Kā aģentūru LETA informēja politiķes palīdze Elīna Bīviņa, eiroparlamentāriete norāda, ka 600 ēnu flotes tankeru, kas eksportē 70% Krievijas naftas, katru mēnesi iepludina Krievijas kara budžetā 12 miljardus ASV dolāru. Kalniete uzsver, ka šī gada laikā ēnu flote ir dubultojusies.
"Tankeri nav apdrošināti, un to personāls ir slikti apmācīts. Tie ir bīstami nolietoti, un faktiski tie ir ekoloģiskas laika bumbas, kas apdraud pasaules ūdeņus ar naftas noplūdēm. Latvijai un pārējām Baltijas jūras valstīm Krievijas ēnu flote ir tiešs hibrīddrauds," akcentē EP deputāte.
EP trešdienas vakarā notiks debates par to, kā nodrošināt sankciju pret Krieviju pilnīgu izpildi, ņemot vērā Krievijas naftas tankkuģu ēnu flotes paplašināšanos. Deputāte atzīst, ka kuģu īpašnieki bieži mainās, līdz ar to sankcijas pret jauno īpašnieku nedarbojas, taču risinājums ir kuģu identificēšana un sankcionēšana pēc to reģistrācijas numuriem.
"Jau pirmie desmiti kuģu, kurus Eiropas Savienība (ES), ASV un Lielbritānija ir iekļāvusi sankciju sarakstos, parāda, ka pārvadātās naftas apjomi samazinās. Līdz šim ES ir sakcionējusi 27 kuģus, taču tas nav pietiekami, un sarakstos ir jāiekļauj ēnu flotes kuģu simti," pauž Kalniete.
Deputāte, uzstājoties EP debatēs, trešdienas vakarā aicinās sabiedrotos izdarīt lielāku spiedienu uz Vladimira Putina kara starptautiskajiem veicinātājiem, valstīm un uzņēmumiem, kas iedzīvojas kā starpnieki, eksportējot uz Krieviju divējādā lietojuma preces. Kalniete skaidroja, ka, ievērojami nesamazinot Kremļa iespējas turpināt karu, tiek attālināta Ukrainas uzvara.