Kāda šogad ir situācija degvielas tirdzniecības nozarē?
Šis gads ir ienesis diezgan lielas izmaiņas degvielas tirgū Latvijā. Jāatceras, ka jau pirms Covid-19 pandēmijas – janvārī – pārmaiņas radīja akcīzes nodokļa likmes izmaiņas. Pavasarī būtiskas korekcijas ieviesa Covid-19 izplatības risku ierobežošanai ieviestie pasākumi. Patlaban ir pieejami dati par šā gada pirmajiem septiņiem mēnešiem, un ir redzams, ka tirgus joprojām krītas, ja salīdzinām ar iepriekšējā gada datiem. Benzīna un dīzeļa pārdošanas apjomu kritums ir aptuveni 7%, un tas ir visai ievērojams samazinājums. Vislielākais kritums tika fiksēts aprīlī, kad dēļ ierobežojumiem visā Latvijā, tāpat kā citur pasaulē, samazinājās transporta līdzekļu skaits uz ielām un autoceļiem. Aprīlī benzīna apjoma kritums bija tuvu 20%, dīzeļa apjoma kritums – vairāk nekā 10%. Līdz ar to šis gads gan ar akcīzes nodokļa likmes pieaugumu, gan ar pārdošanas apjomu kritumu ir sarežģīts visam degvielas tirgum. Runājot konkrēti par mūsu uzņēmuma situāciju, jāteic, ka mūsu jau iepriekš ieviestais automatizētais degvielas uzpildes un apmaksas koncepts ir ļāvis mums saglabāt klientu loku un arī piesaistīt jaunus klientus. Mums šogad ļoti palīdz tas, ka jau pirms Covid-19 pandēmijas domājām, kā nodrošināt tādus risinājumus, kas garantētu ātru, ērtu, automatizētu un drošu degvielas uzpildi, ko varētu veikt bez liekas saskarsmes ar citiem cilvēkiem. Visas mūsu degvielas uzpildes stacijas (DUS) ir automatizētas, klients pats veic autotransporta uzpildi un norēķinus, un līdz ar to darbinieki klientu apkalpošanai uz vietas DUS nav nepieciešami. Mēs rūpējamies, lai DUS būtu tīras, lai visas iekārtas strādātu, lai viss būtu atbilstoši vides prasībām, bet veicam DUS apsaimniekošanu tā, ka mūsu klienti pat nepamana, ka aiz tā visa tiek ieguldīts milzīgs darbs. Šogad esam arī sākuši piedāvāt jaunu pakalpojumu – mobilo lietotni, ar kuru var norēķināties par degvielu, neizkāpjot no automašīnas. Klients pats pēc izvēles mobilajā lietotnē var pievienot savu Neste karti, bankas karti un Mans Rimi karti. Par degvielu iespējams norēķināties arī attālināti, pat neatrodoties mūsu DUS, ja, piemēram, kāds no ģimenes ir aizmirsis maku vai karti. Šajā gadā esam kļuvuši arī par absolūtu degvielas līderi Latvijā gan degvielas mazumtirdzniecībā, gan vairumtirdzniecībā.
Vai pēc krituma aprīlī vasarā bija straujš degvielas iegādes kāpums?
Vasarās allaž ir lielāks degvielas patēriņš nekā citos gadalaikos, jo ir tādi autobraucēji, kuri ar automašīnu brauc pārsvarā tikai vasarās, piemēram, uz laukiem vai brīvdienu ceļojumos, bet citos gadalaikos uz darbu dodas ar sabiedrisko transportu. Jūlijā benzīna patēriņam bija kāpums, bet jāņem vērā, ka šogad atšķirībā no citiem gadiem Covid-19 pandēmijas dēļ Latvijā bija mazāk ārvalstu tūristu, kuri ar savu autotransportu, piemēram, automašīnām vai tūristu autobusiem, braukātu pa mūsu valsti, un tas, protams, ietekmēja kopējo iegādātās degvielas apjomu.
Kā ir mainījies pieprasījums pēc biodegvielas?
Situācija biodegvielas jeb, Neste gadījumā, atjaunojamās, zaļās degvielas iegādes jomā Latvijā īpaši nemainās, jo biodegvielai, salīdzinot ar fosilo dīzeļdegvielu, cenas starpība ir diezgan liela. Vienā Covid-19 krīzes brīdī fosilo dīzeļdegvielu bija iespējams nopirkt par cenu, kas zemāka par vienu eiro litrā, un tas nenoliedzami nav dārgi. Tādā veidā cenu atšķirība, salīdzinot ar Neste atjaunojamo degvielu, kļuva vēl jūtamāka. Taču jāuzsver arī tas, ka ir Latvijā tādi klienti, kuri ir lojāli Neste My atjaunojamajai degvielai un neatkarīgi no dažādiem ārējiem faktoriem izvēlas tieši atjaunojamo degvielu, jo viņiem ir būtiski ilgtspējīgi risinājumi autotranspotā.
Latvijā degvielas cena joprojām ir svarīgāks izvēli ietekmējošais faktors nekā Somijā?
Nenoliedzami. Mēs redzam, ka mūsu valstī patērētāji meklē tās DUS, kurās pieejama lētāka degviela, un ļoti seko līdzi cenu izmaiņām, dažādām atlaižu akcijām un citām akcijām, meklējot pašu lētāko variantu. Somijā pēc iespējas zemāka cena tomēr spēlē mazāku lomu.
Nesen tika ziņots, ka transporta uzņēmums HRX Group, kas koncentrējas uz eksprespārvadājumiem, uzsāks Neste MY atjaunojamās dīzeļdegvielas izmantošanu vietējos pārvadājumos Latvijā. Tieši ko tas ietver?
HRX Group ir liels, starptautisks loģistikas uzņēmums, kas darbojas Zviedrijā, Somijā, Baltijas valstīs un arī Polijā. Latvijā viena šī uzņēmuma smagā automašīna turpmāko gadu brauks, izmantojot Neste atjaunojamo dīzeļdegvielu Neste MY, kurā nav ne piles naftas un kas palīdzēs samazināt oglekļa dioksīda emisijas līdz pat 90%. Pagaidām tā būs tikai viena automašīna, nevis viss autoparks, un tas ir saistīts ar cenu, respektīvi, ar to, ka atjaunojamā dīzeļdegviela ir dārgāka nekā parastā dīzeļdegviela, un tās izmantošana sadārdzina pārvadājumu pakalpojumus, un tas ietekmē to cenu, kas jāmaksā gala patērētājam. Līdzīgi projekti HRX Group ir arī Somijā un Igaunijā. Somijā viss HRX Group loģistikas transports lieto tikai Neste atjaunojamo dīzeļdegvielu. Latvijā šis projekts sākas tagad, oktobrī. Mūsu mērķis ir sekmēt to, ka klienti, izvēloties sadarbības partnerus, pievērstu uzmanību, vai sadarbības partneri domā par videi draudzīgiem risinājumiem, vai seko ilgtspējas standartiem. HRX Group ir viens no pirmajiem uzņēmumiem Ziemeļvalstīs, kas šiem zaļajiem jautājumiem ir pievērsis ļoti lielu uzmanību un cenšas nodrošināt ātras piegādes, izmantojot ilgtspējīgus resursus. Pieļauju, ka nākotnē tādu automašīnu – kravu pārvadātāju, kas izmantos atjaunojamo dīzeļdegvielu, skaits aizvien pieaugs. Un tas tiešām priecē.
Visu interviju lasiet avīzes Diena otrdienas, 6. oktobra, numurā! Ja vēlaties laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!