Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +6 °C
Viegls lietus
Otrdiena, 26. novembris
Sebastians, Konrāds

Videi draudzīgā iepakojumā

Pieci jautājumi farmaceitei un uzņēmējai Martai Šulcei.

Jau piecus gadus mežu un pļavu ieskautajās Silmaču mājās Baldonē top dabai draudzīga kosmētika. Kosmētikas zīmola Silmachy remedies radītāja Marta Šulce atklāj, ka, saudzējot vidi mums apkārt, apzināti atteikusies no plastmasas iepakojuma. Viņa gatavo dabīgo kosmētiku, kuras iepakojums veidots no viegli pārstrādājamiem materiāliem.

Esat diplomēta farmaceite. Kā radās ideja par savu kosmētikas zīmolu?

Pirms pieciem gadiem, kad nodibināju uzņēmumu, strādāju aptiekā. Darbojos ne tikai kā farmaceite, kas konsultē cilvēkus, bet arī gatavoju zāles. Ar prieku gāju uz darbu, jo man ļoti patika pats zāļu izgatavošanas process. Tā kā man bija zināšanas par dažādām izejvielām, sāku mājās gatavot kosmētiku sev, savai ģimenei un draugiem. Kādā brīdī izdomāju sociālajos tīklos atrādīt savu veikumu. Tā uzradās pirmie sadarbības partneri, veikali, kas vēlējās iegādāties manu kosmētiku, tāpēc nekas cits neatlika, kā reģistrēt uzņēmumu. Patiesībā pirmā kosmētika, ko izgatavoju, bija domāta vīriešiem. Tolaik sāka parādīties bārberšopi, taču bārdas kopšanas līdzekļi Latvijā netika ražoti. It sevišķi tādi, kuru sastāvā būtu dabīgās izejvielas un nebūtu silikonu un minerāleļļas. 

Kad man piedzima dēls un paralēli tam arvien vairāk manā redzeslokā nonāca pētījumi par mikroplastmasu un tās kaitīgo ietekmi uz mūsu veselību, mani sevišķi sāka interesēt vides jautājumi. Sapratu, cik svarīgs ir iepakojums. Dabīgo kosmētiku iepakot plastmasā negribēju, jo tikai ap 9% no pasaulē pieejamās plastmasas tiek pārstrādāti, turklāt plastmasu atkārtoti var izmantot ierobežotu skaitu reižu. Stikls un alumīnijs ir ilgtspējīgi materiāli, kas mazāk nodara kaitējumu dabai, un nākamās paaudzes tos var turpināt izmantot, jo to kvalitāte nezūd. Tā palēnām radās zīmols, kādu jūs to pazīstat šobrīd.

Ražojot kosmētiku no dabīgām izejvielām, noteikti esat saskārusies ar dažādiem mītiem par to. Kādi ir populārākie mīti?

Pirmkārt, dabīgā kosmētika neesot efektīva. Taču augi, no kuriem tā izgatavota, satur daudz aktīvo vielu, kas mazina, piemēram, iekaisumu, vai satur tādu vielu, kam piemīt antioksidantu īpašības, kas cīnās ar ādas novecošanu. Otrs mīts, ka viens šampūnziepju pirkums pasauli jau neizglābs, taču vēlos to atspēkot, jo šī gada laikā vien, izvairoties iepakot savus produktus plastmasā, esam ietaupījuši jeb paglābuši mūsu vidi no vairākiem tūkstošiem plastmasas pudeļu, kuras pēc šampūna izlietošanas, visticamāk, nonāktu atkritumu izgāztuvē. Treškārt, cilvēkiem dažkārt liekas, ka lietot produktus cietā veidā ir neierasti vai pat sarežģīti, taču tā nebūt nav. Lielākā daļa mūsu klientu, kas ir pamēģinājuši mūsu šampūnziepes, vairs neatgriežas pie šampūniem plastmasas pudelēs. Pēc izejvielu sastāva dabīgais šķidrais šampūns ir līdzīgs cietajam šampūnam, taču atšķirība ir tā, ka šampūnziepes nesatur ūdeni. Savukārt šķidrie šampūni sastāv aptuveni no 80% ūdens un tikai no 20% aktīvo vielu. Zinot to visu un pamēģinot šampūnziepes, cilvēki ātri vien pārliecinās par to efektivitāti.

