Laika ziņas
Šodien
Daļēji saulains
Rīgā -1 °C
Daļēji saulains
Piektdiena, 22. novembris
Aldis, Alfons, Aldris

Par modi – krāsaini un ilgtspējīgi

Pieci jautājumi sociālo tīklu satura veidotājai un stilistei Anetei Ozoliņai.

Zaļais dzīvesstils un mentālā labklājība – tā vietnes Instagram profilā Parādi modi sev aktuālās tēmas piesaka Anete Ozoliņa, pulcējot vairāk nekā 24 tūkstošus sekotāju. Mode, vide un psihiskā veselība tik tiešām iet roku rokā, jo līdzsvarots un priecīgs cilvēks apzinātāk var izdarīt ilgtspējīgas izvēles. 

Mode, zaļais dzīvesveids, mentālā veselība – kā šīs jomas ir saistītas?

Par modi sociālajos tīklos runāju jau gadus 10, par ilgtspējīgu modi apmēram trīs. Bet mentālā veselība ir visa pamats! Esmu pieredzējusi vidēji smagu depresiju, kuru pirms vairākiem gadiem ārstēju Psihiatrijas centra dienas stacionārā. Saņēmu ļoti kvalitatīvu palīdzību, turklāt pilnībā valsts apmaksātu.

Kad jutu, ka sliktākais jau ir aiz muguras un spēju uz to paskatīties ar laika distanci, šķita, ka ir vērts dalīties ar piedzīvoto un palīdzēt citiem, kuriem, iespējams, ir līdzīgas problēmas. Izveidoju YouTube video, kurā izstāstīju savu pieredzi, un vēl ilgi pēc tā esmu saņēmusi atsauksmes no saviem sekotājiem, sirsnīgus "paldies", jo ar savu stāstu esmu palīdzējusi arī viņiem atrast risinājumu mentālās veselības grūtībām.

Kaut varbūt pirmajā brīdī mijiedarbība nav acīmredzama, taču arī mode un zaļais dzīvesveids ir saistīti ar mūsu mentālo veselību. Daudzi iepirkšanos izmanto kā mierinājuma meklēšanas metodi, problēmas cenšas kompensēt, stihiski iegādājoties jaunas lietas, arī sava ķermeņa pieņemšana ir svarīgs mentālās veselības aspekts. Modes industrija pelna uz mūsu vājībām, tā rodas ātrās modes pārprodukcija, kas savukārt piesārņo vidi. Ja tev pašam ir slikti, tu knapi par sevi vari parūpēties, kur nu domāt par globālām vides problēmām!

Mūsdienās aktuāla problēma daudziem zaļi domājošiem cilvēkiem ir arī eko trauksme. Vienubrīd arī pati ļoti iedziļinājos katrā sīkumā, kas saistīti ar planētas veselību, un jutu teju personīgu atbildību par klimata krīzi. Mēs katrs varam darīt labāko dabai, ko konkrētajā brīdī spējam, taču pārmaiņām ir jābūt kardinālām visā sistēmā. 

Darbošanās sociālajos tīklos ir tavs hobijs vai arī pamata peļņas avots?

Parādi modi blogu sāku rakstīt pirms vairāk nekā 10 gadiem, bet pirms astoņiem izveidoju savu YouTube kanālu, sākotnēji par tēmu Humpalu ķēriens. Jau vairāk nekā piecus gadus sociālie tīkli ir mans pilna laika darbs. Piedāvāju arī stila konsultācijas – intuitīvas, dabai draudzīgas, pamatā vadoties no tā, kas jau ir klienta skapī, iesaku, kā esošās lietas kombinēt, kā kaut ko uzlabot, ko piepirkt klāt. Man ir arī tiešsaistes vintage veikaliņš Good Grooves shop, jo gribējās ne tikai runāt, bet reāli dot iespēju cilvēkiem tikt pie interesantām modes lietiņām.

Esmu studējusi Latvijas Mākslas akadēmijā, un man ir augstākā izglītība mākslas zinātnē, specializējos tieši modes vēsturē. Blogs Parādi modi tapa studiju laikā tieši saistībā ar manu interesi par modi. 

Paralēli studijām biju apavu veikala Lili Mill vadītāja un iepircēja, braucu uz izstādēm Milānā, izvēlējos modeļus, arī mārketings un reklāma bija manā pārziņā. Veikaliņa Facebook lapā savācu ap 10 000 sekotāju – tās bija manas pirmās iemaņas soctīklos. 

Man patīk krāsas, interesē arī grima veidošana, tāpēc kosmētikai pētīju sastāvdaļas, to ietekmi uz veselību, uz vidi. Daudz ko apguvu pašmācības ceļā – gan teoriju, gan grima uzklāšanas praksi. Mani pamanīja kosmētikas zīmoli, daudzi sūtīja savus produktus. 

2016. gadā mani uzaicināja strādāt par blogeri lielā Latvijas blogā. Pastrādāju arī pāris reklāmas aģentūrās, taču man bija daudz pašai savu ideju, kuras gribējās realizēt. No 2017. gada janvāra līdz 2020. gada februārim arī veidoju saturu un reklāmas tirdzniecības centram.

