Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā 0 °C
Daļēji apmācies
Piektdiena, 22. novembris
Aldis, Alfons, Aldris

EM: Biodegvielas ražotāji jāatbalsta ar degvielas pieprasījumu, ne subsīdijām

Ekonomikas ministrijas (EM) ekspertu veiktā analīze un ierobežotās valsts budžeta iespējas liecina, ka nozares turpmākai attīstībai ir jāturpina līdzšinējie netiešā atbalsta instrumenti - samazinātās akcīzes nodokļa likmes biodegvielas un fosilās degvielas maisījumiem, kuros biodegvielas saturs ir vismaz 30%, kā arī 5% obligātais piejaukums fosilajai degvielai, kas veicina biodegvielas patēriņu un nodrošina ražotājiem stabilu noieta tirgu.

Tāpat ir jāizvērtē iespējas palielināt biodegvielu izmantošanu sabiedriskajā transportā, kā arī kopīgi ar degvielas tirgotājiem un autotirgotājiem jādiskutē par iespējām palielināt obligāto biodegvielas piejaukumu fosilajai degviela -  līdz 7% dīzeļdegvielai un līdz 10% benzīnam.

EM norāda, ka jau pagājušajā gadā uzsākuši dialogu ar nozares pārstāvjiem. Kopš tā laika notikušas vairākas tikšanās, diskusijas un sarakste ar nozares uzņēmumiem, lai kopīgi meklētu alternatīvus atbalsta veidus.

No valsts budžeta laika periodā no 2005. gada līdz 2010. gadam deviņiem biodegvielu ražojošajiem uzņēmumiem ir samaksātas tiešās subsīdijas 67,3 miljonus latu apmērā. Patlaban nozares uzņēmumu sniegtā informācija liecina, ka turpmākajos trīs gados no valsts nepieciešams vēl vismaz 30 miljonu latu atbalsts no valsts budžeta.

Tomēr līdzšinējā biodegvielu ražošanas nozares attīstība Latvijā un valsts atbalsta instrumentu efektivitātes analīze rāda, ka biodegvielu ražošanas nozares turpmāko izaugsmi vislabāk varētu stimulēt biodegvielu patēriņa pieaugums, ko valsts no savas puses piedāvā sekmēt ar dažādiem politikas instrumentiem, taču ne ar tiešām subsīdijām, kas iepriekšējos gados nav devušas gaidīto efektu un kādas citu nozaru komersanti nesaņem.

Informāciju par līdzšinējo biodegvielu nozares attīstību un priekšlikumus nozares tālākās izaugsmes sekmēšanai Ekonomikas ministrija apkopojusi informatīvajā ziņojumā valdībai par situāciju biodegvielu ražošanas nozarē.

Šī gada 12.aprīlī informatīvais ziņojums tika nodots saskaņošanai gan valsts institūcijām, gan komersantiem un asociācijām. Pašlaik ministrija saņēmusi priekšlikumus un precizē informatīvajā ziņojumā piedāvātos risinājumus – alternatīvos atbalsta veidus, kas būtu ekonomiski pamatoti un biodegvielas nozares attīstību sekmējoši. Liela daļa biodegvielas nozares komersantu priekšlikumu ir ņemti vērā.

Lai sasniegtu nozarei izvirzīto mērķi - 2020.gadā no atjaunojamiem energoresursiem saražotās enerģijas īpatsvars transporta sektorā sasniedz vismaz 10% no enerģijas bruto galapatēriņa transportā -, Latvijā ir jāīsteno pasākumi, kas veicinātu no atjaunojamajiem energoresursiem saražotas enerģijas patēriņu transporta sektorā. Šo mērķi Latvija var sasniegt vairākos veidos – veicinot biodegvielu patēriņu dažādos enerģijas galapatēriņa sektoros, elektrotransportu plašāku izmantošanu, kā arī, veicinot videi draudzīgāka gan privātā, gan sabiedriskā transporta izmantošanu.

Mēneša laikā pēc Informatīvā ziņojuma izskatīšanas Ministru kabinetā Ekonomikas ministrija sadarbībā ar citām ministrijām un Latvijas Pašvaldību savienību plāno sagatavot detalizētākus priekšlikumus sekojošās jomās:

  • priekšlikumus valsts atbalsta piemērošanai biodegvielu patēriņa veicināšanai un grozījumiem tiesību aktos, lai nodrošinātu, ka valsts atbalsts tiek sniegts tikai biodegvielām, kas atbilst normatīvajos aktos par ilgtspējības kritērijiem noteiktajām prasībām;
  • priekšlikumus par iespējām veicināt biodegvielu izmantošanu lauksaimniecības un mežsaimniecības uzņēmumos biodegvielu izejvielu audzēšanā, kā arī par iespējām veicināt lauksaimniecības un mežsaimniecības uzņēmumiem iegādāties smagās tehnikas, kas darbojas ar tīru biodegvielu;
  • priekšlikumus par pašvaldību iespējām nodrošināt maksas atlaides pašvaldībām piederošajās auto stāvvietās transporta līdzekļiem, kas izmanto tīras biodegvielas vai degvielas ar biodegvielu piejaukumu virs 10%, kā biogāzi un tīras augu eļļas, un elektrotransportam, kā arī par iespējām noteikt maksas atvieglojumus iebraukšanai pilsētu zonās, kurās noteikta iebraukšanas maksa;
  • priekšlikumus transportlīdzekļu pārbūves veicināšanai, lai nodrošinātu biodegvielu un fosilo degvielu maisījumu ar augstu biodegvielas saturu izmantošanu;
  • vienlaikus tiks izvērtētas iespējas nodrošināt, ka konkursos par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu un valsts un pašvaldību iepirkumos par transporta līdzekļu iegādi tiek ietverti nosacījumi par papildu vērtēšanas punktu piešķiršanu, ja tiek piedāvāti transportlīdzekļi, kas kā degvielu izmanto tīru biodegvielu vai fosilo degvielu un biodegvielu sajaukumu (ar biodegvielas saturu virs 10%).

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Intervijas

Vairāk Intervijas


Ražošana

Vairāk Ražošana


Karjera

Vairāk Karjera


Pasaulē

Vairāk Pasaulē


Īpašums

Vairāk Īpašums


Finanses

Vairāk Finanses