Viņš norāda, ka LRA jau vairāk nekā pirms gada nāca klajā ar iniciatīvu atcelt TEN, nepieciešamās izmaksas iekļaujot degvielas akcīzes nodoklī. Saeima šo ierosinājumu noraidīja.
Pašlaik par līdzīgu ierosinājumu sabiedrības iniciatīvu platformā manabalss.lv ir parakstījušies jau vairāk nekā 21 000 iedzīvotāju. "Esošā nodokļa iekasēšanas kārtība ir netaisnīga pret neregulārajiem transportlīdzekļu lietotājiem, jo pašlaik vienādu ekspluatācijas nodokli maksā gan regulārie autobraucēji, gan arī tie, kuri auto izmanto tikai dažas reizes gadā," norāda Liepiņš.
Politiskais spēks uzskata, ka TEN būtu jāiekļauj degvielas akcīzes nodoklī, lai par ceļu uzturēšanu un lietošanu atbilstoši maksātu tieši tie, kuri ceļu infrastruktūru ikdienā izmanto, tādejādi nodokļa piemērošana kļūs taisnīgāka un godīgāka pret tiem autoceļu lietotājiem, kuri ikdienā ļoti reti pa tiem pārvietojas. "Ir tikai taisnīgi, ja par pakalpojumu maksā tas, kurš to patiešām izmanto. LRA ir piedāvājusi šī nodokļa iekļaušanu degvielas akcīzē, kā tas ir mūsu kaimiņvalstīs Lietuvā un Igaunijā, kur degvielas cenas nebūt nav īpaši augstākas kā Latvijā," pauž LRA frakcijas vadītājs.
Šo jautājumu LRA frakcijas sēdē pārrunāja arī ar finanšu ministri Danu Reiznieci-Ozolu (ZZS), kuras viedoklis un argumenti, kāpēc neko nemainīt, "maigi sakot, pārsteidza". Reizniece-Ozola uzskatot, ka "autotransporta ekspluatācijas nodoklis ir "sava veida patēriņa nodoklis", kas jāmaksā visiem, kuri var atļauties iegādāties automašīnu. Laikam gan ministre nav pamanījusi, ka automašīna ģimenēs jau sen vairs nav luksusa prece, bet gan dzīves nepieciešamība, īpaši reģionos - strādājošajiem - lai nokļūtu uz darbu vai aizvestu bērnus uz skolu, bet senioriem - lai reizi pa reizei aizbrauktu uz novada centru, pie ārsta, vai noliktu ziedus un apkoptu piederīgo kapu kopiņas", šādi valdības pārstāves izpratni vērtē Latvijas Reģionu apvienībā.
Savukārt Finanšu ministrijas (FM) ierēdņa skaidrojumā, kāpēc transporta ekspluatācijas nodoklis nekādā gadījumā nevar tikt atcelts vai iekļauts degvielas cenā, redzami "brīnumi" - tiek piedāvāti dažādi viltīgi interpretēti aprēķini, piesaukts iekasēto nodokļu iztrūkums un degvielas cenu kāpums pat par 20%, iespēja noņemt autotransportu no uzskaites uz laiku kad to nelieto, pašreizējā nodokļa diferencēšana pēc auto klases un pat arguments, ka pašreizējais nodoklis esot "videi draudzīgs", norāda politiskajā spēkā.
Konsultējoties ar kompetentiem nozares speciālistiem, papildus argumentam par taisnīguma principu LRA ir sagatavojusi virkni argumentu, kas pilnībā apgāž Finanšu ministrijas ierēdņu teikto, akcentē Liepiņš. Pirmkārt, lai veiktu korektus aprēķinus, ir jāizmanto viena un tā paša atskaites perioda dati, nevis, kā to dara FM, 2014.gada degvielas patēriņu "jaucot kopā" ar 2016.gadā prognozētajiem ieņēmumiem no TEN, pauž politiķis.