Kā vērtējat, vai cilvēkiem Latvijā ir zināšanas par kosmētikas sastāvu un tajā esošajām kaitīgajam vielām, kas var būt bīstamas mūsu veselībai?

Cilvēki kļūst arvien izglītotāki. Ir daudz dažādu sociālo tīklu kontu, kas runā par šo tēmu un atmasko kosmētikas sastāvu. Taču brīžiem šis ir tāds strīdīgs jautājums, jo dabīgajā kosmētikā ir daudz aktīvo vielu, kas var izraisīt alerģiju, tāpēc negribu teikt, ka visa sintētiskā kosmētika ir slikta. Ja cilvēks sirgst ar atopisko dermatītu vai ir ļoti jutīga āda, viņam dažreiz nākas lietot sintētisko kosmētiku, taču pārējos gadījumos mēs noteikti varam iztikt bez silikoniem un minerāleļļas kosmētikas sastāvā. Esam novērojuši, ka mūsu kosmētiku ir iecienījušas gan sievietes, gan vīrieši vecumā no 18 līdz 60 gadiem. Mūsu pircēji lielākoties ir zaļi domājoši, viņus satrauc vides jautājumi, viņi spēj pielāgoties pārmaiņām un ievēro arī veselīgu dzīvesveidu. 

Kas dod impulsu jaunu produktu izveidei?

Patlaban mēģinām atrast labākas alternatīvas jau esošajam piedāvājumam. Pirms mēneša pircējiem sākām piedāvāt dezodorantu, kura iepakojums ir no kartona. Latvijā ražots dezodorants šāda veida iepakojumā līdz šim nav bijis pieejams. Ir dezodoranti, kas nopērkami alumīnija trauciņos, bet kartona iepakojumu esam izveidojuši pirmie. Jāatzīst, ka mēs mācāmies no savām kļūdām. Sākotnēji, piemēram, mūsu lūpu balzams bija pieejams plastmasas iepakojumā, jo mums šķita, ka kartona iepakojumā, lai arī tas ir dabai draudzīgāks, cilvēki varētu nepirkt. Taču patiesībā, ja cilvēkiem izskaidro šāda iepakojuma priekšrocības un ieguvumus attiecībā uz vidi, viņi to saprot, atbalsta un ātri pierod pie jaunā veidola. 

Kā vēl zaļais dzīvesveids izpaužas uzņēmuma un jūsu ģimenes ikdienā?

Dodoties iepirkties, vienmēr ņemam līdzi savu auduma maisiņu. Kad ar ģimeni esam Rīgā, iepērkamies beziepakojuma veikalos. Baldonē bieži dodamies uz tirdziņiem, kur arī var ērti iepirkties, izmantojot savu taru. Uzņēmumā mums tuva ir upcycling ideja, proti, kādas esošas lietas, kas vairs nekalpo savam iepriekšējam mērķim, pārtaisīšana par jaunu. Mūsu ražotnē ir daudz mēbeļu, kuras esam pārveidojuši un atjaunojuši. Mūsu ziepju meistare nesen pasūtīja iekārtu ziepju griešanai. Tā kā negribējām pirkt jaunu, meistars uztaisīja šo iekārtu no citu iekārtu ražošanas atkritumiem. Melotu, ja teiktu, ka mūsu ražošana ir pilnībā zero waste, taču mēs cenšamies ražošanas atkritumus pārstrādāt. Piemēram, ziepju galiņi, kas atliek pēc ziepju sagriešanas, nav glīti, tādēļ tos savācam un saspiežam jaunās ziepēs. Lai arī šādas ziepes netirgojam, tās lieliski kalpo savam mērķim, tādēļ tās piedāvājam kā testerus ekskursantiem, kas atbrauc aplūkot mūsu ražotni.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Vides Diena

Vairāk Vides Diena


Tūrisms

Vairāk Tūrisms


Ceļošana

Vairāk Ceļošana


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena