Tas likumsakarīgi šai valstij pievērsis arī Latvijas eksportētāju uzmanību. Tomēr pēdējos gados pasaules otrās lielākās tautsaimniecības tempi aizvien jūtamāk samazinās, parādu slogs pieaug, bet pasaulē uzzeļošais protekcionisms var nobremzēt Ķīnas eksportu. Tomēr, kā uzskata eksperti, neraugoties uz to, ka atsevišķi riski ir palielinājušies, šī valsts aizvien uzskatāma par tādu tirgu, kurā audzēt savu eksporta potenciālu.
Ātrumu nemaina
Šā gada trešajā ceturksnī, salīdzinot ar šo pašu laika periodu gadu iepriekš, Ķīnas ekonomika ir augusi par 6,5%. Vēl trīs mēnešus iepriekš šis skaitlis bija 6,7%, bet iepriekšējos ceturkšņos tautsaimniecības izaugsme gada izteiksmē sasniedza 6,8%, liecina Tradingeconomics.com dati. Skaitļi uz Eiropas fona ir visai dinamiski, tomēr pieauguma tendence kopumā ir lejupejoša. Pašreizējais pieauguma temps ir zemākais kopš 2009. gada pirmā ceturkšņa, kad pasaulē plosījās viena no vēsturiski lielākajām finanšu krīzēm.
"Ķīna ir milzīgs tirgus un, protams, Latvijas eksportētājiem sniedz daudz iespēju. Ņemot vērā Latvijas eksporta apjomus, tas, vai Ķīna aug par 6% vai 7%, mums pēc būtības šo potenciālu nemaina.
Pašlaik preču eksports uz Ķīnu veido ap 1% no kopējā Latvijas preču eksporta, un pēdējos gados šīs īpatsvars bijis diezgan stabils. Salīdzinājumam – aptuveni tikpat daudz eksportējam uz Spāniju, kas ir daudz tuvāk un kur spēles noteikumi ir daudz saprotamāki, jo tas tomēr ir Eiropas Savienības iekšējais tirgus," situāciju ieskicē Swedbank galvenā ekonomiste Latvijā Lija Strašuna.
Arī bankas Citadele ekonomists Mārtiņš Āboliņš izsaka viedokli, ka no mūsu eksportētāju viedokļa nav tik būtiski, vai pats ekonomikas pieaugums ir par procentpunktu lielāks vai mazāks, svarīgi ir tas, kādā tempā aug Ķīnas iekšējais patēriņš. Pēc Strašunas teiktā, gandrīz pusi no eksporta uz Ķīnu veido kokmateriāli un koka izstrādājumi. Lai arī daudz runā par Ķīnas tirgus potenciālu mūsu pārtikas ražotājiem, pārtikas produkti pagaidām veido vien ap 5% no Latvijas eksporta uz šo valsti. "Izskatās, ka daļa no kopējā eksporta uz Ķīnu ir arī reeksports. Kopumā jāņem vērā Ķīnas tirgus specifika un ar to saistītie riski. Ķīna noteikti nav ātri iekarojams tirgus," vērtē ekonomiste.
Visu rakstu lasiet laikraksta Diena pirmdienas, 10. decembra, numurā! Ja turpmāk vēlaties Dienas publikācijas lasīt drukātā formātā, laikrakstu iespējams abonēt ŠEIT!