"Izlīdzinot akcīzes nodokļa lielumu bezsvina benzīnam un dīzeļdegvielai ar Igauniju, papildu ieņēmumi veidotu 81,7 miljonus eiro jeb vairāk, nekā tika saņemts par TEN 2014.gadā! Šajā gadījumā akcīzes nodoklis gāzei vispār nebūtu jāmaina! Tas būtu Finanšu ministrijas, Ekonomikas ministrijas un Ministru kabineta locekļu un ierēdņu pienākums - aprēķināt akcīzes nodokļu palielināšanas proporcijas starp dažādiem degvielu veidiem. Nepieciešamības gadījumā Latvijas Reģionu apvienība var palīdzēt šajā jautājumā," sola politiskā spēka pārstāvji.
Viņi arī akcentē, ka iespēja noņemt uz laiku transporta līdzekļus no uzskaites liecina par FM atbildīgo ierēdņu neinformētību, jo realitātē šis ir ļoti laikietilpīgs process (nodoto automašīnas numurzīmju atgūšana tiem, kuri dzīvo vairāk nekā 100 kilometrus no Rīgas var prasīt pat divas nedēļas laika), kas ietekmē uzņēmējus un ir neērts process privātpersonām.
Liepiņš arī skaidro, kā pašreizējā TEN aprēķināšanas sistēma ir negodīga, jo "soda" tos, kuri rūpējās par drošību uz ceļiem, izvēloties drošākas automašīnas, turklāt ļoti bieži automašīnas modeļa izvēli nosaka sliktais autoceļu stāvoklis Latvijā. Jo sevišķi netaisnīgi tas ir pret reģionu iedzīvotājiem, kuri nevar baudīt pārvietošanos pa ES fondu līdzekļiem izremontētām pilsētu ielām, jo tiem ikdienā jāpārvar izaicinājumi, "kratoties" pa sliktā kvalitātē esošajiem 1. un 2.kategorijas ceļiem.
Politiskais spēks arī ir pārliecināts, ka TEN ieņēmumi nedrīkst būt izmantojami sociālajiem pabalstiem, bet gan novirzāmi autoceļu stāvokļa uzlabošanai, jo ar trūcīgo iedzīvotāju sociālo problēmu risināšanu jānodarbojas Labklājības ministrijai ar saviem resursiem vai attiecīgajai pašvaldībai.
"Finanšu ministrijas paustās rūpes par uzņēmējiem ir liekulīgas, jo tieši FM ir tā institūcija, kura jau vairāku gadu garumā nodarbojās ar regulāru ierobežojumu ieviešanu uzņēmējdarbībai un nodokļu palielināšanas iniciatīvām," pauž Liepiņš. LRA nav pieņemams, ka vienīgais "ierocis", kā cīnīties ar nelegālo degvielas tirgu, kā to pauž Finanšu ministrija, ir TEN, ar to ir jācīnās tiesībsargājošajām iestādēm un Valsts ieņēmumu dienestam.
"FM apgalvojums, ka TEN ir "videi draudzīgs nodoklis", vispār neiztur nekādu kritiku, jo ir klaji subjektīvs apgalvojums bez jebkādiem faktiem. Atgādinām, ka daudzos Latvijas reģionos ar "videi draudzīgiem" transporta līdzekļiem nav iespējams nogādāt bērnus līdz bērnudārzam vai skolai, nokļūt pie ārsta vai uz darbu. Turklāt degvielas cenu palielināšanās veicina automašīnu iegādi ar mazāku degvielas patēriņu, kas tiešā veidā pozitīvi ietekmē un veicina Latvijas ekoloģiju! Noslēgumā jāsecina, ka FM un šīs valdības nevēlēšanās ieviest godīgus nosacījumus Latvijas autobraucējiem un automašīnu īpašniekiem ir, iespējams, saistīta ar slēptu vēlmi iekasēt vairāk nodokļos no Latvijas iedzīvotājiem, lai vieglākajā veidā - piespiedu kārtā, gūtu līdzekļus ierēdniecības uzturēšanai, kā arī savas neizdarības un mazspējas maskēšanai," akcentē LRA frakcijas vadītājs.