Dānijā dibinātā mēbeļu un citu mājas preču uzņēmuma JYSK stāsts aizsākās gandrīz pirms 40 gadiem. Sava gultasveļas un spilvenu veikala ideju izloloja Larss Larsens, kurš pirmo JYSK atvēra 1979. gadā savā dzimtajā pilsētā Orhūsā, un tajā pašā ēkā tirgotava darbojas aizvien. Tolaik uzņēmējs sapņoja, ka varētu atvērt līdz 40 veikaliem, taču pašlaik 50 valstīs darbojas 2601 "mini IKEA veikals", kā tos smejoties sauc uzņēmuma radītājs, apspēlējot konkurējošās Zviedrijas firmas nosaukumu. Larsena vadībā tiek lolots plāns veikalu skaitu dubultot, ik gadu atverot vismaz 100 jaunu veikalu.
JYSK Group finanšu dati rāda, ka 2016./17. gadā kopējais apgrozījums bijis teju 3,36 miljardi eiro un peļņa pirms nodokļu nomaksas – 443 miljoni eiro. Pēdējo piecu gadu laikā vien atvērts ap 700 veikalu. Laikraksts Diena ciemojās Dānijā, lai izrunātos par uzņēmuma vēsturi un plāniem un izzinātu uzņēmēja pieredzi par šo un citiem biznesiem.
Biznesu sākot, tolaik ap 30 gadu vecais Larsens spēja atrast kopīgu valodu gan ar preču piegādātājiem, gan ar vietējās bankas Norresundby filiāli, kas atbalstīja viņa biznesa sākšanu. Reklamējot uzņēmumu, Larsena sauklis bija: "Man ir labs piedāvājums!", un jaunais veikals apbūra pircējus. Jau pēc pieciem gadiem sperti soļi aiz valsts robežām, atverot veikalus Vācijā, Norvēģijā, Zviedrijā un Somijā.
Kopš dibināšanas līdz pat šai dienai uzņēmums attīstīts un vadīts, balstoties uz pašu nopelnīto, iztiekot bez turpmākas banku un investoru iesaistes. Larsens šādu pieeju pamato ar pacietību un uzskata, ka atvērt un attīstīt veikalus pašu spēkiem noteikti ir daudz interesantāk nekā kalpot investoru interesēm un atskaitīties viņiem. "Turēt naudu bankā un vērot, cik tās tur atlicis, nav interesanti. Daudz interesantāk ir atvērt jaunus veikalus," šķietami rotaļīgi saka Larsens, uzsverot, ka naudu, kad tā ienāk, labāk investēt sava uzņēmuma attīstībā nekā glabāt bankas kontā un pelnīt procentus. Tā nav neuzticēšanās bankām, bet gan apzināti izvēlēta pieeja savai uzņēmējdarbībai.
Larsens arī nevar iedomāties, ka varētu pārdot JYSK, taču pie viena uzreiz pajoko – ja bizness sāktu nest zaudējumus, tad gan pārdotu nākamajā dienā. Taču pagaidām "nē, nē, nē, nē. Kāpēc lai es savu uzņēmumu pārdotu? Tas ir mans bērns, neviens nepārdod savus bērnus. (..) Uzņēmums ir audzis, bet tieši tik ātri, cik to ļāvusi mūsu pašu peļņa. (..) Tagad ar 2601 veikalu mums nav problēmu ar naudu, tās pietiek, lai turpinātu izaugsmi," uzsver biznesmenis, kuram uzmanīga uzņēmējdarbība ļāvusi kļūt par miljardieri, par 15. turīgāko cilvēku Dānijā.
Lai arī uzņēmums ik gadu vairākās valstīs darbojas ar zaudējumiem, tas kopumā katru gadu ir guvis peļņu un ikreiz nākoties teikt, ka aizvadīts visu laiku labākais gads. Pēdējais apkopojums par uzņēmējdarbības rezultātiem apliecinājis 20% pieaugumu. To apzinoties, Larsens vienlaikus piebilst – nav tā, ka nekad nebūtu pieļautas kļūdas, taču tās ir noderīgas.
"Es vienmēr esmu teicis darbiniekiem – kļūdieties! Jūsu mazās kļūdas, kas neatkārtojas, uzlabos jūsu veikumu," teic Larsens un uzsver: "Ar šādu attieksmi mēs arī gūstam darbinieku atzinību."
Visu rakstu lasiet laikraksta Diena ceturtdienas, 31. maija, numurā! Ja ir vēlme laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!
Nūū