Laika ziņas
Šodien
Daļēji saulains
Rīgā -1 °C
Daļēji saulains
Piektdiena, 22. novembris
Aldis, Alfons, Aldris

Pašvaldība nav tiesīga sakārtot taksometru pārvadājumus

Taksometru pārvadājumu organizēšana nav pašvaldības, bet valsts funkcija, tāpēc galvaspilsētā noteikt kādas kvotas vai kā citādi organizēt taksometru pārvadājumu biznesu Rīgas dome nevar, deputātiem otrdien pavēstīja Satiksmes departamenta direktora vietniece pasažieru pārvadājumu jautājumos Rudīte Reveliņa.

Latvijas Apvienoto biedru arodbiedrības (LABA) sagatavoto koncepciju dome nevar īstenot."Kvotu noteikšanas iespēja pašvaldībai nav. Tāpat tā nevar ierobežot izsniedzamo licenču apjomus," minēja R.Reveliņa. Viņa sacīja, ka pašvaldība esot daudzreiz mēģinājusi nozari sakārtot, taču vairumā gadījumu valsts institūciju atbalsts nav sekojis.

Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas deputāti otrdien iepazinās ar taksometru vadītāju arodbiedrības piedāvāto pārvadājumu koncepciju Pilsētai un cilvēkiem, kas paredz Rīgā uz pusi samazināt taksometru skaitu, noteikt stingrāku licenču izsniegšanas kārtību, ieviest šoferu sertificēšanu un izveidot vienotu dispečeru dienestu. Atbalstu koncepcijai komiteja nepauda, bet pieņēma to zināšanai.

Pašreiz Ekonomikas ministrijā ir izveidota darba grupa, kuras viens no uzdevumiem ir priekšlikumu izstrāde vieglo taksometru pārvadājumu jomas sakārtošanai. Deputāti lūdza Satiksmes departamentu reizi divos mēnešos komiteju informēt par panākumiem.

Koncepcijas autori no LABA uzskata, pašreiz pilsētā darbojas "kropļojoši-mutējošs" taksometru pārvadājumu biznesa modelis. Normālā situācijā uz 1000 iedzīvotājiem būtu jābūt vienam taksometram, bet Rīgā tie ir divi, turklāt pakalpojumu sniedz nesamērīgi daudz uzņēmumi - vairāk nekā 70. LABA norāda, ka no tām "nav nevienas firmas, kura atbilstu priekšstatam par taksometru uzņēmumu. Tā ir vai nu 100% dispečeru centrs, vai arī auto ekspluatācijas kompānija, kura iznomā šoferiem automašīnas kopā ar licenci, vai arī vienkārši pārdod licences un licences kartītes par pieckāršu cenu."

Pēc LABA teiktā šīs daudzās firmas savā starpā spēj konkurēt tikai ar to, "kurš labāk apzags pasažieri", bet nekonkurē ar kvalitāti. Cietēji no tā ir gan pasažieri, kas nesaņem kvalitatīvu pakalpojumu, gan pašvaldība, kurai nav atbilstoša ienākuma nodokļa iekasējuma budžetā, gan vadītāji, kas ir sociāli neaizsargāti un spiesti pārstrādāties.

Lai kontrolētu taksometru pārvadājumus, pēc koncepcijas autoru domām, nepieciešama kompāniju skaita ierobežošana un stingra atlase, kā arī darbinieku sertifikācija, kas kalpos par motivāciju godprātīgiem darbiniekiem. "Ņujorkā visi taksometri ir licencēti, pie tam taksometru skaits ir ierobežots. Lai strādātu ar personīgo taksometru, tā īpašniekam ir jānopērk žetons, kura vērtība var sasniegt 125 000 dolāru. Rezultātā pati pilsēta veiksmīgi regulē taksometru pārvadājumu tirgu," teikts koncepcijā. Saskaņā ar LABA piedāvājumu Rīgas ieguldījums nozares sakārtošanā sastāvētu tikai no kārtības uzraudzības un pašvaldības stāvvietu finansēšanas. Pašvaldība noteiktu maksu par braucienu un pastāvošos standartus.

Koncepcijā paredzēts, ka pilsētas taksometru parks piederētu privātām kompānijām. Šo kompāniju darbu koordinētu vienots dispečeru centrs, ar datora palīdzību tiktu sadalīti pasūtījumi starp ekspluatācijas firmām. Tāpat tiktu pieņemts vienots tarifs, kas pakalpojumu padarītu saprotamu gan pasažierim, gan visiem pārējiem.

Koncepcijas autori norāda, ka šodien licencēšanas kartītei nav nekādas jēgas - naudu pašvaldības budžetā tā ienes maz, uzņēmēja investīcijas tā neaizsargā. Pilsēta no licenču tirdzniecības gadā pelna 168 000 latu. Koncepcijas autori norāda, ka minētās sistēmas ieviešana pilsētai no licenču tirdzniecības ienesīs 960 000 latu gadā, kā arī ievērojamu iedzīvotāju ienākuma nodokļa pieaugumu.

Vairāki komitejas deputāti gan iestājās pret koncepcijas īstenošanu. Piemēram, Mihails Kameņeckis (SC) norādīja, ka vienots dispečeru dienests graus konkurenci un neļaus pasažieriem izvēlēties taksometru, ko tie vēlas. Arī deputāts Jānis Ādamsons (SC) saskatīja problēmu pasūtījumu sadalē, piemēram, gadījumos, ja vienlīdz tuvu klientam atradīsies divu dažādu firmu taksometru. “Kuram tiks pasūtījums? Vai tas nozīmē, ka mēs korupciju ieliksim jau pamatos?” viņš vaicāja. Uz to LABA vadītājs Vitālis Reinbahs atbildēja, ka koncepcijas ieviešanas otrajā etapā firmas būtu jāsadara pa rajoniem.

Komitejas loceklis Jānis Zaržeckis (LPP/LC) savukārt iebilda, ka par stingrajām prasībām, kas tiks izvirzītas taksometru kompānijām samaksās rīdzinieki, jo pārvadātāji visus papildus izdevumus iekļaus tarifā. "Patreiz visi uzņēmēji lūdz, lai viņus liek mierā un ļauj strādāt," piebilda deputāts.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Vinnēs tas, kurš nenokaitinās Trampu

Par Ukrainas miera sarunu perspektīvām Trampa laikmetā Agneses Margēvičas intervija ar Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas Drošības un stratēģiskās pētniecības centra direktoru Tomu Rostoku.

Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas