējot tajos visus datus, bet sākot lietot no nulles. "Tā var pārskatīt un dzēst nevajadzīgās lietotnes un sarakstes. Un var redzēt, cik telefons ir jaudīgs, ko spēj, kas ir izmainījies, kas nācis klāt," Roberts pamato. Viņš uzsver, ka sekošana līdzi visdažādākajām tehnoloģijām un to attīstībai ir viņa darba neatņemama sastāvdaļa. "Piemēram, ja jārunā ar partneriem un jāplāno nākotnes sadarbība, tā var nesanākt tik efektīva un izdevīga, ja nezini visu šo informāciju un tehniskās detaļas."

Kā paša uzņēmums

Robertam ļoti patīk Bites iekšējā kultūra, kas darbiniekos esot jau iesakņojusies – savstarpēja sadarbība ar kolēģiem, attieksme pret klientiem, brīvā atmosfēra, kad svarīgas, nopietnas lietas tiek darītas caur nepiespiestības, viegluma, it kā izklaides prizmu, tajā pašā laikā visiem tiecoties pēc maksimāla rezultāta. Roberts uzskata, ka daudz kas uzņēmumā ir atkarīgs no vadības stila un pieejas. Darbiniekiem un nodaļu vadītājiem ir ļauts pašiem lemt, domāt, darboties, kļūdīties, un tas veidojis arī Robertu – gan kā vadītāju, gan kā personību. "Es dažkārt saku, ka šis darbs ir kā mans paša uzņēmums Bites ietvaros – tāda ir tā darbošanās un atbildības sajūta." Savukārt sajūta, ka uzņēmumā visi dodas vienā virzienā, rada prieku nākt uz darbu.  

Protams, neviens darbs nav bez grūtībām. Roberts par savējām sauc rūpes par kolēģu attīstību ilgtermiņā. "Lai mēs ne tikai dabūjam biznesa rezultātu (jo to dabūsim), bet lai katrs darbinieks ir apmierināts, var izaugt, lai katram ir nākotnes attīstība un lai katrs ir savā īstajā vietā. Pat ja kolēģi aiziet strādāt citur, uzskatu par sasniegumu, ja viņi aiziet uz labāku amatu," Roberts saka. 

Un kādi plāni paša karjerai? Ierīču "teritorija" un tās attīstība Bite Group tuvākajos gados rādās tik interesanta un darbu prasoša, ka nākotni plānot šobrīd nav aktuāli, Roberts smaida. "Virziens jau ir skaidrs – visticamāk, arī nākotnē neiešu cept maizi vai nodarboties ar lauksaimniecību."

Paralēli Roberts patlaban ir pēdējā kursā RTU studiju programmā Uzņēmējdarbība un vadīšana, bet brīvo laiku cenšas sabalansēt starp ģimeni un sportu – viņš jau otro gadu ir tētis, savukārt skvošu un hokeju spēlē kopā ar darbabiedriem. Tiesa, šobrīd Covid-19 pandēmijas dēļ treneris hokeja komandas Uriekstes pingvīni spēlētājiem sūta individuālus treniņu uzdevumus formas uzturēšanai.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Intervijas

Vairāk Intervijas


Ražošana

Vairāk Ražošana


Karjera

Vairāk Karjera


Pasaulē

Vairāk Pasaulē


Īpašums

Vairāk Īpašums


Finanses

Vairāk Finanses