Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus

Taksometru nozare iebilst pret Igaunijas Bolt monostāvokli Latvijā

Latvijas taksometru nozare iebilst pret Igaunijas "Bolt" monopolstāvokli Latvijā, aģentūru LETA informēja Latvijas vieglo taksometru darba devēju organizācijas un Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un transporta darbinieku arodbiedrības "LAKRS" pārstāvji.

Biedrību pārstāvji informē, ka otrdien Satiksmes ministrijā (SM) notika sanāksmē, kurā pārrunāta platformas "Bolt" ietekme uz Latvijas tirgu un pieaugošo apdraudējumu vietējiem pārvadātājiem.

Taksometru nozares pārstāvji sanāksmē uzsvēra, ka Igaunijā reģistrētā kompānija "Bolt" sistemātiski "izspiež" no tirgus Latvijas taksometru uzņēmumus, nosakot spēles noteikumus, tādējādi netiek nodrošināta godīga konkurence.

Biedrībās uzsver, ka pēdējo mēnešu laikā Rīgā reģistrēto taksometru skaits samazinājies par vairāk nekā 200 vienībām, platforma apzināti samazina tarifus licencētajiem taksometru pārvadātājiem, vienlaikus atbalstot ""baltos numurus" bez skaidriem kontroles mehānismiem, "Bolt" nosaka cenas un atlaižu politiku vienpusēji, liedzot pārvadātājiem līdzdalību un padarot neiespējamu pievienotās vērtības nodokļa (PVN) korektu aprēķinu.

Tāpat biedrību ieskatā ārvalstu uzņēmums "Bolt" optimizē nodokļu nomaksas Latvijā, tādējādi gūstot nepamatotu priekšrocību pār vietējiem taksometru uzņēmumiem, tostarp vienīgo nacionālo platformu "Smile Taxi".

Arodbiedrība "LAKRS" sanāksmē uzsvēra, ka, lai valstī nopelnītu noteikto minimālo algu, taksistiem ir jāstrādā dubultā slodze. Tomēr tāpat neesot garantēta minimālās algas saņemšana, jo līdz Valsts ieņēmumu dienestam (VID) varot nonākt trīs dažādas informācijas par taksistu paveikto darbu. Arobiedrība uzsvēra, ka tiksies ar VID, lai saņemtu skaidrojumu par aprēķinātajiem nodokļiem taksistiem.

"LAKRS" priekšsēdētājs Inga Vējiņa sanāksmē uzsvēra, ka pirms tūristu sezonas Rīgai draud taksometru deficīts.

Pēc biedrībās teiktā, SM vienojās ar sanāksmes dalībniekiem, ka līdz 15.maijam iesaistītās puses sagatavos konkrētus priekšlikumus, lai vienotos par konkrētiem soļiem un atjaunotu taisnīgu konkurenci.

“Situācija Latvijas tirgū ir optimāla, jo tajā līdzdarbojas gan tradicionālie taksometru uzņēmumi, gan digitālās platformas, turklāt ikvienam pārvadātājam ir iespēja izvēlēties sev piemērotāko darbības modeli. Vienlaikus pasažieru pārvadājumu nozare pēdējo gadu laikā ir piedzīvojusi būtiskas izmaiņas – digitālās platformas kļūst par jauno standartu, jo tās nodrošina ērtu un caurskatāmu pakalpojumu, kā arī ļauj pasažieriem ērti izsekot izmaksām un norēķināties bezskaidras naudas veidā, būtiski samazinot ēnu ekonomikas riskus, kas vēsturiski ir bijusi aktuāla problēma nozarē. Runājot par izmaksu atspoguļošanu “Bolt” platformā, klientam, noslēdzot savu braucienu ar kādu no partneršoferiem, brauciena rēķins no sistēmas automātiski tiek nosūtīts VID, tādējādi valsts sektoram precīzi atspoguļojot partneršofera ieņēmumus par katru veikto braucienu. Vēl viena digitālo platformu priekšrocība ir dažādas drošības funkcijas, piemēram, "Bolt" lietotāji var tiešsaistē dalīties ar sava brauciena informāciju, nepieciešamības gadījumā izmantot ārkārtas palīdzības “SOS” pogu un brauciena audio ierakstīšanas funkciju, kā arī pēc brauciena novērtēt vadītāju piecu ballu skalā.

Jāpiebilst, ka kopbraukšanas pakalpojums Latvijā tiek likumīgi regulēts jau vairāk nekā sešus gadus, un paradums iedzīvotāju vidū izmantot kopbraukšanas sniegtās ērtības ir izveidojies ļoti spēcīgs. Tomēr, neskatoties uz nozares digitalizāciju, tradicionālie taksometri tirgū ir klātesoši, un viņiem ir virkne priekšrocību, piemēram, iespēja izmantot sabiedriskā transporta joslas, kā arī piekļuve noteiktām prioritārām zonām, tostarp Rīgas lidostas teritorijā.

“Bolt” lietotnē ir pieejamas dažādas kategorijas, kas atšķiras gan pēc cenas, gan piedāvātā pakalpojuma. Piemēram, "Taxi" un "Taxi Comfort" kategorijām ir fiksēti tarifi, kas noteikti attiecīgi 1.2x un 1.4x virs pamata “Bolt” tarifa. Ņemot vērā, ka taksometru skaitītāji tiek izmantoti pēc pašu autovadītāju ieskatiem, tika pieņemts lēmums taksometru kategorijas nodalīt, nosakot tām fiksētu, konkurētspējīgu tarifu, kuru nav nepieciešams mainīt. Tas palīdz vadītājiem precīzāk salīdzināt savus ienākumus un korekti aprēķināt nodokļus, vienlaikus nodrošinot godīgu attieksmi pret mūsu platformas klientiem. Tāpat lietotnē pieejamas arī nišas kategorijas, piemēram, “Assist”, kas domāta cilvēkiem ar īpašām vajadzībām, un “Pets” mājdzīvniekiem draudzīgiem braucieniem, kas apliecina platformas spēju pielāgoties dažādām sabiedrības vajadzībām.

Mēs nepārtraukti sekojam līdzi tirgus pieprasījuma un piedāvājuma attīstībai, lai nodrošinātu augstu pakalpojuma kvalitāti un drošību gan vadītājiem, gan pasažieriem. Ir būtiski virzīties uz sakārtotāku kopbraukšanas pakalpojuma vidi Latvijā, tādēļ, pirmkārt, “Bolt” jau ilgstoši strādā pie risinājumiem ēnu ekonomikas mazināšanai taksometru nozarē. Viens no risinājumiem ir vienota taksometru reģistra ieviešana, kas ļautu vienkāršot atsevišķus administratīvos procesus (piemēram, licencēšanu, pārkāpumu kontroli), dodot iespēju datus salīdzināt dažādos griezumos. Otrkārt, lai veicinātu licencētu pakalpojumu sniedzēju skaita palielināšanu nozarē, kā arī virzītos uz Latvijas autoparka straujāku atjaunošanu, ir nepieciešams veikt grozījumus normatīvajos aktos un ļaut privātpersonu turējumā esošās līzinga automašīnas izmantot pasažieru komercpārvadājumos. Konkrētā ierobežojuma atcelšana uzlabotu pakalpojuma kvalitāti, palielinātu pieejamo transportlīdzekļu skaitu un līdz ar to samazinātu pakalpojuma cenu. Visbeidzot, mēs atbalstām vienota regulējuma ieviešanu visā nozarē – neatkarīgi no tā, vai pārvadājumi tiek veikti ar “baltajiem” vai “dzeltenajiem” numuriem – ar mērķi apvienot labāko no abiem pakalpojumu veidiem un veicināt caurskatāmību un pieejamību ikvienam. Mēs gribam iet roku rokā ar klientu un partneršoferu vēlmēm digitalizācijas un inovatīvu risinājumu virzienā, lai kopīgi attīstītu modernu un efektīvu pasažieru pārvadājumu sistēmu.

Tāpat vēlos izcelt, ka "Bolt" lietotnē reģistrētie partneršoferi strādā individuāli (kā individuālie komersanti) vai kādā no autoparkiem, un katrs partneršoferis pats kontrolē to, cik daudz viņš strādā, tādējādi atbildot par savām personīgajām finansēm,” norāda “Bolt” operāciju vadītājs Latvijā Mārcis Baķis.

Jau ziņots, ka "Bolt" 2013.gadā izveidoja Markuss Villigs, kuram patlaban kompānijas kapitālā pieder 16,87%. "Bolt" ir transporta pakalpojumu platforma Eiropā, kuru izmanto vairāk nekā 200 miljoni klientu un vairāk nekā 4,5 miljoni partneršoferu un partnerkurjeru vairāk nekā 50 valstīs un 600 pilsētās Eiropā un Āfrikā.

Latvijas vieglo taksometru darba devēju organizācija izveidota 2007.gadā, un to vada Aleksejs Ignatjevs.

"LAKRS" ir nevalstiska organizācija, kas apvieno dažādu profesiju darbiniekus un kuri patlaban strādā vairāk nekā 200 dažādos uzņēmumos un iestādēs sabiedriskajā un privātajā sektorā. Biedrības mērķis ir apvienot darba ņēmējus kopējai rīcībai par arodbiedrības atzīšanu un tās ietekmes palielināšanu likumīgo prasību īstenošanā.

ziņa papildināta ar "Bolt" komentāru

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Intervijas

Vairāk Intervijas


Ražošana

Vairāk Ražošana


Karjera

Vairāk Karjera


Pasaulē

Vairāk Pasaulē


Īpašums

Vairāk Īpašums


Finanses

Vairāk Finanses