Skatiet PV infografiku šeit: Grafika
"Patentu valde arvien vairāk pievērš uzmanību uzņēmēju un arī dizaineru informēšanai par nepieciešamību aizsargāt savas tiesības, tādēļ mēs arvien biežāk cenšamies skaidrot, kas ir dizainparaugs, kas ir rūpnieciskā īpašuma aizsardzība plašākā nozīmē, kādēļ tik svarīgi ir nodrošināties, reģistrējot savu rūpniecisko īpašumu," saka PV direktors Sandris Laganovskis. „Esam gandarīti, ka arvien pieaug uzņēmēju un dizaineru izpratne – 2015. gadā reģistrēto dizainparaugu skaits, salīdzinot ar gadu iepriekš, ir audzis par 56 procentiem,” prieku par pieaugošo uzņēmēju un dizaineru aktivitāti pauž Sandris Laganovskis.
Dizainparaugs ir izstrādājuma vai tā daļas ārējais veidols, kas izriet no izstrādājuma vai tā rotājuma īpatnībām, it sevišķi no līniju, apveida, krāsu, formas, virsmas struktūras vai izmantoto materiālu īpatnībām. Dizainparaugs var būt kā telpisks, tā arī plakans izstrādājums, piemēram, iepakojuma grafika, animācijas filmas un videospēļu tēls, mājaslapas izkārtojums. Dizainparaugs tiek uzskatīts par jaunu, ja pirms tā reģistrācijas pieteikuma iesniegšanas dienas identisks dizainparaugs nav ticis izpausts sabiedrībai. Nozīmīgi ir zināt, kam pieder tiesības uz dizainparaugu. Tās var piederēt dizaineram vai viņa tiesību pārņēmējam, vai arī dizaineru grupai (ja dizainparauga radīšanā ir piedalījušās vairākas personas).
Interjera, mēbeļu un vides dizainere Vīva Ieviņa atminas, ka reģistrēt dizainparaugu viņu iedrošinājis Patentu valdes seminārs dizaineriem par rūpniecisko īpašumu, kurā detalizēti tika izklāstīts reģistrācijas process. Vīva stāsta, ka lielas pūles reģistrācijas process nav prasījis, taču, tā kā tajā brīdī negribējās ieguldīt lielus līdzekļus, dizainparaugi tika reģistrēti tikai Latvijā. Vēlāk radās iespēja sadarboties ar biznesa partneriem no Skotijas. Diemžēl darījums pajuka, kad kolēģi Skotijā uzzināja, ka reģistrācija attiecas tikai uz Latviju. Iespēja reģistrēt šos dizainparaugus arī citās valstīs bija jau nokavēta, stāsta dizainere.
Vīva uzsver, ka pirms dizainparauga publiskošanas un reģistrācijas pieteikuma iesniegšanas ir skaidri jāzina, kādās valstīs ir paredzēts savu dizainparaugu komercializēt. Jānoskaidro, vai kādā no tām likums neietver īpašas prasības, kuras var liegt iegūt aizsardzību, piemēram, ir valstis, kurās nepastāv labvēlības periods, kurš pieļauj dizainparauga publiskošanu 12 mēnešus pirms reģistrācijas pieteikuma iesniegšanas. Ir iestādes, kuras veic dizainparauga novitātes pārbaudi, un, ja dizainparaugs ir ticis publiskots, reģistrācija var tikt atteikta novitātes trūkuma dēļ. Lai izvairītos no nepatīkamiem pārsteigumiem, vajadzētu arī pašiem iepriekš papētīt, vai kas vizuāli līdzīgs kaut kur nav reģistrēts. Vīva Ieviņa aicina dizainerus, kuri domā par eksportu, noteikti padomāt par dizainparaugu reģistrāciju šajās valstīs, tā nodrošinot iespēju aizsargāt savas tiesības, ja noticis to pārkāpums. Dizainparaugu reģistrācijas process Patentu valdē ir relatīvi ātrs un lēts. No pieteikuma iesniegšanas līdz dizainparauga reģistrācijas apliecības saņemšanai parasti paiet ne vairāk kā 3 mēneši. Dizainparauga reģistrācija ir spēkā 5 gadus, skaitot no pieteikuma datuma. Šim termiņam beidzoties, reģistrāciju var atjaunot ikreiz uz jaunu piecu gadu periodu līdz dizainparaugu aizsardzības maksimālajam termiņam, kas ir 25 gadi no pieteikuma datuma.
PV direktors Sandris Laganovskis skaidro, kāpēc reģistrēt dizainparaugu ir svarīgi: „Vispirms jau dizainparauga reģistrācija nodrošina izņēmuma tiesības. To var pārdot, dāvināt, novēlēt mantojumā, nodot lietošanai citai personai uz licences līguma pamata. Otrkārt, tas var veidot uzņēmuma aktīvu daļu.”
Sīkāka informācija par dizainparaugu reģistrāciju ir pieejama Latvijas Republikas Patentu valdes mājaslapā www.lrpv.gov.lv vai arī konsultējoties pa tālruni: 67099600