Konkrētā Boeing 737 versija apritē ir vien kopš 2017. gada, bet tieši avarējušais lidaparāts Lion Air flotē - tikai dažus mēnešus, kopš šā gada 15. augusta un gaisā pavadījis tikai 800 stundas, vēsta BBC.
Lion Air bija pirmā lidsabiedrība, kas tikusi pie jaunajiem Boeing 737 MAX 8, par ko ar lepnumu arī paziņoja presei, norādot, ka kopumā pasūtītas 218 lidmašīnas - MAX 8, MAX 9 un MAX 10 versijas. Līdz šim brīdim tai bija piegādātas 11 lidmašīnas.
MAX 8 ir viena no jaunākajām modifikācijām aviolaineru bestselleram - Boeing 737 ( kopš 1967. gada, kad tirgū nonāca pirmie šī modeļa lidaparāti, dažādās modifikācijās saražoti vairāk nekā 10 tūkstoši šo aviolaineru, padarot Boeing 737 par visvairāk pārdoto ar reaktīvajiem dzinējiem aprīkoto lidmašīnu aviosatiksmes vēsturē). MAX versijas tiek izceltas savu salīdzinoši ekonomisko dzinēju dēļ - Boeing apgalvo, ka CFM International ražotie LEAP dzinēji ir par 10-12% ekonomiskāki nekā to priekšgājēji, raksta CNN.
Tiek ziņots, ka pilots neilgi pēc pacelšanās pieprasījis atļauju atgriezties lidostā un veikt ārkārtas nosēšanos. Lion Air vadība paziņoja, ka tas noticis jau iepriekšējā lidojuma laikā pamanītas tehniskas problēmas dēļ, kas "tikusi atrisināta saskaņā ar pieņemtajām procedūrām", tomēr neko vairāk nekonkretizēja un neminēja, par kādu tieši tehnisku kļūmi ir runa.
Lidsabiedrība arī paziņoja, ka neplāno uz negadījuma izmeklēšanas laiku apturēt pārējo tās flotē esošo Boeing MAX 8 lidaparātu izmantošanu.
Aviācijas nozares eksperts Gerijs Soudžetmens raidorganizācijai BBC atzina - riska grupā ir ne tikai ļoti veci lidaparāti, bet arī ļoti jauni, kas vien nupat laisti apritē. "Ja tas ir pavisam jauns lidmašīnas modelis, reizēm par dažādām nepilnībām var uzzināt tikai tad, kad lidmašīnas ir iekļautas flotē un tiek regulāri izmantotas. Parasti dažādus tehniskus "niķus" pamana un atrisina pirmo trīs mēnešu laikā kopš jaunas lidmašīnas iekļaušanas aktīvajā flotē," skaidroja eksperts. Konkrētā lidmašīna, kas iegāzās jūrā pie Indonēzijas, vēl nebija sasniegusi Soudžetmena minēto trīs mēnešu slieksni.
Tikmēr eksperts Džons Ostrovers arī piebilda, ka pavisam jaunām lidmašīnām nereti tehniskās pārbaudes tiek veiktas ne tik rūpīgi kā jau daudzus tūkstošus stundas gaisā pavadījušiem aviolaineriem, paļaujoties, ka visas iekārtas un detaļas vēl ir pilnīgi jaunas, nenolietotas un nepievils.
Abi eksperti gan BBC uzsvēra, ka pagaidām ir pāragri spriest par to, kas nogāja greizi Lion Air reisā JT 610. "Es nezinu, kas varētu būt cēlonis tam, ka pilnīgi jauna lidmašīna nogāžas. Ir tik daudz dažādu faktoru, kas to varēja ietekmēt," pauda Ostrovers.
Zīmīgi, ka Boeing 737 MAX modifikācijas laineri ir šobrīd pasaulē vispieprasītākie - kopumā pasūtīti jau 4,7 tūkstoši vienību. Šos lidaparātus savā flotē iekļaus tādi industrijas milži kā American Airlines, United Airlines un FlyDubai.