Tātad sākotnēji tavs intereses objekts bija mode, bet kā tu nonāci tieši līdz zaļā dzīvesveida un ilgtspējas tēmām?

Es trīs gadus biju tirdzniecības centra blogere, veidojot ļoti daudz un dažādu saturu. Tik daudz redzot ar lietām pārpildītos veikalus, es sāku domāt: kur tas viss paliek?! Un cik daudz vispār mums to lietu vajag? Jo tie ir milzīgi kvantumi, kas tiek saražoti, piedāvāti pircējiem. Tajā pašā laikā man nemitīgi tika sūtītas paciņas ar kosmētiku. Tik daudz, ka reizēm vairākkārt dienā satiku vienu kurjeru vai mēnešiem aizmirsu sūtījumus pat atvērt. Man bija liela sešu atvilktņu kumode pilna ar kosmētiku, un tas ne tuvu nebija viss. Sāku justies, ka es kalpoju lietām, nevis tās man. Un es to visu nevarētu iztērēt, pat ja man būtu 100 galvu, ko krāsot!

Šo kosmētiku atdevu savām sekotājam apģērbu tirdziņā, kuru organizēju 2020. gada augustā. Tā bija sadalīta kategorijās – lietošanai un mākslai (zīmēšanai, gleznošanai).

Man vienkārši bija tā iespēja "pārēsties" visus šos labumus un sākt pārvērtēt to, ko es daru un ko dara citi uzņēmumi. Noteikti ietekmēja arī dažādas minimālisma idejas, kuras tajā laikā uzņēmu, jo vienkārši visa bija par daudz.

Saglabāt sekotāju interesi un runāt par vides problēmām ir izaicinājums, jo bieži vien tās ir saistītas ar dažādām negatīvām emocijām, piemēram, jau tevis iepriekš pieminēto eko trauksmi. Kā tu atrodi zelta vidusceļu, uz ko tieši ir tavs fokuss?

Par modi es cenšos stāstīt un rādīt tā, lai cilvēkiem ir interesanti, ietverot vēstījumā ilgtspējas ideju, taču neakcentējot tieši vides problēmas. Protams, ir arī tēmas, kas veltītas specifiskiem zaļā dzīvesveida jautājumiem.

Gan kā stiliste, gan satura veidotāja fokusējos uz apģērbu, kas jau ir skapī, vai nepieciešamo meklēju lietoto apģērbu veikalos, taču jāpatur prātā, ka arī lietoto apģērbu varam patērēt pārāk daudz.

Protams, mēs visu nevaram nopirkt tikai humpalās un tikai ilgtspējīgu, bet svarīgi, kā mēs pret apģērbu izturamies – cik ilgi valkājam, cik noderīgs un garderobē ar citām drēbēm kombinējams tas ir. Apģērbam ir ne tikai jāpiesedz ķermenis, bet tas ir pašizteiksmes veids, un tam ir jāsagādā valkātājam prieks.

Ilgtspējīgs un maciņam draudzīgs risinājums ir kapsulas garderobes veidošana – tās ir lietas, kuras labi kombinējamas savā starpā. Parasti valda priekšstats, ka tajā valda melnbalta gamma un citi neitrāli toņi, bet tikpat labi to var veidot arī krāsainu. Nav ar likumu noteikts, ko drīkst un ko nedrīkst vilkt, galvenais, lai apģērbs sagādā prieku, un pavisam ideāli, ja tu atver skapi un esi sajūsmā par visu, ko tur redzi, un visu gribas uzvilkt! 

Mana auditorija pārsvarā jeb 41,8% ir sievietes vecuma grupā 25–34, protams, man seko arī vecākas un arī jaunākas (kopumā auditorija ir 84% sieviešu). Parasti tās ir sievietes, kurām ir izteiksmīga personība, un viņas meklē idejas, kas palīdzētu to izcelt, nevis vienkārši iekļauties kaut kādos modes standartos.

Vai arī citās dzīves jomās tu meklē zaļus risinājumus?

Pēdējā laikā ļoti daudz tiek runāts par pārstrādi. Protams, tā ir laba lieta, taču man svarīgi, kā kaut ko ne tikai pārstrādāt, bet kā pēc iespējas uzturēt lietu kvalitatīvu ilgāk un ko ar to iesākt, ja pašam tā vairs nav vajadzīga. 

Ejot uz veikalu, cenšos ņemt līdzi savus maisiņus, savus trauciņus. Nedrukāju čekus, bet skenēju ar telefonu. Plānoju ēdienreizes, lai pārtika nav jāizmet. Šķiroju atkritumus, protams. Esmu priecīga, ka ir iespēja šķirot arī bioloģiskos atkritumus.

No novalkāta apģērba taisu tīrīšanas lupatiņas un sunim rotaļlietas. Cenšos izvairīties no toksiskas ķīmijas, cik iespējams mājlietas un tīrīšanas līdzekļus izvēlos ekosertificētus.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Vides Diena

Vairāk Vides Diena


Tūrisms

Vairāk Tūrisms


Ceļošana

Vairāk Ceļošana


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena