Taksometru kompānija "Uber", kas piedāvā inovatīvu mobilo aplikāciju ekskluzīvu taksometru izsaukšanai, savu darbību uzsāka 2009.gadā kā Silīcija ielejas jaunuzņēmums un kopš tā laika ir izpletusies gan ASV, gan citviet pasaulē.
Taksometru izsaukšanas aplikāciju "Uber" 2010.gadā pirmoreiz iedarbināja Sanfrancisko, bet kompānijas ienākšana jaunos tirgos bieži ir izsaukusi asu reakciju no vietējiem taksometru pārvadātājiem. Patlaban "Uber" ir iesaistīts arī tā sauktajos Ņujorkas takšu karos.
Latvijā 10.oktobrī dibinātās kompānijas valdes priekšsēdētājs ir pats Kaleniks, bet valdes loceklis - Raiens Alans Greivs. Uzņēmuma apmaksātais pamatkapitāls ir 2846 eiro, un tas pilnībā pieder Nīderlandes galvaspilsētā Amsterdamā reģistrētajai kompānijai "Uber International Hoding B.V.".
"Valdemāra centrā" Rīgā, kur reģistrēta SIA "Uber Latvia", par jauno kaimiņu vairums nomnieku nezināja, pārliecinājās biznesa portāls "Nozare.lv". Uzņēmumu pārstāv vairāki juristi, kuri nekādus komentārus sniegt pagaidām nevēlējās.
Sazināties ar pašu Kaleniku "Nozare.lv" pagaidām nav izdevies.
"Uber" savu darbību uzsāka 2009.gadā kā Silīcija ielejas jaunuzņēmums, kas piedāvā ekskluzīvus taksometra pakalpojumus, kā arī mobilo aplikāciju, kas ļauj taksi izsaukt un sekot tā kustībai kartē. Savā darbības sākumā "Uber" ieguva ap 49,5 miljoniem dolāru (25,74 miljoni latu) investīcijās no tādiem investoru uzņēmumiem kā "First Round Capital", "Benchmark Capital" un "Goldman Sachs".
Pašlaik "Uber" darbojas 37 pasaules pilsētās, tajā skaitā arī desmit Eiropas pilsētās - Amsterdamā, Lionā, Parīzē, Cīrihē, Berlīnē, Milānā, Romā, Londonā, Minhenē un Stokholmā.
Kompānijas centieni ienākt jaunos tirgos bieži ir izsaukuši asu reakciju no vietējiem taksometru pārvadātājiem, jo "Uber" izplatītā aplikācija teorētiski ļauj pilnībā atteikties no dispečerdienesta. Taksists savā viedtālrunī saņem ziņu, ka kāds tuvākajā apkaimē vēlas braucienu, un tad izvēlas, vai uzņemt pasažieri.
Tehnoloģiju portāls "TechCrunch" ir izteicis raizes, ka šāda aplikācija ļauj pārvadājumus veikt teju ikvienam, kas var novest pie tā, ka klients vairs nesaņem nekādas garantijas vai juridisko aizsardzību, ko būtu jāsniedz licencētam taksometra pakalpojumu sniedzējam.
Sākotnēji "Uber" piedāvāja tikai pārvadājumus ar luksus klases automašīnām, bet patlaban plašāka tirgus aptveršanai kompānija piedāvā "UberLUX" un "UberX", kas pārvadā ar vidējās klases auto.
"Uber" ir iesaistījies tā sauktajos Ņujorkas "takšu karos", kur tiesas ceļā cīkstas dzelteni krāsoto taksometru pārvadātāji, kam pasažierus ir ļauts uzņemt tikai no ielas, un melnie takši, kas pasažierus drīkst pārvadāt tikai tad, ja tie automašīnu pasūtījuši iepriekš.
ASV izdevums "New York Times" norādījis, ka "Uber" par panākumiem Ņujorkā lielā mērā var būt pateicīgi pilsētas mēram Maiklam Blūmbergam, kurš, atbalstot projektu, centies sevi parādīt kā inovatīvu pilsētas vadītāju. Pašlaik Ņujorkas "takšu karos" virsroku ir ņēmuši dzelteno taksometru pārvadātāji, kas panākuši 12 mēnešu pilotprojektu, kura laikā tos būs iespējams izsaukt arī caur "Uber" un citām līdzīgām aplikācijām.
Latvijas taksometru uzņēmums SIA "Baltic Taxi" valdes loceklis Jānis Naglis norāda, ka jaunu konkurentu ienākšanu taksometru pārvadājumu tirgū vērtē pozitīvi, jo tā veicina veselīgu konkurenci, ilgtermiņā paaugstinot kvalitatīvu klientu servisu starp pakalpojuma sniedzējiem nozarē. Vienlaikus viņš uzsver, ka taksometra izsaukšana caur mobilo aplikāciju un sekošana tā kustībai kartē, nebūs inovācija Latvijas tirgū. Šādu pakalpojumu jau Baltic TAXI piedāvā rīdziniekiem, viedtālruņu lietotājiem, kuriem pieejama mobilā aplikāciju "Click Baltic Taxi".
Ja "Uber" tikšot pozicionēta, kā ekskluzīva īstermiņa automašīnu noma bez Latvijas normatīvajos aktos noteiktā atbilstošā taksometra aprīkojuma, izsaukšanai izmatojot mobilo aplikāciju, tad tā nebūs būtiska konkurence taksometru pārvadājumiem.
Šī gada augustā, pēc investīciju piesaistes, "Uber" vērtība tiek lēsta 3,74 miljardi dolāru (1,94 miljardi latu).