Amerikāņu raidorganizācijas CBS rīcībā nonācis audioieraksts, kurā fiksēta American Airlines pilotu tikšanās ar Boeing pārstāvjiem. Tikšanās laikā, kas notika dažas nedēļas pēc Lion Air traģēdijas, aviobūvnieka pārstāvji sola pilotiem, ka jau drīz gaidāmi atjauninājumi programmatūrā, lai novērstu kļūmes MCAS sistēmā. Solīts, ka atjauninājumi varētu būt gatavi aptuveni pusotra mēneša laikā, taču "kompānija procesu negribot sasteigt". Četrus mēnešus vēlāk nogāzās Etiopijas aviokompānijas lidmašīna, ļoti iespējams, šīs pašas sistēmas kļūmes dēļ.
MCAS drošības sistēma (angliski - The Maneuvering Characteristics Augmentation System), kas ieviesta MAX sērijas lidmašīnās, paredzēta kā automātiska aizsardzība, lai nepieļautu tādu lidmašīnas ātruma un augstuma uzņemšanas leņķa kombināciju, kas var novest pie kritiskas ātruma zaudēšanas, cēlējspēka zaudēšanas un attiecīgi lidaparāta krišanas. Vairākos gadījumos sistēma aktivizējusies nevietā, automātiski "spiežot" lidaparāta purngalu uz leju, kad tas nebija nepieciešams un augstuma uzņemšanas leņķis patiesībā bija normas robežās. Tādējādi piloti burtiski bija spiesti cīkstēties paši ar savu lidaparātu.
Ar MCAS kļūmēm saskārušies arī amerikāņu aviokompāniju piloti, taču tas noticis pērn, un par incidentiem toreiz tika iesniegti brīvprātīgi ziņojumi, kuri neuzliek par pienākumu publiski nosaukt aviokompānijas, kuru reisos fiksētas šīs problēmas. Šajos gadījumos viss beidzies laimīgi - piloti nekavējoties atslēguši autopilotu un turpinājuši vadīt lidaparātu manuāli.
CBS rīcībā nonākušajā audioierakstā, kuru citē CNN, atklājas, ka piloti nemaz nav zinājuši, kādas jaunas sistēmas uzstādītas MAX sērijas lidaparātos, ar kuriem viņiem jālido. Attiecīgi piloti nebija informēti, kā rīkoties gadījumos, ja kādā no jaunajām sistēmām ir kļūme.
"Mēs pieprasām tikt informēti par to, kādas sistēmas ir mūsu lidmašīnās. Tie vīri (iespējams, runa par dažas nedēļas iepriekš avarējušā Lion Air lainera pilotiem - red.) nemaz nezināja, ka viņu lidaparātā ir tā nolādētā MCAS sistēma. Un neviens cits arī nezināja," sašutumu pauda kāds pilots.
Boeing pārstāvis piekritis, ka pilotiem jāzina viss par atjauninājumiem lidmašīnās, tomēr mēģinājis arī attaisnoties: "Nolidojot miljonu jūdžu, kas šāds varbūt atgadītos vienu reizi."
Boeing pagaidām nav komentējis audioierakstu.
Pagaidām aizvien faktiski visā pasaulē Boeing 737 MAX 8 lidaparātu izmantošana ir apturēta. Jauno lidaparātu dīkstāve aviokompānijām nes miljoniem eiro zaudējumus dienā, bet Boeing attiecīgi draud tiesvedības, kurās lidsabiedrības gribēs piedzīt kompensācijas.
Tikmēr pie vairākiem lieliem pasūtījumiem ticis Boeing galvenais konkurents Airbus, taču, kā norāda daudzi eksperti - kaut MAX lidaparātu nedienas ir nepatīkams brīdis ASV avioražotājam, tas šos satricinājumus spēs pārdzīvot, un reālu draudu Boeing pastāvēšanai nav.