Lai pēc iespējas samazinātu ierobežojošo pasākumu apiešanas risku, aizliegts tādu no ES eksportētu preču un tehnoloģiju tranzīts caur Krievijas teritoriju, kuras varētu veicināt Krievijas militārās un tehnoloģiskās jaudas palielināšanu.
Tāpat aizliegts izmantošanai aviācijas vai kosmosa nozarē piemērotu preču un tehnoloģiju, kā arī reaktīvo dzinēju degvielas un degvielas piedevu tranzīts caur Krievijas teritoriju.
Tā kā muitas kontroles punkti uz Latvijas sauszemes robežas ir to skaitā, kas ir visvairāk noslogotās robežšķērsošanas vietas uz ES ārējās robežas ar Krieviju, jaunie grozījumi, kas tapuši tostarp ar Latvijas atbalstu, ir ļoti gaidīts instruments muitai, kas strādā paaugstinātas slodzes apstākļos kopš Krievijas izraisītā kara sākuma, norāda VID pārstāvji. Aptuveni 70% no visiem kontroles pasākumiem, ko veic muita, pašlaik ir saistīti ar sankciju režīma piemērošanu.
VID Muitas pārvaldes direktors Raimonds Zukuls norāda, ka pēc sankciju ieviešanas pret Krieviju VID konstatēja, ka strauji palielinājies eksporta sūtījumu skaits uz Centrālāzijas valstīm. Analizējot datus, tika secināts, ka tas ir viens no veidiem, kā tiek apietas sankcijas - daļā gadījumu preces varētu būt nogādātas nevis uz galamērķa valsti, bet uz Krieviju. Pateicoties Eiropas Komisijas aktīvam darbam kopā ar ES dalībvalstīm, tagad ir rasti papildu risinājumi, kas palīdzēs arī Latvijas muitai nepieļaut sankciju negodprātīgu apiešanu.
Jaunie sankciju regulas grozījumi skar pārvadātājus, jo no šā gada 24.jūnija ne trešo valstu, ne arī ES dalībvalstu uzņēmumiem piederošie vilcēji vairs nevar pārvietot kravas ar Krievijā reģistrētām puspiekabēm un piekabēm. Pārejas periodā līdz šā gada 30.jūnijam ir atļauts pabeigt sāktos pārvadājumus ES, kā arī atgriezt piekabes un puspiekabes Krievijā.
Ar jaunajiem grozījumiem vairākos sankciju regulas pielikumos ir veiktas izmaiņas, kā arī aizliegumam eksportēt jeb izvest uz Krieviju papildus ir pakļautas dažādas preces, piemēram, vieglās automašīnas, kuru vērtība nepārsniedz 50 000 eiro (nav luksusa prece), jaunas vai atjaunotas riepas autobusiem un kravas automašīnām, transportieru lentes vai dzensiksnas, iekārtas gumijas vai plastmasas apstrādei vai šo materiālu izstrādājumu ražošanai, kravas transporta līdzekļi un citas preces.
Attiecībā uz šīm precēm noteikts pārrejas periods, kurā aizliegumus nepiemēro tādu līgumu izpildei līdz 2023.gada 25.septembrim, kas noslēgti pirms 2023.gada 24.jūnija, vai šādu līgumu izpildei nepieciešamu papildu līgumu izpildei.
Ar grozījumiem sankciju regulējumā paredzēts arī mehānisms, kā nākotnē liegt noteiktu preču eksportu uz konkrētu trešo valsti, ja tiek konstatēti pastāvīgi augsti riski sankciju apiešanā un valsts atsakās sadarboties ar ES apiešanas novēršanā.
No 2022.gada marta līdz pagājušā gada beigām VID Muitas pārvalde 3257 gadījumos liegusi piemērot muitas procedūras kravām ar sankcijām pakļautām precēm. Saistībā ar sankciju pārkāpumiem pērn VID Nodokļu un muitas policijas pārvalde sākusi 114 kriminālprocesus.
Šogad pirmajos piecos mēnešos muita ir aizliegusi noformēt muitas procedūras 1680 gadījumos. Par sankciju pārkāpumiem sākti 56 kriminālprocesi.