LDz pretenzijā Lietuvas dzelzceļu prasīts atlīdzināt zaudējumus par periodu no 2009. līdz 2017. gadam, kas sastāda 56,92 miljonus eiro. Aprēķinus par zaudējumu apmēru veikusi auditorkompānija Ernst&Young Baltic.
Savukārt SIA LDz Cargo Lietuvas dzelzceļam pieprasa atlīdzināt negūto peļņu 25,4 miljonu eiro apmērā. To veido negūtie naftas produktu pārvadājumu ieņēmumi no Mažeiķos izvietotās naftas pārstrādes rūpnīcas Orlen. Tādējādi kopējā prasītā summa pārsniedz 82 miljonus eiro.
LDz koncerna uzņēmumi gaidīs Lietuvas dzelzceļa atbildi uz iesniegtajām zaudējumu piedziņas pretenzijām, pretējā gadījumā tiks izskatīta iespēja vērsties tiesā.
Jāatgādina, ka 19,5 kilometrus garais dzelzceļa posms Mažeiķi-Reņģe Lietuvas dzelzceļa un Orlen Lietuva konflikta dēļ negaidīti tika slēgts 2008. gadā, atsaucoties uz sliežu ceļu slikto stāvokli un steidzamu remontdarbu nepieciešamību, bet vēlāk viens sliežu ceļa posms šajā līnijā tika demontēts. Naftas kompānijai līdz ar to nācās izmantot garāku un dārgāku eksporta maršrutu uz Rīgas ostu.
Eiropas Komisija , kas pēc Latvijas un Orlen Lietuva pieprasījuma 2013. gadā sāka izmeklēšanu, lai noskaidrotu, vai Lietuvas dzelzceļš tādējādi nav ierobežojis konkurenci Lietuvas un Latvijas dzelzceļa pārvadājumu tirgū un pārkāpusi Eiropas Savienības monopoldarbības uzraudzības noteikumus, kas aizliedz dominējoša stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu. Pērn 2. oktobrī EK paziņoja, ka noteikusi Lietuvas valsts dzelzceļa uzņēmumam nepilnu 28 miljonu eiro naudassodu par konkurences ierobežošanu dzelzceļa kravu pārvadājumu tirgū.
Drīz pēc tam telekanāla LNT raidījums ziņu TOP 10 vēstīja, ka nojauktā sliežu posma dēļ Latvijas zaudējumi varētu būt lēšami pat 150 miljonu eiro apmērā.
oskars